Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.1.4
JEL: A12, L81, Q55

Wpływ e-commerce na zmiany w opakowaniach na przykładzie platformy internetowej Amazon.com

W związku z dynamicznym rozwojem gospodarki opartej na systemie e-commerce, zwłaszcza w czasach pandemii, kiedy e-handel stał się częstą formą zakupu i sprzedaży towarów, podjęcie problematyki zawartej w tytule artykułu motywowane jest chęcią wskazania oddziaływania e-commerce na kształt, rozmiary i jakość opakowań, wykorzystywanych w tym kanale dystrybucji. Specyfika i dynamiczny rozwój e-handlu wymusza na organizacjach poszukiwanie nowych, bardziej efektywnych i wyspecjalizowanych rozwiązań oraz technologii pakowania, a także zabezpieczenia dystrybuowanych przez nie produktów. Podczas transakcji online opakowanie staje się jedynym fizycznym elementem kontaktu sprzedawcy z klientem, buduje jego doświadczenie zakupowe oraz wpływa na jego opinię na temat firmy. Dominująca rola przesyłek kurierskich w logistyce e-commerce wymusza konieczność lepszego i bardziej efektywnego pakowania towarów w procesie dystrybucji. Natomiast funkcje logistyczne pełnione przez opakowania są gwarancją optymalnego i harmonijnego przepływu materiałów przez każde ogniwo łańcucha dostaw. Przedmiotem badań przedstawionych w artykule jest wpływ, jaki wywiera specyfika e-commerce na system i strukturę opakowań. Celem badań jest analiza i ocena zmian parametrów opakowań jednostkowych produktów na przykładzie platformy sprzedażowej Amazon. com. W opracowaniu opisane zostały kwestie związane z istotą e-commerce jako nowoczesnego kanału dystrybucji. Ponadto przedstawiono analizę opakowań stosowanych w e-commerce na platformie sprzedażowej Amazon.com oraz kierunki ich rozwoju w elektronicznym kanale dystrybucji uwzględniające założenia i perspektywy badanego podmiotu.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: e-commerce; logistyczna obsługa klienta; przesyłki kurierskie; opakowania; recykling

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

Janicki, M. (b.d.) Znaczenie opakowań w marketingu. https://etisoftpackaging.pl/znaczenie-opakowan-marketingu/ (12.12.2024).

Jerzyk, E. (2017). Ewolucja funkcji opakowania w kontekście rozwoju e-commerce branży spożywczej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, (4), 179–192.

Kaźmierczak, M., & Szymczyk, J. (2021). Rozwój e-commerce w Polsce i jego wpływ na logistykę (cz. 1). Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (3). https://doi.org/10.33226/1231-2037.2021.3.1

Kaźmierczak, M. (2022). Ekologistyka a rozwój opakowań w łańcuchu dostaw (cz. 1). Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (1). https://doi.org/10.33226/1231-2037.2022.1.3

Nowogrodzka, T., Pieniak-Lendzion, K., & Nyszk, W. (2014). Wzrost znaczenia opakowań w procesie komunikacji rynkowej przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, (103).

Owczarek, D., & Chełstowska, A. (2016). Amazon po polsku. Warunki pracy i stosunki z pracownikami. Fundacja Instytut Spraw Publicznych.

Olejnik, M., & Sojkin, B. (2001). Handel tradycyjny a handel elektroniczny. Marketing i Rynek, (9).

Straszak, A. (2003). Trzecia faza rozwoju handlu elektronicznego (e-commerce). Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (67).

Witek, L. (2011). Wpływ ekologicznych funkcji opakowań na zachowania konsumentów. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, (74).

 

Strony internetowe/Websites

AMAZON – Co to jest? Poznaj jego historię i działanie. https://ebizneskrokpokroku.pl/podstawy /amazon-co-to-jest-pozna-jego-historiei-dzialanie/ (dostęp: 15.12.2024).

Amazon otworzył kolejne centrum logistyczne. https://businessinsider.com.pl/finanse/handel/amazon-otworzyl-kolejne-centrumlogistyczne-w-polsce/1dyl0zt (dostęp: 15.01.2025).

https://opakowanie.pl/opakowania-amazon-bardziej-ekologiczne/ (dostęp: 15.01.2025).

https://sell.amazon.pl/materialy-edukacyjne?ref_=sdpl_soa_learn_n (dostęp: 15.12.2024).

https://sellercentral.amazon.pl/gp/help/external/200141500?language=pl_PL&ref=efph_200141500_cont_201000230 (dostęp: 15.12.2024).

https://vendor-amazon-sipp-packaging-program-certification-guidelines-20231114-en-us (dostęp: 15.01.2025).

Jak sprzedawać na Amazonie? Jak działa Amazon? https://mechanizmbiznesu.pl/JAK-SPRZEDAWAC-NA-AMAZONIE/ (dostęp: 15.12.2024).

Opakowania e-commerce. https://www.thimm.com/pl/branze/handel-elektroniczny/ (dostęp: 15.12.2024).

Przewodnik po programach pakowania produktów bez frustracji i wysyłki w pakowaniu produktów w formie bez frustracji. https://www.ecoenclose.com/resources/retailer-guide/amazon?srsltid=AfmBOor7cO0rqrGSu2Sc-yg4A_vHvgOAr2KWS7-ycMAEjSZb7GOFJFqP (dostęp: 15.01.2025).

Więcej pudełek dla kurierów. Jak e-commerce zmienia rynek opakowań. https://www.forbes.pl/handel/ opakowania-e-commerce-raportjak-rynek-opakowan-nadaza-za-trendami/wypn3tw (dostęp: 09.12.2024).

Znaczenie opakowań w e-commerce. https://kraften.pl/znaczenie-opakowan-w-e-commerce-77 (dostęp: 15.12.2024).

Znaczenie opakowań w marketingu. https://etisoftpackaging.pl/znaczenie-opakowan-marketingu/ (dostęp: 10.12.2024).

Cena numeru czasopisma
120.00
Prenumerata
480.00 zł
384.00
Najniższa cena z 30 dni: 384.00
zamów prenumeratę