Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.1.4
JEL: M31, M37
Jagoda Białas ORCID: 0000-0002-7427-2522 , e-mail: info|biglike.pl| |info|biglike.pl

Wpływ treści publikowanych na Facebooku na liczbę kliknięć w link zewnętrzny – przypadek sklepu z ekologiczną żywnością

Media społecznościowe są obecnie jednym z narzędzi komunikacyjnych służących do utrzymywania bezpośredniej relacji z klientami przez całą dobę. Do sposobów komunikacji z klientem należy utworzenie fanpage'u firmy na portalu Facebook i publikowanie na nim cyklicznie różnych treści dotyczących marki w postaci tzw. postów. Celem artykułu było zbadanie zaangażowania konsumenta na fanpage'u marki na Facebooku. Relacja z konsumentem kształtuje się wówczas na kilka sposobów. Zazwyczaj klienci stają się fanami marek, dają tzw. lajki, a także komentują lub dzielą się z innymi użytkownikami portalu treścią postów, która ich zainteresuje. Tego typu działania konsumentów odzwierciedlają popularność postów marek. Co istotne, w pomiarze skuteczności serwisów mediów społecznościowych, a także przy obliczaniu wskaźnika zaangażowania zasadniczą rolę odgrywają liczby komentarzy, lajków czy też przypadków dzielenia się z innymi. Istotne jest zatem, aby osoby zarządzające treścią na fanpage'ach znały skuteczność różnych treści zamieszczanych w postach w celu zwiększenia responsywności i współczynnika zaangażowania fanów. W niniejszym badaniu autorka przeprowadziła analizę treści postów na Facebooku zamieszczanych na stronie firmowej wrocławskiego sklepu stacjonarnego Zdrowy Mięśniak z ekologiczną żywnością. Przeanalizowano posty zamieszczane na fanpage'u przez 1,5 roku – od 1 stycznia 2018 r. do 30 lipca 2019 r. – pod kątem treści, liczby komentarzy, lajków oraz udostępnienia postów. Badanie pokazało różnice w odbiorze tematyki postów przez użytkowników Facebooka. Wykazano, iż zdjęcia produktów z wykorzystaniem wizerunku człowieka wywoływały większą aktywność użytkowników i większy zasięg organiczny niż zdjęcia samych produktów. W badaniu wykorzystano jedynie marketing organiczny, czyli tylko posty niepromowane.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: fanpage; media społecznościowe; online marketing; marketing na Facebooku; case study research; badania przypadków

Bibliografia

AdVIST.pl. (2019). Rola grafiki w social mediach. https://advist.pl/rola-grafiki-w-social-mediach/

Arshanapally, S., Green, K., Slaughter, K., Muller, R., & Wheaton, D. (2022). Use of a paid digital marketing campaign to promote a mobile health app to encourage parent-engaged developmental monitoring: Implementation study. JMIR Pediatrics & Parenting, 5(2), e34425. https://doi.org/10.2196/34425

Auer, M. R. (2011). The policy sciences of social media. The Policy Studies Journal, 39(4).

Bejtagić-Makić, M. (2013). Key drivers for customer engagement on Facebook brand fan pages in Bosnia and Herzegovina. International Conference on Economic and Social Studies, Sarajevo.

Chetioui, Y., Butt, I., & Lebdaoui, H. (2021). Facebook advertising, eWOM and consumer purchase intention-Evidence from a collectivistic emerging market. Journal of Global Marketing, 34(3). https://doi.org/10.1080/08911762.2021.1891359

Chiou, W. B., & Lee, C.-C., (2013). Enactment of one-to-many communication may induce self-focused attention that leads to diminished perspective taking: The case of Facebook. Judgment and Decision Making, 8(3). https://doi.org/10.1017/s1930297500006033

Eisenberg, A. (2022). Zdjęcia produktu, które sprzedają – 10 wskazówek. https://business.trustedshops.pl/blog/zdjecia-produktow-w-ecommerce

Eisenhardt, K. L. (1989). Building theories from case study research. Academy of Management. The Academy of Management Review, 14(4). https://doi.org/10.2307/258557

Gałuszka, D. (2021). Media społecznościowe jako nowe media. Akademia Górniczo-Hutnicza. https://pre-epodreczniki.open.agh.edu.pl/openagh-download.php?name=Media%20spo%C5%82eczno%C5%9Bciowe%20jako%20nowe%20media&type=pdf

de Groot, J. I. M. (2022). The personalization paradox in Facebook advertising: The mediating effect of relevance on the personalization-brand attitude relationship and the moderating effect of intrusiveness. Journal of Interactive Advertising, 22(1). https://doi.org/10.1080/15252019.2022.2032492

Kane, K., Chiru, C., & Ciuchete, S. G. (2012). Exploring the eco-attitudes and buying behaviour of Facebook users. The Amfiteatru Economic Journal, 14(31), 157–171.

Leszek, W. (2006). Wybrane zagadnienia metodyczne badań empirycznych. Instytut Technologii Eksploatacji – Państwowy Instytut Badawczy.

Ordenes, F., & Grewal, D., Ludwig, S., De Ruyter, K., Mahr, D., & Wetzels, M. (2019). Cutting through content clutter: How speech and image acts drive consumer sharing on social media brand messages. Journal of Consumer Research, 45(5), 988–1012. https://doi.org/10.1093/jcr/ucy032

Pawlasova, P. (2013). Optimisation of energy drink social page posts on Facebook. Ekonomická revue – Central European Review of Economic Issues, 16.

Pollak, F., & Dorcak, P. (2016). The effective use of Facebook by small and medium-sized enterprises operating in Slovakia. Market-Trziste, 28(1).

Rahman, M. S., Khan, A. H., & Haque, M. (2012). A conceptual study on the relationship between service quality towards customer satisfaction: Servqual and Gronroos's Service Quality Model perspective. Asian Social Science, 8(13). https://doi.org/10.5539/ass.v8n13p201

Rahman, Z., Suberamanian, K., Zanuddin, H. (2016). Social media content analysis – a study on fanpages of electronics companies. International Journal on Global Business Management and Research, 5(1).

Siapera, E. (2018). Understanding new media. SAGE Publications.

Vejačka, M. (2012). Reklama na Facebooku i jej skuteczność na rynku słowackim. Ekonomie a Management, 15(1).

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę