Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/0137-5490.2022.8.5
JEL: K200

On legal circumstances of contemporary retail forms of alcoholic beverages

The aim of the article is to analyze current regulations governing the sale of alcohol in terms of the use of modern technologies — i.e. mail-order sale of alcoholic beverages via the Internet. The article presents the thesis that the current regulations, although strictly interpreted by public authorities, allow, in certain circumstances, the use of modern forms of selling alcoholic beverages, such as e-commerce. For this purpose, the wording of the provisions of the Act on Upbringing in Sobriety, other normative acts regulating trade (the Constitution, the Entrepreneurs' Law, the Code of Administrative Procedure, the Consumer Rights Act, the Civil Code), as well as the latest jurisprudence of administrative courts and other administrative bodies are analyzed. Furthermore, side issues are also discussed, such as the advertising of alcoholic beverages in the case of using the aforesaid retail forms. 

Download article
Keywords: mail-order sale of alcohol; freedom of economic activity; in dubio pro libertate; advertising of alcoholic beverages

References

Bibliografia/References
Bator, A. (2006). Bezpośrednie stosowanie Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej (artykuł recenzyjny). Państwo i Prawo, (10), 96–105.
Bielecki, L. (2012). Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 14 kwietnia 2011, sygn. akt II GSK 431/10. Roczniki Administracji i Prawa, (12), 331–342.
Elżanowski, F. (2021). Uwaga z nb. 4 do art. 7a. W: R. Hauser (red.), M. Wierzbowski (red.), Kodeks postępowania administracyjnego. Komentarz. C.H.Beck.
Harasimiuk, D. (2011). Zakazy reklamy towarów w prawie europejskim i polskim. Wolters Kluwer.
IAB. (2020). E-commerce w czasach kryzysu. https://www.iab.org.pl/wp-content/uploads/2020/06/E-commerce-w-czasach-kryzysu.pdf (pobrano 3.08.2021).
Jachowski, P., & Wójcik, H. (2021). Przełom w sprawie zalegalizowania handlu alkoholem przez Internet? Powstał projekt ustawy. https://www.wiadomoscihandlowe.pl/artykul/przelom-w-sprawie-zalegalizowania-handlu-alkoholem-przez-internet-powstal-projekt-ustawy (pobrano 04.08.2021).
Jakimowicz, W. (2006). Wykładnia w prawie administracyjnym. Zakamycze.
Jasińska, K. (2020). Uwagi do art. 535. W: M. Załucki (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. (1182–1187). C.H.Beck.
Kardas, P., & Gutowski, M. (2017). Wykładnia i stosowanie prawa w procesie opartym na Konstytucji. C.H.Beck.
Klimkowski, M. (2020). Kupujemy w sieci więcej alkoholu niż kiedykolwiek wcześniej. https://biznes.wprost.pl/handel/10319068/gwaltownie-wzroslasprzedaz-alkoholu-online.html (pobrano 3.08.2021).
Konarski, X. (2002). Internet i prawo w praktyce. Stowarzyszenie Marketingu Bezpośredniego.
Kozak, A., & Bator, A. (2005). Wykładnia prawa w zgodzie z konstytucją. W: S. Wronkowska (red.), Polska kultura prawna a proces integracji europejskiej (46–56). Zakamycze.
Kubik, A. (2015). Sprzedaż alkoholu przez Internet. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, (3), 2–8.
Matczak, M. (2018). Imperium tekstu. Scholar.
Matejko, W. (2021). Glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 kwietnia 2016 r., II GSK 2566/14. Radca Prawny, (26), 201–209. https://doi.org/10.4467/23921943rp.21.009.13897
Mikłaszewicz, P. (2017). Art. 70. W: K. Osajda (red.), Kodeks cywilny. Komentarz. C.H.Beck.
Nowińska, E., & du Vall, M. (2005). Komentarz do ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. LexisNexis.
Okoń, Z. (2008). Marketing i sprzedaż on-line napojów alkoholowych. Prawo Nowych Technologii, (3), 20–27.
Ożóg, M. (2011). Reklama, promocja, informowanie o sponsorowaniu napojów alkoholowych, Warszawa: C.H.Beck.
Roszkiewicz, J. (2021). Znaczenie wolności gospodarczej w orzecznictwie sądów administracyjnych — wybrane problemy. Przegląd Ustawodawstwa Gospodarczego, (5), s. 46–54. https://doi.org/10.33226/0137-5490.2021.5.5
Roszkiewicz, J. (2022). Tworzenie ograniczeń wolności gospodarczej w drodze wykładni pozajęzykowej — glosa do wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 25.08.2020 r., II GSK 601/20. Glosa, (1), 18–25.
Schauer, F. (1988). Formalism. The Yale Law Journal, (4), 509–548.
Shoper. (2020). Raport. Handel vs koronawirus: Jak sprzedaż przeniosła się do Internetu. https://www.shoper.pl/blog/handel-vs-koronawirus-jaksprzedaz-przeniosla-sie-do-internetu/ (pobrano 3.08.2021).
Sokołowski, Ł. (2020). Prawne aspekty sprzedaży na odległość napojów alkoholowych. Przegląd Prawa Rolniczego, (2), 87–99. https://doi.org/10.14746/ppr.2020.27.2.5
Sowiński, R. (2007). Wolność i ustawowa swoboda działalności gospodarczej. Kolonia Limited.
Strzyczkowski, K. (2011). Prawo gospodarcze publiczne. LexisNexis.
Szydło, M. (2011). Wolność działalności gospodarczej jako prawo podstawowe. Oficyna Wydawnicza Branta.
Tuleja, P. (2003). Stosowanie Konstytucji RP w świetle zasady jej nadrzędności. Zakamycze.
Wronkowska, S. (red.) (2005). Polska kultura prawna a proces integracji europejskiej. Zakamycze.
Zieliński, M. (2017). Wykładnia prawa. Zasady, reguły, wskazówki. Wolters Kluwer.
Żurawik, A. (2021). Wykładnia w prawie gospodarczym. C.H.Beck.

 

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 158.00
get subscription