Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

The effects of sales promotion and store atmosphere on hedonic shopping motivation and impulse buying. A case study of customers at Indomaret, Lippo Karawaci, Indonesia

Wpływ promocji sprzedaży i atmosfery w sklepie na hedonistyczną motywację do zakupów i zakupy impulsywne. Studium przypadku klientów sklepu Indomaret w Lippo Karawaci w Indonezji

This study aims to analyze the effects of sales promotion and store atmosphere on hedonic shopping motivation and impulse buying among customers of Indomaret, Lippo Karawaci, Tangerang. The target population in this study was all students and alumni of Uuniversitas Pelita Harapan who had visited Indomaret in Lippo Karawaci, with a sample size of 150 respondents. The data was collected using a questionnaire and analyzed using Partial Least Square – Structual Equation Modeling (PLS-SEM) in SmartPLS ver. 3.3.3 program. The results show that the sales promotion has a positive effect on hedonic shopping motivation and impulse buying; the store atmosphere has a positive effect on hedonic shopping motivation but has no effect on the impulse buying; and the hedonic shopping motivation has a positive effect on impulse buying. Thus, the sales promotion plays an important role in increasing the impulse buying.

Niniejsze badanie ma na celu analizę wpływu promocji sprzedaży i atmosfery w sklepie na hedonistyczną motywację do zakupów i zakupy impulsywne wśród klientów sklepu sieci Indomaret w dzielnicy Lippo Karawaci miasta Tangerang w Indonezji. Populacją docelową w tym badaniu byli wszyscy studenci i absolwenci Uuniversitas Pelita Harapan, którzy odwiedzili Indomaret w Lippo Karawaci. Badanie przeprowadzono na próbie liczącej 150 respondentów. Dane zostały zebrane za pomocą kwestionariusza i przeanalizowane przy użyciu częściowej metody najmniejszych kwadratów – modelowania równań strukturalnych (PLS-SEM) w programie SmartPLS ver. 3.3.3. Wyniki pokazują, że promocja sprzedaży ma pozytywny wpływ na hedonistyczną motywację do zakupów i kupowanie impulsywne; atmosfera w sklepie pozytywnie wpływa na hedonistyczną motywację do zakupów, ale nie ma wpływu na zakupy impulsywne; a hedonistyczna motywacja zakupowa pozytywnie oddziałuje na zakupy impulsywne. Tak więc promocja sprzedaży odgrywa ważną rolę w zwiększaniu zakupów pod wpływem impulsu.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: sales promotion; store atmosphere; hedonic shopping motivation; impulse buying; Indomaret (promocja sprzedaży; atmosfera w sklepie; hedonistyczna motywacja do zakupów; zakupy impulsywne; Indomaret)

Bibliografia

References/Bibliografia

Bohl, P. (2012). The effects of store atmosphere on shopping behaviour: A literature review. Corvinus Marketing Tanulmányok, 2(1), 1–24.

Crawford, G., & Melewar, T. C. (2003). The importance of impulse purchasing behaviour in the international airport environment. Journal of Consumer Behaviour: An International Research Review, 3(1), 85–98. https://doi.org/10.1002/cb.124

Dhaundiyal, M., & Coughlan, J. (2009). The effect of hedonic motivations, sociability and shyness on the impulsive buying tendencies of the Irish consumer. Conference Paper. Irish Academy of Management.

Hair Jr, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2014). Multivariate Data Analysis: A Global Perspective. Pearson Prentice Hall.

Hair Jr, J. F., Risher, J. J., Sarstedt, M., & Ringle, C. M. (2019). When to use and how to report the results of PLS-SEM. European Business Review, 31(1). https://doi.org/10.1108/ebr-11-2018-0203

Hair Jr, J. F., Sarstedt, M., Hopkins, L., & dan Kuppelwieser, G., V. (2014). Partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM): An emerging tool in business research. European Business Review, 26(6). https://doi.org/10.1108/ebr-10-2013-0128

Karbasivar, A., & Yarahmadi, H. (2011). Evaluating effective factors on consumer impulse buying behavior. Asian Journal of Business Management Studies, 2(4), 174–181.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Marketing Management. Upper Saddle River.

Mamuaya, N. C. I. (2018). The effect of sales promotion and store atmosphere on hedonic shopping motivation and impulsive buying behavior in Hypermart Manado City, DeReMa Jurnal Manajemen, 13(1), 83–99. https://doi.org/10.19166/derema.v13i1.785

Maymand, M. M., & Ahmadinejad, M. (2011). Impulse buying: The role of store environmental stimulation and situational factors (An empirical investigation). African Journal of Business Management, 5(34), 13–57.

Muruganantham, G., & Bhakat, R. S. (2013). A review of impulse buying behavior. International Journal of Marketing Studies, 5(3), 149. https://doi.org/10.5539/ijms.v5n3p149

Park, J., & Lennon, S. J. (2006). Psychological and environmental antecedents of impulse buying tendency in the multichannel shopping context. Journal of Consumer Marketing, 23(2), 56–66. https://doi.org/10.1108/07363760610654998

Pindyck, R. S., & Rubinfeld, D. L. (2009). Microeconomics. Pearson Education.

Sembiring, S. (2013). Pengaruh shopping lifestyle dan fashion involvement terhadap impulse buying behaviour (Survey pada konsumen di Toko "Top Man, Top Shop" di Paris Van Java Mall, Bandung). Jurnal Publikasi. Fakultas Ekonomi, Universitas Komputer Indonesia.

Sharma, P., S., B., & Marshall, R. (2010). Exploring impulse buying and variety seeking by retail shoppers: Towards a common conceptual framework. Journal of Marketing Management, 26(5–6), 473–494. https://doi.org/10.1080/02672570903485097

Sharma, P., S., B., & Marshall, R. (2010). Impulse buying and variety seeking: A trait-correlates perspective. Journal of Business Research, 63(3), 276–283. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2009.03.013

Soars, B. (2009). Driving sales through shoppers' sense of sound, sight, smell and touch. International Journal of Retail & Distribution Management, 37(3), 286–298. https://doi.org/10.1108/09590550910941535

Sumarwan, U. (2011). Consumer Behavior: Theory and Its Application in Marketing [Perilaku Konsumen: Teori dan Penerapannya Dalam Pemasaran]. Ghalia Indonesia.

Tendai, M., & Crispen, C. (2009). In-store shopping environment and impulsive buying. African Journal of Marketing Management, 1(4), 102–108.

Turley, L. W., & Milliman, R. E. (2000). Atmospheric effects on shopping behavior: A review of the experimental evidence. Journal of Business Research, 49(2), 193–211. https://doi.org/10.1016/s0148-2963(99)00010-7

Utami, C. W. (2010). Retail Management, Strategy and Operational Implementation of Modern Retail Business in Indonesia [Manajemen Ritel, Strategi dan Implementasi Operasional Bisnis Ritel Modern Di Indonesia]. Salemba Empat. https://doi.org/10.30813/bmj.v7i1.693

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę