Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Monika Przybylska
ORCID: 0000-0001-6552-636X

Doktor habilitowany nauk prawnych, profesor Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, radca prawny, autorka publikacji naukowych z zakresu prawa publicznego.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.4
JEL: K3, K12

Publikacja odnosi się do normatywnych zasad reklamowania wyrobów medycznych, których od 1.01.2023 r. zobligowane są przestrzegać podmioty prowadzące taką reklamę. Prima facie może się wydawać, że wejście w życie przepisów normujących zasady reklamowania wyrobów medycznych oznacza transparentność działania w przedmiotowym zakresie, niemniej jednak szczegółowa analiza przepisów ustawy o wyrobach medycznych prowadzi do wniosku, że obszar legislacyjny zawiera pewne luki, które mogą spowodować sankcjonowanie określonych zachowań podmiotów prowadzących reklamę wyrobu medycznego jako niezgodnych z obowiązującymi przepisami. Uwzględniając nowe uwarunkowania prawne, dokonano analizy poszczególnych regulacji prawnych odnoszących się do zasad prowadzenia reklamy wyrobów medycznych. Ze względu na niedługi okres obowiązywania wskazanych unormowań celem publikacji będzie wyznaczenie kierunków interpretacji poszczególnych przepisów odnoszących się do reklamowania wyrobów medycznych przy wykorzystaniu wykładni systemowej. Analizie prawnej towarzyszy hipoteza o tym, że regulacje dotyczące reklamowania wyrobów medycznych w wielu przypadkach są niezdefiniowane i składają się z przepisów zawierających pojęcia nieostre, a co więcej, nie jest jeszcze ukształtowana linia interpretacyjna w zakresie ich wykładni, co w konsekwencji może powodować trudności w obszarze praktycznego stosowania przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych. W pracy wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną.

Słowa kluczowe: wyroby medyczne; reklama wyrobów medycznych; reklama skierowana do publicznej wiadomości; reklama wprowadzająca w błąd
DOI: 10.33226/0137-5490.2023.3.3
JEL: K3, K12

Publikacja odnosi się do treści długoterminowych umów sprzedaży energii elektrycznej, znanych w terminologii uwarunkowań rynku elektroenergetycznego jako umowy PPA (Power Purchase Agreement), które zawierane są przez uczestników rynku energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych przy założeniu, że strony stosunku umownego nie są ograniczone publicznoprawnymi regulacjami w zakresie korzystania z cywilnoprawnej swobody kontraktowania. Przystępując do umowy PPA, strony dysponują pełną swobodą w zakresie ukształtowania treści łączącego ich stosunku prawnego, a co za tym idzie, mogą porozumieć się co do tego, czy wyłączyć poprzez treść umowy możliwość skorzystania z klauzuli rebus sic stantibus. W związku z tym ogólnym celem publikacji będzie ukazanie istoty umów PPA, w tym wyszczególnienie ich cech charakterystycznych poprzez ich ogólne porównanie do umów sprzedaży energii elektrycznej zawieranych w reżimie regulacji publicznoprawnych. Realizacja celu ogólnego stawianego niniejszej publikacji pozwoli na zrealizowanie celu szczególnego, jakim jest odpowiedź na pytanie, czy strony umowy PPA powinny zrezygnować z prawa do powołania się na klauzulę rebus sic stantibus.

Słowa kluczowe: klauzula rebus sic stantibus; umowa PPA; energia elektryczna ze źródeł odnawialnych