Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.7.2
JEL: A14, D19

The level of needs fulfillment realized in leisure by Poles compared to the period before the COVID-19 pandemic

This article contains an assessment of the extent to which the needs realized in leisure by Polish consumers are met, compared to the period before the COVID-19 pandemic. It was written using secondary information on the issues discussed and primary information obtained during a survey conducted in November 2022, using the online survey technique, on a nationwide sample of 1,100 adult Poles. The research shows that the respondents' needs related to recreation, participation in culture, physical activity, the possibility of spending time with friends are satisfied to an average degree, and a high degree the needs related to the possibility of spending time with family are satisfied. Compared to the period before the pandemic, the degree of satisfaction of leisure needs remained at the same level.

Download article
Keywords: leisure; needs; consumers; COVID-19

References

Bibliografia/References

 

Aczel, A. D., & Sounderpandian, J. (2018). Statystyka w zarządzaniu. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Beatty, P. T. (2010) The concept of need: Proposal for a working definition. Journal of the Community Development Society, 12(2), 39–46, https://doi.org/10.1080/15575330.1981.9987132

Bombol, M. (2006). Potrzeby konsumenta. W: M. Janoś-Kresło & B. Mróz (Red.), Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. Oficyna Wydawnicza SGH.

Bombol, M. (2008). Czas wolny jako kategoria diagnostyczna procesów rozwoju społeczno-gospodarczego. Oficyna Wydawnicza SGH.

Bond, A. J., Widdop, P., Cockayne, D., & Parnel, D. (2021). Prosumption, networks and value during a global pandemic: Lockdown leisure and COVID-19. Sciences: An Interdisciplinary Journal, 43(1–2). 70–77. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1773985

Bywalec, C. (2017). Gospodarstwo domowe. Ekonomika. Finanse. Konsumpcja. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Cieloch, G., Kuczyński J., & Rogoziński K. (1992). Czas wolny – czasem konsumpcji. PWE.

Czubocha, K., & Rejman, K. (2015). Społeczeństwo czasu wolnego i konsumpcji w dobie postmodernizmu: analiza socjologiczna. Humanities and Social Sciences, 22(4). 99–109. https://doi.org/10.7862/rz.2015.hss.49

Długosz, P. (2021). Trauma pandemii COVID-19 w polskim społeczeństwie. CeDeWu.

Feliksiak, M. (2023). Aktywności i doświadczenia Polaków w 2022 roku. Komunikat z badań CBOS nr 18.

Guillen-Royo, M. (2014). Human needs. W: Michalos, A. C. (Red.) Encyclopedia of Quality of Life and Well-Being Research. Springer. https://doi.org/10.1007/978-94-007-0753-5_1345.

GUS. (2023). Dochody i warunki życia ludności Polski. Raport z badania EU-SILC 2021.

Kolny, B. (2013). Rynek usług zagospodarowujących czas wolny – diagnoza i perspektywy rozwoju. Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Kolny, B. (2021a). Formy spędzania czasu wolnego w okresie pandemii z wykorzystaniem internetu. W: W. Nowak & K. Szalonka (Red.), Zdrowie i style życia. Ekonomiczne, społeczne i zdrowotne skutki pandemii (371–384). E-Wydawnictwo. Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Kolny, B. (2021b). The role of leisure in sustainable development. W: A. Lubowiecki-Vikuk, B. M. Barbosa de Sousa, B. M. Derèan & W. L. Filho (Red.), Handbook of Sustainable Development and Leisure Services (39–50). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-59820-4

Lashua, B., Johanson, C. W., & Parry, D. C. (Red.). (2022). Leisure in the Time of Coronavirus: A Rapid Response. Routledge.

Local Government Association. (2020, 10 listopada). Leisure under lockdown: How culture and leisure services responded to COVID-19 – full report. https://www.local.gov.uk/publications/leisure-under-lockdown-how-culture-and-leisure-services-responded-covid-19-full-report#foreword

Mehta, S., Saxena, T., & Purohit, N. (2020). The new consumer behaviour paradigm amid COVID-19: Permanent or transient? Journal of Health Management, 22(2), 1–11. https://doi.org/10.1177/0972063420940834

Nasrudin, A. (2022, 17 kwietnia). What is the Difference Between Needs and Wants? https://penpoin.com/needs-and-wants/

Orzeł, B. (2021). Kulturowe i społeczne konteksty pandemii COVID-19. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Rudnicki, L. (2004). Zachowania rynkowe nabywców. Mechanizmy i uwarunkowania. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie.

Truszkowska-Wojtkowiak, M. (2012). Fenomen czasu wolnego. Harmonia Universalis.

Article price
5.00
Price of the magazine number
17.00
Subscription
197.00 €
158.00
Lowest price in last 30 days: 157.00
get subscription