Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.2.2
JEL: M31, Z32, Z32, Z33
Beata Paliś ORCID: 0000-0003-3788-1166 , e-mail: beata.palis|uj.edu.pl| |beata.palis|uj.edu.pl

Zmiany w zarządzaniu przemysłem spotkań na świecie w obliczu wirusa SARS-CoV-2 w opinii ekspertów

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 w bardzo dotkliwy sposób odbiła się na funkcjonowaniu rynku przemysłu spotkań i doprowadziła do jego dużych przeobrażeń. Pod wpływem jej efektów zaszły zmiany wyznaczające nowe kierunki w zarządzaniu tą branżą. W artykule przeprowadzono analizę wpływu pandemii na rynek przemysłu spotkań w aspekcie zmian jakościowych. Badania przeprowadzono, dokonując analizy stron internetowych i dokumentów, tj. raportów, protokołów i wytycznych międzynarodowych stowarzyszeń branżowych, convention bureaus w wybranych miastach i krajach na świecie oraz mediów branżowych. Ponadto przeprowadzono badania ankietowe wśród ekspertów, czyli specjalistów w badanej dziedzinie, osób o teoretycznej i praktycznej znajomości tematu. Branża wskazała m.in. narzędzia marketingowe obecnie kluczowe w zarządzaniu przemysłem spotkań, opierające się w głównej mierze na nowoczesnych technologiach. Wskazano również pożądane działania, niezbędne dla podtrzymania rozwoju przemysłu spotkań, kładąc nacisk na potrzebę dotowania organizacji wydarzeń lub zawieszenie czy obniżenie podatków.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: turystyka biznesowa; przemysł spotkań; strategie biznesowe; biura kongresów; branża hotelarska; modele biznesowe

Bibliografia

Bibliografia/References

AIPC, ICCA & UFI. (2021). Good practice guidance. Addressing COVID-19 requirements for re-opening business events. V3.

American Express Meetings & Events. (2022). Global meetings and events forecast.

Berbeka, J., Borodako, K., Niemczyk, A., & Seweryn, R. (2014). Influence of the meetings industry on the economy of Kraków. Foundation of the Cracow University of Economics.

Buczak, T. (2003). Metodologia badań i badania pilotażowe turystyki biznesowej. Instytut Turystyki.

Celuch, K. (2014). Przemysł spotkań. Wiedza, produkt, motywacja. Akademia Finansów i Biznesu Vistula.

Celuch, K. (2022). Trendy 2022. Wiedza, produkt, motywacja, wpływ. Celuch Consulting.

CIMERT. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the international meetings industry across the globe. Centre for International Meetings Research and Training. 6.04.2020. https://www.iccaworld.org/dbs/asiapacific/files/CIMERT/CIMERT%20Survey%20Report.pdf

Davidson, R., & Cope, B. (2003). Business travel: Conferences, incentivetravel, exhibitions, corporate hospitality, and corporate travel. Pearson Education, Financial Times.

Dienes, K., Naujoks, T., & Rief, F. (2020). The future role and purpose of business events. W. Bauer, S. Rief, & M. Schultze (Red.), Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO, German Convention Bureau.

Evens R. G., (2020). The impact of a pandemic on professional meetings. Radiology: Imaging Cancer, 2(3), 1–3.

Glinka, B., & Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

https://e-event.org/co-to-jest-xr/ (dostęp: 23.02.2023).

https://gridaly.com/pl/platform (dostęp: 23.02.2023).

https://ks.pl/slownik/co-to-jest-content-marketing (dostęp: 23.02.2023).

https://sbe.org.pl (dostęp: 23.02.2023).

https://thinkmice.pl/news/think-destination/400-fam-trip-czy-to-jeszcze-dziala (dostęp: 17.03.2023).

https://www.preferente.com/noticias-de-hoteles/viajes-de-negocios-hagamos-que-el-mundo-vuelva-a-girar-312466.html (dostęp: 10.03.2022).

ICCA. (2020). The Kaohsiung Protocol. Strategic recovery framework for the global events industry.

ICCA. (2021). ICCA Annual Statistics Study 2020. Analyzing an exceptional and transformational year. https://www.iccaworld.org (pobrano: 19.02.2022).

Jaceg (2022). Streaming. Co to jest i w jaki sposób działa? https://www.money.pl/ (pobrano: 23.02.2023).

Maison, D. (2021). Jakościowe metody badań marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Paliś, B., Kubińska-Jabcoń, E., & Niekurzak, M. (2022). Analiza współczesnych trendów w przemyśle spotkań na świecie. Marketing i Rynek, (7). https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.7.3

PCMA Convene. (2020). How is COVID-19 changing the business events industry? https://www.pcma.org/survey-results-covid-19-changing-businessevents-industry/

Proença, P., Ramos, E., Pessanha, S. (2021). Turismo de eventos: análise do contributo do setor meetings industry no setor hoteleiro na cidade de Barcelona. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(2), 406–421.

Rwigema, P. C. (2020). Impact of COVID-19 pandemic to meetings, incentives, conferences and exhibitions (MICE) tourism in Rwanda. Strategic Journals, 7(3), s. 395–409.

Swarbrooke, J., & Horne, S. (2001). Podróże służbowe i turystyka. Butterworth-Heinemann.

Tuazon-Disimulacion, M. A. (2020). MICE tourism during COVID-19 and future directions for the new normal. Asia Pacific International Events Management Journal, 1(2).

Walas, B., & Kruczek, Z. (2020). The impact of COVID-19 on tourism in Kraków in the eyes of tourism entrepreneurs. Studia Periegetica, 30(2), 79–95. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3664

Walas, B., Nocoń, M., Nemethy, S., Petroviè, F. & Oleksa-Kaźmierczak, A. (2021). Diagnosis of competencies in the meetings industry in Poland, Hungary and Ireland in post-COVID-19 period. Problems and Perspectives in Management, 19(4), 198–212, https://doi.org/10.21511/ppm.19(4).2021.17

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę