Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.5.3
JEL: D11, M31

Wizerunek marki motoryzacyjnej Jeep na podstawie badania ankietowego konsumentów

Cel: Identyfikacja wizerunku marki motoryzacyjnej Jeep w świetle wyników badania ankietowego konsumentów oraz porównanie go ze stanem zagadnienia prezentowanym w literaturze.

Projekt i metody: Przeprowadzono badanie ankietowe na próbie 56 osób — użytkowników samochodów Jeep i osób zainteresowanych zakupem. W analizie wyników wykorzystano analizę ilościową i jakościową tekstu. W analizie ilościowej badano częstość występowania oraz asocjacje i połączenia między atrybutami. Przeprowadzono także analizę porównawczą wyników uzyskanych z badania ankietowego z rezultatami badań publikowanymi przez innych autorów.

Wnioski: Zweryfikowano hipotezę, zgodnie z którą wizerunek marki Jeep odpowiada opisywanemu w literaturze. Analizując wyniki badania empirycznego stwierdzono, że marka Jeep kojarzy się przede wszystkim z terenowymi, dużymi samochodami ze Stanów Zjednoczonych, charakteryzującymi się dodatkowo wysoką jakością wykonania. W zasadzie odpowiada to wynikom uzyskanym przez innych badaczy, choć zdarzają się niezgodności, na przykład kojarzenie marki jako rodzinnej, czy identyfikacja samochodów Jeep jako SUVów. Niewiele odnotowano skojarzeń marki związanych z wolnością, przygodą, otwartą przestrzenią, tak wyraźnie widocznych w przekazie jej tożsamości. Rzadko występują również asocjacje z surowym, militarnym charakterem marki, sięgające do jej korzeni.

Implikacje praktyczne: Uzyskano informację o atrybutach tworzących wizerunek marki Jeep, czyli wyobrażenie o niej konsumentów. Na tej podstawie można sugerować podejmowanie działań marketingowych (promocyjnych i innych) zmierzających do kreowania wizerunku marki bardziej trafnie odpowiadającego zamierzeniom właściciela.

Ograniczenia: Niewielka liczebność próby w badaniu empirycznym, a także ograniczoność kwestionariusza ankiety. Nie badano struktury próby. Badanie należy potraktować jako pilotażowe.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: marka; rynek motoryzacyjny; wizerunek; skojarzenia; Jeep

Bibliografia

Bibliografia/References

Aaker, D. A. (2010). Building strong brands. New York: Simon & Schuster.

Altkorn, J. (1999). Strategia marki. Warszawa: PWE.

Alqasa, K., Mabkhot, H. i Mabkhot, A. (2021), The Determinant of Automotive Brand Loyalty: A Case of Local Brands. JKAU: Economics & Administration, 35(1), 123–137. https://doi.org/10.4197/Eco.35-1.6

Bennett, R. i Rundel-Thiele, S. (2005). The brand loyalty life cycle: Implications for marketers. Journal of Brand Management, (12). https://doi.org/10.1057/palgrave.bm.2540221

Czubała, A., Jonas, A., Smoleń, T. i Wiktor, J. W. (2006). Marketing usług. Kraków: Wolters Kluwer.

Danziger, P. (2018). Who's Buying Jeeps and Why? A Psychographic Case Study, https://unitymarketingonline. com/whos-buying-jeeps-and-whya-psychographic-case-study (10.11.2021).

Davvetas, V. i Diamantopoulos, A. (2017). Regretting your brand-self? The moderating role of consumer-brand identification on consumer responses to purchase regret. Journal of Business Research, 80, 218–227.

Dębski, M. (2009). Kreowanie silnej marki. Warszawa: PWE.

Díaz-Soloaga, P. i Fernández-Blanco, E. (2017). New discourses developing around the management of intangible assets in companies: The evolution of commercial and corporate brands in Spain. Observatorio, 11(2), 107–117.

Dzyabura, D. i Peres, R. (2021). Visual Elicitation of Brand Perception. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3496538

Edmark, (2021). Jeep. Ciekawostki związane z nazwą marki. http://www.edmark.com.pl (03.11.2021).

Escalas, J. i Stern, B. (2013). Sympathy and empathy: Emotional responses to advertising dramas. Journal of Consumer Research, 29(4), 566–578.

Essamri, A., McKechnie, S. i Winklhofer, H. (2019). Co-creating corporate brand identity with online brand communities: A managerial perspective. Journal of Business Research, 96(3), 366–375. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.015

Feiz, D. i Alwar, Z. (2020). The Antecedents and Consequences of the Brand Schizophrenia. Executive Management, 5, 29–58. https://doi.org/10.22080/jem.2021.18780.3197

FCA (2020). Marki FCA rejestracje 2020. http://fcagroup.pl (03.11.2021).

FCA (2021). Fiat Chrysler Automobiles podsumowuje sprzedaż w Polsce w 2020 roku. http://fcagroup.pl (03.11.2021).

Grimm, M. i Wagner, R. (2021). Intra-brand image confusion: effects of assortment width on brand image perception. Journal of Brand Management, 28, 446–463. https://doi.org/10.1057/s41262-020-00225-3

Grzegorczyk, A. (2005). Wizerunek marki jako narzędzie oddziaływania rynkowego. W: A. Grzegorczyk (Red.), Instrumenty kształtowania wizerunku marki. Warszawa: Wyższa Szkoła Promocji.

