Rynek usług medycznych w Polsce
Problematyka artykułu dotyczy wybranych elementów rynku usług medycznych w Polsce. Celem głównym publikacji jest ukazanie aktualnej sytuacji na rynku usług medycznych w Polsce. W artykule przedstawiono dostępność personelu medycznego. Dokonano także analizy danych wtórnych dotyczących usług medycznych (perspektywa sektora prywatnego i publicznego). Publikację zakończono podsumowaniem oraz wnioskami.
Bibliografia
Bibliografia/References
CBOS. (2020). Komunikat z badań. Korzystanie ze świadczeń i ubezpieczeń zdrowotnych. https://www.cbos.pl/SPISKOM. POL/2020/K_098_20.PDF (24.10.2020).
Centrum e-Zdrowia. (2020). Biuletyn Statystyczny 2020. https://cez.gov.pl/fileadmin/user_upload/Biuletyny_informacyjny/biuletyn_statystyczny_2020_5fa959206ef00.pdf (25.10.2020)
Czerwińska, M. (2015). Narzędzia e-zdrowia jako instrumenty poprawiając dostęp do usług medycznych w regionie. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 43(3). 173–185.
Eurostat. (2018). Data Base. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/hlth_rs_wkmg/default/table?lang=en (25.10.2020).
Raport Razem dla Zdrowia. (2018). Fundacja MY Pacjenci. https://razemdlazdrowia.pl/raporty-i-stanowiska (5.11.2020).
GUS. (2019). Zdrowie i ochrona zdrowia w 2018 r. Warszawa, Kraków: Główny Urząd Statystyczny.
GUS. Bank Danych Lokalnych. (2020). https://bdl.stat.gov.pl/BDL/start (24.10.2020).
Golinowska, S., Kocot, E. i Sowa, A. (2013). Zasoby kadr dla sektora zdrowotnego. Dotychczasowe tendencje i prognozy. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 11(2). 125–147.
Kołodziejczak, A. i Kaczmarek, U. (2017). Analiza zróżnicowania regionalnego dostępności do usług medycznych w Polsce w latach 2006–2015. Studia i Materiały. Mescellanea Oeconomicae, 1(3). 241–250.
Krot, K. (2008). Jakość i marketing usług medycznych. Warszawa: Wolters Kluwer business.
Krzykus, J. (2019). Internacjonalizacja usług medycznych — ewaluacja usług profesjonalnych. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (385), 37–49.
Kudlacz, M. (2015). Problem dostępności zasobów ludzkich w polskim systemie ochrony zdrowia na tle innych krajów Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Ekonomia i Zarządzanie, (1), 9–31.
Laskowska, I. (2020). Rola ubezpieczeń zdrowotnych w budowaniu „srebrnej gospodarki” w Polsce. Finanse i Prawo Finansowe, 3(7). 77–90.
Leśnikowska-Gontarz, M. (2017). Wzrost wydatków na ochronę zdrowia a perspektywa rozwoju prywatnego sektora opieki zdrowotnej. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Pragmata tes Oikonomias, (11), 37–51.
Nadziakiewicz, M. (2018). Marketing a jakość usług medycznych na przykładzie placówki regionu górnego śląska. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, (129), 313–324.
Nagraba, K. (2015). Zarządzanie wartością klienta na rynku usług medycznych w Polsce. Zeszyty Naukowe PWSZ w Połocku. Nauki Ekonomiczne, XXI, 115–127.
Pajewska-Kwaśny, R. (2018). Teraźniejszość i przyszłość rynku komercyjnych ubezpieczeń zdrowotnych w Polsce. W: J. Ostaszewski i M. Wrzesiński (red.), Etyka, sprawiedliwość i racjonalność w dorobku nauki o finansach w latach 1918–2018 (313–234). Warszawa: Oficyna Wydawnicza SGH — Szkoła Główna Handlowa w Warszawie.
Pietrzak, M. (2018). Dostęp do usług medycznych a zamożność Polaków. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, (9), 153–165.
Płonka, M. (2017). Prywatne ubezpieczenia zdrowotne jako suplement ochrony zdrowia w Polsce. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, LI(6), 321–329.
PIU. (2019). Raport roczny 2019. Polska Izba Ubezpieczeń. https://piu.org.pl/wp-content/uploads/2020/10/Raport-roczny-PIU-2019.pdf (23.10.2020).
PwC. (2016). Pacjent w świecie cyfrowym. Czyli jak nowe technologie zmieniają rynek usług medycznych w krajach Europy Środkowo-Wschodniej. https://www.pwc.pl/pl/pdf/pacjent-w-swiecie-cyfrowym-raport-pwc.pdf (25.10.2020)
Pyłpacz, P., Skóra, D i Mikos, M. (2018). Jakość usług medycznych a satysfakcja pacjenta. Polski Przegląd Nauk o Zdrowiu, 2(55), 182–185.
Rybarczyk, A. (2011). Jakość warunkiem przewagi konkurencyjnej na rynku usług medycznych. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, (38), 198–211.
Strona www grupy Enel-med: www.enel.pl (9.11.2020).
Strona www grupy Luxmed: www.luxmed.pl (9.11.2020).
Strona www grupy Medicover: www.medicover.pl (9.11.2020).
Waszkiewicz, A. i Białecka, B. (2012). Kształtowanie usług medycznych na podstawie oceny i odczucia pacjenta. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i Zarządzanie, (63a), 259–273.
Zgliczyński, W. S., Jankowski, M., Rostkowska, O., Stynik-Czetwertyński, J., Śliż, D., Karczema, A. i Pinkas, J. (2020). Public and private health care services in the opinion of physicians in Poland. International Journal of Occupational Medicine and Environental Health, 33(2). 195–214.