Zmiany w zarządzaniu przemysłem spotkań na świecie w obliczu wirusa SARS-CoV-2 w opinii ekspertów
Pandemia wirusa SARS-CoV-2 w bardzo dotkliwy sposób odbiła się na funkcjonowaniu rynku przemysłu spotkań i doprowadziła do jego dużych przeobrażeń. Pod wpływem jej efektów zaszły zmiany wyznaczające nowe kierunki w zarządzaniu tą branżą. W artykule przeprowadzono analizę wpływu pandemii na rynek przemysłu spotkań w aspekcie zmian jakościowych. Badania przeprowadzono, dokonując analizy stron internetowych i dokumentów, tj. raportów, protokołów i wytycznych międzynarodowych stowarzyszeń branżowych, convention bureaus w wybranych miastach i krajach na świecie oraz mediów branżowych. Ponadto przeprowadzono badania ankietowe wśród ekspertów, czyli specjalistów w badanej dziedzinie, osób o teoretycznej i praktycznej znajomości tematu. Branża wskazała m.in. narzędzia marketingowe obecnie kluczowe w zarządzaniu przemysłem spotkań, opierające się w głównej mierze na nowoczesnych technologiach. Wskazano również pożądane działania, niezbędne dla podtrzymania rozwoju przemysłu spotkań, kładąc nacisk na potrzebę dotowania organizacji wydarzeń lub zawieszenie czy obniżenie podatków.
Bibliografia
Bibliografia/References
AIPC, ICCA & UFI. (2021). Good practice guidance. Addressing COVID-19 requirements for re-opening business events. V3.
American Express Meetings & Events. (2022). Global meetings and events forecast.
Berbeka, J., Borodako, K., Niemczyk, A., & Seweryn, R. (2014). Influence of the meetings industry on the economy of Kraków. Foundation of the Cracow University of Economics.
Buczak, T. (2003). Metodologia badań i badania pilotażowe turystyki biznesowej. Instytut Turystyki.
Celuch, K. (2014). Przemysł spotkań. Wiedza, produkt, motywacja. Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
Celuch, K. (2022). Trendy 2022. Wiedza, produkt, motywacja, wpływ. Celuch Consulting.
CIMERT. (2020). The impact of the COVID-19 pandemic on the international meetings industry across the globe. Centre for International Meetings Research and Training. 6.04.2020. https://www.iccaworld.org/dbs/asiapacific/files/CIMERT/CIMERT%20Survey%20Report.pdf
Davidson, R., & Cope, B. (2003). Business travel: Conferences, incentivetravel, exhibitions, corporate hospitality, and corporate travel. Pearson Education, Financial Times.
Dienes, K., Naujoks, T., & Rief, F. (2020). The future role and purpose of business events. W. Bauer, S. Rief, & M. Schultze (Red.), Fraunhofer Institute for Industrial Engineering IAO, German Convention Bureau.
Evens R. G., (2020). The impact of a pandemic on professional meetings. Radiology: Imaging Cancer, 2(3), 1–3.
Glinka, B., & Czakon, W. (2021). Podstawy badań jakościowych. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
https://e-event.org/co-to-jest-xr/ (dostęp: 23.02.2023).
https://gridaly.com/pl/platform (dostęp: 23.02.2023).
https://ks.pl/slownik/co-to-jest-content-marketing (dostęp: 23.02.2023).
https://sbe.org.pl (dostęp: 23.02.2023).
https://thinkmice.pl/news/think-destination/400-fam-trip-czy-to-jeszcze-dziala (dostęp: 17.03.2023).
https://www.preferente.com/noticias-de-hoteles/viajes-de-negocios-hagamos-que-el-mundo-vuelva-a-girar-312466.html (dostęp: 10.03.2022).
ICCA. (2020). The Kaohsiung Protocol. Strategic recovery framework for the global events industry.
ICCA. (2021). ICCA Annual Statistics Study 2020. Analyzing an exceptional and transformational year. https://www.iccaworld.org (pobrano: 19.02.2022).
Jaceg (2022). Streaming. Co to jest i w jaki sposób działa? https://www.money.pl/ (pobrano: 23.02.2023).
Maison, D. (2021). Jakościowe metody badań marketingowych. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Paliś, B., Kubińska-Jabcoń, E., & Niekurzak, M. (2022). Analiza współczesnych trendów w przemyśle spotkań na świecie. Marketing i Rynek, (7). https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.7.3
PCMA Convene. (2020). How is COVID-19 changing the business events industry? https://www.pcma.org/survey-results-covid-19-changing-businessevents-industry/
Proença, P., Ramos, E., Pessanha, S. (2021). Turismo de eventos: análise do contributo do setor meetings industry no setor hoteleiro na cidade de Barcelona. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(2), 406–421.
Rwigema, P. C. (2020). Impact of COVID-19 pandemic to meetings, incentives, conferences and exhibitions (MICE) tourism in Rwanda. Strategic Journals, 7(3), s. 395–409.
Swarbrooke, J., & Horne, S. (2001). Podróże służbowe i turystyka. Butterworth-Heinemann.
Tuazon-Disimulacion, M. A. (2020). MICE tourism during COVID-19 and future directions for the new normal. Asia Pacific International Events Management Journal, 1(2).
Walas, B., & Kruczek, Z. (2020). The impact of COVID-19 on tourism in Kraków in the eyes of tourism entrepreneurs. Studia Periegetica, 30(2), 79–95. https://doi.org/10.5604/01.3001.0014.3664
Walas, B., Nocoń, M., Nemethy, S., Petroviè, F. & Oleksa-Kaźmierczak, A. (2021). Diagnosis of competencies in the meetings industry in Poland, Hungary and Ireland in post-COVID-19 period. Problems and Perspectives in Management, 19(4), 198–212, https://doi.org/10.21511/ppm.19(4).2021.17