Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery

Simulators as a modern tool for shaping competencies in the logistics sector

The quality of personnel, shaping the competencies of enterprise employees is more and more often an effective tool for building a competitive advantage in the dynamically changing socio-economic reality. Preparing staff for the modern economy requires the use of innovative solutions in the field of training systems. We are talking here, among others about educational and training tools specific to the 21st century, including simulator solutions using virtual reality (VR) or augmented reality (AR) technology. The purpose of this article is to present selected examples of the effective use of various simulator technologies, including VR/AR technology in the field of staff training for the TFL sector in Poland, as well as the benefits and limitations of their use. An additional goal is to indicate Polish experience in the field of training with the use of simulators, as well as in the field of virtual reality.

Download article
Keywords: competence development; training simulators; virtual reality

References

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

Brona, P., & Dąbrowski, A. (2014). Symulatory pojazdów kolejowych w procesie kształcenia i kwalifikacji maszynistów i kandydatów na maszynistów. Transport i Komunikacja, (2).

Burdea, G. C., & Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons.

Dymora, P., Bolanowski, M., Mazurek, M., Kowal, B., & Salach, M. (2019). Raport dotyczący analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0. Regionalne Centrum Doskonałości Politechniki Rzeszowskiej. https://rid.prz.edu.pl/raport-prz/raport-potencjalu

Grabania, M. Ł. (2012). Platformy ruchowe w urządzeniach treningowych. Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, (3/31).

Kozuba, J., Niedzielski, P., Maziarz, W., Drewnowski, A., & Czapka B. (2016). Możliwości wykorzystania szkoleń symulacyjnych maszynistów w transporcie kolejowym w aspekcie analizy benchmarkingowej systemu szkoleń pilotów w transporcie lotniczym.

Ekspertyza wykonana na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego.

Lozia, Z. (2008). Symulatory jazdy samochodem. WKŁ.

Lozia, Z. (2011). Symulatory jazdy samochodem — wirtualne środowiska badań układu kierowca-pojazd-otoczenie. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 47, 141–156. https://bazekon.uek.krakow.pl/gospodarka/171523853

Lurka, K. (2019). Wirtualna rzeczywistość i możliwości jej zastosowania w psychiatrii. https://www.termedia.pl/mz/Wirtualnarzeczywistosc-i-mozliwosci-jej-zastosowania-w-psychiatrii,35045.html

Materiały z konferencji „Kolej na symulatory — symulatory na kolej”. Instytut Kolejnictwa, Warszawa, 19.10.2015 r.

Miller, J. W., & Goodson, J. E. (1958). A note concerning 'motion sickness' in the 2-FH-2 Hoover Trainer. NSAM-519, Naval School of Aviation Medicine.

Miller, J. W., Goodson, J. E. (1960). Motion sickness in a helicopter simulator. Aerospace Medicine, 31, 204–211.

Niedzielski, P. (2013). Kreatywność i procesy innowacyjne na rynku usług transportowych. Ujęcie modelowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Pietrzak, J. (b.r.). Symulacje i gry symulacyjne, czyli jak naśladujemy procesy społeczne. https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/symulacje-i-gry-symulacyjne-czyli-jak-nasladujemy-procesy

Polak, M. (2014). Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu. https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czylio-technologii-w-nauczaniu.html

Rawski, P. (2015). Grywalizacja (gamification) — czym jest i jak wykorzystać ją w biznesie? https://informatykawfirmie.pl/systemyinformatyczne/projekty-i-zasoby-ludzkie/97-grywalizacja-gamification-czym-jest-i-jak-wykorzystac-ja-w-biznesie

Stawasz, E., Głodek, P., Łobacz, K., & Niedzielski, P. (2018). Kształtowanie konkurencyjności małej firmy. Rola doradztwa biznesowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Tyler, D. B., & Bard, P. (1949). Motion Sickness. The Johns Hopkins University.

Wojciechowski, P., & Błaszczyk, J. (2019). Choroba symulatorowa w lotniczym szkoleniu pilotów wojskowych i cywilnych różnych typów statków powietrznych. Medycyna Pracy 70(3), 317–325. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00766

 

Źródła internetowe/Internet sources

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C414660%2Cwidzenie-stereoskopowe-to-domena-krawcow.html

https://4experience.co/portfolio-item/dpd-vr-training-app/

https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/trena%C5%BCer.html

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kinetoskop;3922294.html

https://epicvr.pl/pl/case-study-najciekawsze-innowacyjne-projekty-vr-ar/

https://flint.systems/pl/wozek-widlowy/

https://lubimyczytac.pl/autor/54/stanislaw-lem

https://pl.wikipedia.org/wiki/Summa_technologiae

https://simprosoft.com/#produktyhttps://simprosoft.com/#produkty/marshaller-vr-simulator/marshaller-vr-simulator

https://sjp.pwn.pl/sjp/fantomatyka;2557503.html

https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P30001831335539182278&html_tresc_root_id=29013&html_tresc_id=29043&html_klucz=19558&html_klucz_spis

https://www.cyberskill.pl/historia-vr/

https://www.heuristic.pl/blog/e-learning/Historia-e-learningu-na-swiecie-i-w-Polsce;161.html

https://www.houseofskills.pl/strefawiedzy/blog/symulacje-planszowe-jako-optymalne-narzedzie-hr-w-czasach-vuca/

https://www.iata.org/en/training/courses/aircraft-turnaround-rampvr/909/en/

https://www.komputerswiat.pl/poradniki/gaming/wirtualna-rzeczywistosc-dzialanie-i-zastosowania/wd6llm4

https://www.kpassairport.com/en/virtual-reality/

https://www.miastogier.pl/wiki,strona-2592,historia_vr.html

Article price
4.00
Price of the magazine number
16.00
Subscription
112.00 €
90.00
Lowest price in last 30 days: 88.00
get subscription