Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.1.4
JEL: A12, L81, Q55

Effects of e-commerce on packaging changes on the example of the online platform Amazon.com

In connection with the dynamic development of the e-commerce economy, especially in times of a pandemic, when e-commerce has become a common form of buying and selling goods, the aim of addressing the issues contained in the title of the article is to indicate the impact of e-commerce on the shape, size and quality of packaging used in this distribution channel. The specificity and dynamic development of e-commerce forces organizations to look for new, more effective and specialized solutions and packaging technologies, as well as protection for the products they distribute. During online transactions, packaging becomes the only physical element of contact between the seller and the customer, it builds the customer's shopping experience and influences their opinion about the company. The dominant role of courier shipments in e-commerce logistics forces the need for better and more effective packaging of goods in the distribution process. The logistics functions performed by packaging, on the other hand, guarantee an optimal and harmonious flow of materials through every link in the supply chain. The subject of the research presented in the article is the impact of the specificity of e-commerce on the system and structure of packaging. The aim of the research is to analyse and evaluate changes in the parameters of product unit packaging using the Amazon.com sales platform as an example. The study describes issues related to the essence of e-commerce as a modern distribution channel. In addition, an analysis of packaging used in e-commerce on the Amazon.com sales platform and the directions of its development in the electronic distribution channel, taking into account the assumptions and perspectives of the examined entity.

Download article
Keywords: e-commerce; logistics customer service; courier shipments; packaging; recycling

References

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

Janicki, M. (b.d.) Znaczenie opakowań w marketingu. https://etisoftpackaging.pl/znaczenie-opakowan-marketingu/ (12.12.2024).

Jerzyk, E. (2017). Ewolucja funkcji opakowania w kontekście rozwoju e-commerce branży spożywczej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (4), 179–192.

Kaźmierczak, M., & Szymczyk, J. (2021). Rozwój e-commerce w Polsce i jego wpływ na logistykę (cz. 1). Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (3). https://doi.org/10.33226/1231-2037.2021.3.1

Kaźmierczak, M. (2022). Ekologistyka a rozwój opakowań w łańcuchu dostaw (cz. 1). Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (1). https://doi.org/10.33226/1231-2037.2022.1.3

Nowogrodzka, T., Pieniak-Lendzion, K., & Nyszk, W. (2014). Wzrost znaczenia opakowań w procesie komunikacji rynkowej przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, (103).

Owczarek, D., & Chełstowska, A. (2016). Amazon po polsku. Warunki pracy i stosunki z pracownikami. Fundacja Instytut Spraw Publicznych.

Olejnik, M., & Sojkin, B. (2001). Handel tradycyjny a handel elektroniczny. Marketing i Rynek, (9).

Straszak, A. (2003). Trzecia faza rozwoju handlu elektronicznego (e-commerce). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (67).

Witek, L. (2011). Wpływ ekologicznych funkcji opakowań na zachowania konsumentów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, (74).

 

Strony internetowe/Websites

AMAZON – Co to jest? Poznaj jego historię i działanie. https://ebizneskrokpokroku.pl/podstawy /amazon-co-to-jest-pozna-jego-historiei-dzialanie/ (dostęp: 15.12.2024).

Amazon otworzył kolejne centrum logistyczne. https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/amazon-otworzyl-kolejne-centrumlogistyczne-w-polsce/1dyl0zt (dostęp: 15.01.2025).

https://opakowanie.pl/opakowania-amazon-bardziej-ekologiczne/ (dostęp: 15.01.2025).

https://sell.amazon.pl/materialy-edukacyjne?ref_=sdpl_soa_learn_n (dostęp: 15.12.2024).

https://sellercentral.amazon.pl/gp/help/external/200141500?language=pl_PL&ref=efph_200141500_cont_201000230 (dostęp: 15.12.2024).

https://vendor-amazon-sipp-packaging-program-certification-guidelines-20231114-en-us (dostęp: 15.01.2025).

Jak sprzedawać na Amazonie? Jak działa Amazon? https://mechanizmbiznesu.pl/JAK-SPRZEDAWAC-NA-AMAZONIE/ (dostęp: 15.12.2024).

Opakowania e-commerce. https://www.thimm.com/pl/branze/handel-elektroniczny/ (dostęp: 15.12.2024).

Przewodnik po programach pakowania produktów bez frustracji i wysyłki w pakowaniu produktów w formie bez frustracji. https://www.ecoenclose.com/resources/retailer-guide/amazon?srsltid=AfmBOor7cO0rqrGSu2Sc-yg4A_vHvgOAr2KWS7-ycMAEjSZb7GOFJFqP (dostęp: 15.01.2025).

Więcej pudełek dla kurierów. Jak e-commerce zmienia rynek opakowań. https://www.forbes.pl/handel/ opakowania-e-commerce-raportjak-rynek-opakowan-nadaza-za-trendami/wypn3tw (dostęp: 09.12.2024).

Znaczenie opakowań w e-commerce. https://kraften.pl/znaczenie-opakowan-w-e-commerce-77 (dostęp: 15.12.2024).

Znaczenie opakowań w marketingu. https://etisoftpackaging.pl/znaczenie-opakowan-marketingu/ (dostęp: 10.12.2024).

Price of the magazine number
29.00
Subscription
113.00 €
90.00
Lowest price in last 30 days: 90.00
get subscription