Hammerl, M. Dorner, F., Foscht, T. i Brandstätter, M. (2016). Attribution of symbolic brand meaning: The interplay of consumers, brands and reference groups. Journal of Consumer Marketing, 33(1), 32–40.

Henderson, G., Iacobucci, D. i Calder, B. (2002). Using Network Analysis to Understand Brands. Advances in Consumer Research, 29, 397–405.

Hsieh, M., Pan, S. i Setiono, R. (2004). Product-, corporate-, and country-image dimensions and purchase behavior: A multi-country analysis. Academy of Marketing Science, 32(3), 251–270.

Jeep (2021). Przygoda życia. http://jeep.pl/historia (03.11.2021).

Kall, J. (2002). 13 zasad zarządzania marką. Marketing w Praktyce, (2).

Kall, J. (2006). Istota marki. Integracja Europejska, (3).

Keller, K. (2003). Understanding Branding, Brands and Brand Equity. Interactive Marketing, 5(1), 7–20.

Kotler, Ph. (2006), The new marketing and sales-strategies and tactics. XIX Seminar of the Series Authorities.

Kotler Ph. i Armstrong, G. (1989). Principles of Marketing. London: Prentice Hall International.

Kotler, Ph. i Armstrong, G. (2008). Principles of Marketing. Fifth European Edition. London: Pearson Education.

Lechowski, M., Lotko, M. i Lotko, A. (2014). Akcje serwisowe i usterkowość a wizerunek marki samochodu. Logistyka, (3).

Liczmańska, K. (2008). Silna marka jako źródło przewagi konkurencyjnej w momencie zakupu. Roczniki Ekonomiczne Kujawsko-Pomorskiej Szkoły Wyższej w Bydgoszczy, (1).

Liu, C., Wei, Y. i Zhang, L. (2018). Licensing or not Licensing? A Pilot Study on Examining the Apparel Extension of Auto Brands Ford and Jeep in China

Market. W: Y. Xu, T. Chi i J. Su (Eds.), Chinese Consumers and the Fashion Market. Singapur. https://doi.org/10.1007/978-981-10-8429-4_7

Manavis, A. i Kyratsis, P. (2021). A computational study on product shape generation to support brand identity. International Journal of Modern Manufacturing Technologies, XIII(1), 115–122.

Maspoli, R. (2021). Requalification, symbolic value and audience engagement of automotive heritage. The Turin case study. Italy. Turyn: Politecnico di Torino.

Marrone, L. (2019). Alfa Romeo and Jeep brands: strategic direction in times of global change. Department of Business and Management. Roma: LUISS.

McAlexander, J., Schouten, J. i Koenig, H. (2002). Building Brand Community. Journal of Marketing, (1). https://doi.org/10.1509/jmkg.66.1.38.18451

Michalski, E. (2003). Marketing. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Milani, A. (2021). The Journey of the Luxury Automotive Customer in the EU: the Porsche Brand. DSEA: Universita Degli Studi di Padova.

Moje Auto (2021). Jeep — historia marki. http://samochody.mojeauto.pl/jeep/historia_koncernu (04.11.2021).

Ogba, I. i Tan, P. (2009). Exploring the impact of brand image on consumer loyalty and commitment in China. Journal of Technology Management in China, 4(2), 132–144.

Pecot, F. i de Barnier, V. (2017). Brand heritage: The past in the service of brand management. Recherche et Application en Marketing, 32(4), 72–90.

Polonsky, M. (2012). Going Beyond the Information Given: Perceiving Owners' Personalities from Brands and Perceiving Brands from Owners' Personalities. University of Connecticut.

Prykop, C. i Heitmann, M. (2011). Designing Mobile Brand Communities: Concept and Empirical Illustration. Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, 16(3–4). https://doi.org/10.1080/10919392.2006.9681205

Remer, D. (2004). Kształtowanie wizerunku marki na przykładzie samochodów osobowych Volvo. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa.

Rua, O. i Santos, C. (2022). Linking Brand and competitive advantage: The mediating effect of positioning and market orientation. European Research on Management and Busines Economics, 28. https://doi.org/10.1016/j.iedeen.2021.100194

Saxena, N. i Dhar, U. (2021). Building a Brand Image: A Multi-Perspective Analysis. Elementary Education Online, 20, 3885–3892. https://doi.org/10.17051/ilkonline.2021.05.425

Skrzypek, E. i Pinzaru, F. (2017). Marka jako ważny element marketingu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach. Administracja i Zarządzanie, (114).

Sułkowski, Ł. (2015). Epistemologia i metodologia zarządzania. Warszawa: PWE.

Szaniawski, K. (1994). O nauce, rozumowaniu i wartościach. Pisma wybrane. Warszawa: PWN.

TNS OBOP (2011). Jak postrzegamy marki samochodowe. Warszawa: TNS OBOP.

Wei, Y. (2014). Using Brand Concept Maps to Examine the Extension of Ford and Jeep Brands. Loisiana State University: Baton Rouge.

Wikipedia (2021). Jeep. https://pl.wikipedia.org/wiki/Jeep (04.11.2021).

Yorkston, E., Nune, J. i Matta, S. (2010). The Malleable Brand: The Role of Implicit Theories in Evaluating Brand Extensions. Journal of Marketing, (1). https://doi.org/10.1509/jmkg.74.1.80

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę