Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2022.5.3
JEL: L10, L19, M10, M19
Iwona Pisz ORCID: 0000-0001-6079-3178 , e-mail: ipisz|uni.opole.pl| |ipisz|uni.opole.pl

Improving logistics processes according to the DMAIC methodology

Contemporary organizations, that are operating in a competitive, global market observe a significant increase of interest in the issues of quality management, initially in products and services, and in the consequence in the management systems, which results in the development of new methods of quality improvement in organizations. This process is determined by increasing emphasis on reducing production costs and generating savings combined with the reduction of unnecessary costs. As a result, advantageous conditions were created for the development of new quality management methods, such as: Six Sigma, Lean Manufacturing and Kaizen, which are widespread in many organizations, especially in enterprises of various industries and business profiles around the world. The article presents a selected concept of the improvement of logistics processes according to the DMAIC methodology in theoretical and practical terms. The aim of the article is to present the possibility of a practical application of the process improvement concept according to the DMAIC methodology, heading to reducing the value of production scrap in an enterprise that produces window fittings.

Download article
Keywords: lean; Lean Manufacturing; production; Six Sigma; DMAIC; process improvement

References

Bibliografia/References

Brussee, W. (2004). Statistics for Six Sigma made easy. Mc-Graw Hill.

Cyfert, S. (2006). Strategiczne doskonalenie architektury procesów w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.

Franke, E. (2016). Kaizen jako metoda ciągłego doskonalenia, służąca do pozyskania wiedzy w organizacji uczącej się. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie. Politechnika Śląska, (87), 93–103.

Gaitanides, M. (2012). Prozessorganisation. Entwicklung, Ansätze und Program des Managements von Geschäftsprozessen, Verlag Franz Vahlen.

Grajewski, P. (2010). Uwarunkowania i paradygmaty jako kategorie opisu rzeczywistości. W: M. Czerska, & A. A. Szpiter (red.), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki. C.H.Beck.

Horvath & Partners (red.) (2005). Prozessmanagement umsetzen. Schaeffer-Poeschel Verlag.

Imai, M. (2006). Gemba Kaizen. Zdroworozsądkowe, niskokosztowe podejście do zarządzania. MT Biznes, Kaizen Institute.

Ingaldi, M., & Nowakowska, K. (2016). Wykorzystanie metody 5W2H do doskonalenia produkcji wentylatorów. Archiwum Wiedzy Inżynierskiej, 1(1) 39–41, www.qpij.pl/archiwum_wiedzy_inżynierskiej (pobrano 11.04.2022).

Kucińska-Landwójtowicz, A. (2015). Uwarunkowania rozwoju koncepcji ciągłego doskonalenia w przedsiębiorstwie produkcyjnym, www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2015 (pobrano 27.03.2022).

Nogalski, M. (2010). Lean Management. W: M. Czerska, & A. A. Szpiter (red.), Koncepcje zarządzania. Podręcznik akademicki. C.H.Beck.

Nowosielski, S. (2014). Ciągłe doskonalenie procesów w organizacji. Możliwości i ograniczenia. Nowe kierunki w zarządzaniu przedsiębiorstwem — wiodące orientacje. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (340).

Schmelzer, H. J., & Sesselman, W. (2003). Geschäftsprozessmanagement in der Praxis. Hanser.

Trenkner, M. (2012). Dylematy związane z implementacją współczesnych koncepcji i metod zarządzania. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 16(3, cz. 2), 95–107.

Urbaniak, M. (2010), Kierunki doskonalenia systemów zarządzania jakością. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Witt, T., & Witt, T. (2010). Der Kontinuierliche Verbesserungsprozess (KVP). Konzept–System–Massnahmen. Winmuehle Verlag.

Wolniak, R. (2005). Modele ciągłego doskonalenia stosowane w Six Sigma. Problemy Jakości, (5), 15–20.

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
113.00 €
91.00
Lowest price in last 30 days: 90.00
get subscription