Simulators as a modern tool for shaping competencies in the logistics sector
The quality of personnel, shaping the competencies of enterprise employees is more and more often an effective tool for building a competitive advantage in the dynamically changing socio-economic reality. Preparing staff for the modern economy requires the use of innovative solutions in the field of training systems. We are talking here, among others about educational and training tools specific to the 21st century, including simulator solutions using virtual reality (VR) or augmented reality (AR) technology. The purpose of this article is to present selected examples of the effective use of various simulator technologies, including VR/AR technology in the field of staff training for the TFL sector in Poland, as well as the benefits and limitations of their use. An additional goal is to indicate Polish experience in the field of training with the use of simulators, as well as in the field of virtual reality.
References
Bibliografia/References
Literatura/Literature
Brona, P., & Dąbrowski, A. (2014). Symulatory pojazdów kolejowych w procesie kształcenia i kwalifikacji maszynistów i kandydatów na maszynistów. Transport i Komunikacja, (2).
Burdea, G. C., & Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons.
Dymora, P., Bolanowski, M., Mazurek, M., Kowal, B., & Salach, M. (2019). Raport dotyczący analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0. Regionalne Centrum Doskonałości Politechniki Rzeszowskiej. https://rid.prz.edu.pl/raport-prz/raport-potencjalu
Grabania, M. Ł. (2012). Platformy ruchowe w urządzeniach treningowych. Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, (3/31).
Kozuba, J., Niedzielski, P., Maziarz, W., Drewnowski, A., & Czapka B. (2016). Możliwości wykorzystania szkoleń symulacyjnych maszynistów w transporcie kolejowym w aspekcie analizy benchmarkingowej systemu szkoleń pilotów w transporcie lotniczym.
Ekspertyza wykonana na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego.
Lozia, Z. (2008). Symulatory jazdy samochodem. WKŁ.
Lozia, Z. (2011). Symulatory jazdy samochodem — wirtualne środowiska badań układu kierowca-pojazd-otoczenie. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 47, 141–156. https://bazekon.uek.krakow.pl/gospodarka/171523853
Lurka, K. (2019). Wirtualna rzeczywistość i możliwości jej zastosowania w psychiatrii. https://www.termedia.pl/mz/Wirtualnarzeczywistosc-i-mozliwosci-jej-zastosowania-w-psychiatrii,35045.html
Materiały z konferencji „Kolej na symulatory — symulatory na kolej”. Instytut Kolejnictwa, Warszawa, 19.10.2015 r.
Miller, J. W., & Goodson, J. E. (1958). A note concerning 'motion sickness' in the 2-FH-2 Hoover Trainer. NSAM-519, Naval School of Aviation Medicine.
Miller, J. W., Goodson, J. E. (1960). Motion sickness in a helicopter simulator. Aerospace Medicine, 31, 204–211.
Niedzielski, P. (2013). Kreatywność i procesy innowacyjne na rynku usług transportowych. Ujęcie modelowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.
Pietrzak, J. (b.r.). Symulacje i gry symulacyjne, czyli jak naśladujemy procesy społeczne. https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/symulacje-i-gry-symulacyjne-czyli-jak-nasladujemy-procesy
Polak, M. (2014). Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu. https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czylio-technologii-w-nauczaniu.html
Rawski, P. (2015). Grywalizacja (gamification) — czym jest i jak wykorzystać ją w biznesie? https://informatykawfirmie.pl/systemyinformatyczne/projekty-i-zasoby-ludzkie/97-grywalizacja-gamification-czym-jest-i-jak-wykorzystac-ja-w-biznesie
Stawasz, E., Głodek, P., Łobacz, K., & Niedzielski, P. (2018). Kształtowanie konkurencyjności małej firmy. Rola doradztwa biznesowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Tyler, D. B., & Bard, P. (1949). Motion Sickness. The Johns Hopkins University.
Wojciechowski, P., & Błaszczyk, J. (2019). Choroba symulatorowa w lotniczym szkoleniu pilotów wojskowych i cywilnych różnych typów statków powietrznych. Medycyna Pracy 70(3), 317–325. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00766
Źródła internetowe/Internet sources
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C414660%2Cwidzenie-stereoskopowe-to-domena-krawcow.html
https://4experience.co/portfolio-item/dpd-vr-training-app/
https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/trena%C5%BCer.html
https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kinetoskop;3922294.html
https://epicvr.pl/pl/case-study-najciekawsze-innowacyjne-projekty-vr-ar/
https://flint.systems/pl/wozek-widlowy/
https://lubimyczytac.pl/autor/54/stanislaw-lem
https://pl.wikipedia.org/wiki/Summa_technologiae
https://simprosoft.com/#produktyhttps://simprosoft.com/#produkty/marshaller-vr-simulator/marshaller-vr-simulator
https://sjp.pwn.pl/sjp/fantomatyka;2557503.html
https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P30001831335539182278&html_tresc_root_id=29013&html_tresc_id=29043&html_klucz=19558&html_klucz_spis
https://www.cyberskill.pl/historia-vr/
https://www.heuristic.pl/blog/e-learning/Historia-e-learningu-na-swiecie-i-w-Polsce;161.html
https://www.houseofskills.pl/strefawiedzy/blog/symulacje-planszowe-jako-optymalne-narzedzie-hr-w-czasach-vuca/
https://www.iata.org/en/training/courses/aircraft-turnaround-rampvr/909/en/
https://www.komputerswiat.pl/poradniki/gaming/wirtualna-rzeczywistosc-dzialanie-i-zastosowania/wd6llm4
https://www.kpassairport.com/en/virtual-reality/
https://www.miastogier.pl/wiki,strona-2592,historia_vr.html