Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Marcin Komor
ORCID: 0000-0003-1512-4893

Doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach oraz kierownik Katedry Marketingu. Jego zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki euromarketingu, marketingu międzynarodowego, internacjonalizacji przedsiębiorstw, handlu detalicznego i sektora usług. Wielokrotnie przebywał na długookresowych zagranicznych stażach naukowo- badawczych uzyskanych w wyniku konkursów międzynarodowych. Brał udział w wielu projektach badawczych z naukowcami z ośrodków zagranicznych, w tym z Europy Zachodniej, Azji, Australii i Stanów Zjednoczonych. Był ekspertem i recenzentem oceny wniosków o granty NCN w konkursach: Preludium, Sonata i Opus. Publikuje m.in. w: „Journal of Service Research”, „Journal of International Marketing”, „The Service Industries Journal”, „Journal of Retailing and Consumer Services”, „Journal of the Academy of Marketing Science”. Obecnie jest kierownikiem grantu naukowego uzyskanego w międzynarodowym konkursie „Beethoven Classic” NCN, gdzie realizuje projekt badawczy we współpracy międzynarodowej.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.1
JEL: M31, Q57

W publikacji podjęto rozważania dotyczące stosunku polskich konsumentów do ochrony środowiska oraz ich zachowań zakupowych wobec produktów ekologicznych. Celem artykułu jest identyfikacja zachowań zakupowych konsumentów wobec produktów ekologicznych i ochrony środowiska, miejsc zakupu tych produktów, jak również determinant zakupu produktów ekologicznych. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z tym zjawiskiem gospodarczym. Część o charakterze badawczym oparto na badaniach empirycznych przeprowadzonych metodą CAWI. Sformułowano cztery hipotezy badawcze. W celu ich weryfikacji posłużono się analizami statystycznymi, tj. analizą deskryptywną oraz testem Kruskala-Wallisa i zgodności chi-kwadrat. Wyniki badania wskazały, że występuje zróżnicowanie między grupami wiekowymi dotyczące stosunku respondentów do ochrony środowiska i niektórych determinant przy zakupie produktów ekologicznych. Ponadto zidentyfikowano przyczyny zakupu produktów ekologicznych oraz miejsca zakupu tych produktów przez konsumentów. Końcowa część artykułu zawiera ograniczenia badawcze i implikacje dla biznesu.

Słowa kluczowe: produkty ekologiczne; zachowania zakupowe; handel detaliczny ochrona środowiska; miejsca zakupu produktów ekologicznych