Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2020.2.5
JEL: R4
Paweł Andrzejczyk ORCID: 0000-0002-8696-573X , e-mail: andrzejczyk|o2.pl| |andrzejczyk|o2.pl

Night working time of bus drivers and the level of awareness of professional drivers and management Staff

In the era of growing competitiveness and searching for
ways to better use the resources possessed, proper use of
drivers' working time is becoming an increasingly difficult
challenge for transport companies. In order to make
optimal use of drivers' working time, various concepts and
solutions should be analyzed, looking for proven solutions
that are adequate to current needs and conditions. This is
particularly difficult for companies that transport people
during night. Therefore, the purpose of the presented
article is to identify the basic problems in the
optimization of working time of professional drivers who
transport people at night in relation to the legislation of
the European Union and Poland. The study presents in a
chronological order the basic changes concerning the
professional activity of drivers, which took place within
the European Union and Poland legislation. The article
was created on the basis of the analysis of formal and
legal documents and normative acts binding in the
described area functioning within the legal system of the
EU and Poland. Materials contained in the article are the
basis for further research and reflection in the discussed
area.

Download article
Keywords: czas pracy kierowców; praca w porze nocnej; kierowca; transport; otoczenie prawne

References

Literatura/Literature
Jachnis A. (2008). Psychologia organizacji, Warszawa: Difin.
Akty prawne/Legal acts

Dyrektywa dyrektywie 2002/15/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 11.03.2002 r. w sprawie organizacji czasu pracy osób wykonują-
cych czynności w trasie w zakresie transportu drogowego (Dz.Urz. WE L 80 z 23.03.2002, s. 35).

Dyrektywy 2003/88/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z 4.11.2003 r. dotycząca niektórych aspektów organizacji czasu pracy.

Oświadczenie Rządowe z 30.08.1999 r. w sprawie ratyfikacji przez Rzeczpospolitą Polską Umowy europejskiej dotyczącej pracy załóg po-
jazdów wykonujących międzynarodowe przewozy drogowe (AETR), sporządzonej w Genewie 1.07.1970 r., oraz ogłoszenia jednolite-
go tekstu tej umowy (Dz.U. 1999 nr 94, poz. 1087).

Rozporządzenie Rady (ECC) nr 543/69 z 25.03.1969 r. o ujednoliceniu niektórych ustaw socjalnych odnoszących się do transportu dro-
gowego.

Rozporządzenie Rady (EWG) nr 3830/85 z 20.12.1985 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do
transportu drogowego.

Rozporządzenie (WE) z 15.03.2006 r. Parlamentu Europejskiego i Rady nr 561/2006 w sprawie harmonizacji niektórych przepisów so-
cjalnych odnoszących się do transportu drogowego oraz zmieniające rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 i (WE) 2135/98, jak rów-
nież uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 (Dz.Urz. L 102, s. 1).

Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/403 z 18.03.2016 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr
1071/2009 w odniesieniu do klasyfikacji poważnych naruszeń przepisów unijnych, które mogą prowadzić do utraty dobrej reputacji
przez przewoźnika drogowego, oraz zmieniające załącznik III do dyrektywy 2006/22/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.Urz.
L 74, s. 8).
Ustawa z 24.08.2001 r. o czasie pracy kierowców. (Dz.U. nr 123, poz. 1354, http://isap.sejm.gov.pl).
Ustawa z 16.04.2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz.U. z 2019 r. poz. 1412 ze zm.).
Ustawa z 26.06.1974 r. — Kodeks pracy (Dz.U. z 2019, poz. 1040, art. 128)
Ustawa z 5.07.2018 r. o tachografach (Dz.U. 2018 poz. 1480). https://kancelariaprawnaviggen.pl/max-10-godzin-pracy-kierowcy-na-24-
godz.

Article price
4.00
Material Economy and Logistics 2/2020
15.00
As file to download
15.00
Subscription
113.00 €
91.00
Lowest price in last 30 days: 90.00
get subscription