Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Symulatory jako współczesne narzędzie kształtowania kompetencji w sektorze logistyki

Jakość personelu, kształtowanie kompetencji pracowników przedsiębiorstw jest coraz częściej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej w dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości społeczno-gospodarczej. Przygotowanie kadr dla współczesnej gospodarki wymaga stosowania innowacyjnych rozwiązań w obszarze systemów szkoleniowych. Mowa tu m.in. o narzędziach edukacyjno-szkoleniowych charakterystycznych dla XXI w., w tym o rozwiązaniach symulatorowych wykorzystujących technologię wirtualnej rzeczywistości (VR) lub rozszerzonej rzeczywistości (AR). Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wybranych przykładów skutecznego wykorzystania różnych technologii symulatorowych, w tym technologii VR/AR w obszarze szkolenia kadr dla sektora TSL w Polsce, a także osiąganych dzięki nim korzyści i ograniczeń w ich stosowaniu. Celem dodatkowym jest wskazanie polskich doświadczeń w zakresie szkolenia z wykorzystaniem symulatorów, a także w zakresie koncepcji wirtualnej rzeczywistości.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: kształtowanie kompetencji; symulatory szkoleniowe; wirtualna rzeczywistość

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

Brona, P., & Dąbrowski, A. (2014). Symulatory pojazdów kolejowych w procesie kształcenia i kwalifikacji maszynistów i kandydatów na maszynistów. Transport i Komunikacja, (2).

Burdea, G. C., & Coiffet, P. (2003). Virtual Reality Technology. John Wiley & Sons.

Dymora, P., Bolanowski, M., Mazurek, M., Kowal, B., & Salach, M. (2019). Raport dotyczący analizy uwarunkowań technicznych wdrażania technologii VR w dydaktyce na kierunkach automatyka i robotyka oraz informatyka prowadzonych przez WEiI z potencjalnymi zastosowaniami dla Przemysłu 4.0. Regionalne Centrum Doskonałości Politechniki Rzeszowskiej. https://rid.prz.edu.pl/raport-prz/raport-potencjalu

Grabania, M. Ł. (2012). Platformy ruchowe w urządzeniach treningowych. Szybkobieżne Pojazdy Gąsienicowe, (3/31).

Kozuba, J., Niedzielski, P., Maziarz, W., Drewnowski, A., & Czapka B. (2016). Możliwości wykorzystania szkoleń symulacyjnych maszynistów w transporcie kolejowym w aspekcie analizy benchmarkingowej systemu szkoleń pilotów w transporcie lotniczym.

Ekspertyza wykonana na zlecenie Urzędu Transportu Kolejowego.

Lozia, Z. (2008). Symulatory jazdy samochodem. WKŁ.

Lozia, Z. (2011). Symulatory jazdy samochodem — wirtualne środowiska badań układu kierowca-pojazd-otoczenie. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 47, 141–156. https://bazekon.uek.krakow.pl/gospodarka/171523853

Lurka, K. (2019). Wirtualna rzeczywistość i możliwości jej zastosowania w psychiatrii. https://www.termedia.pl/mz/Wirtualnarzeczywistosc-i-mozliwosci-jej-zastosowania-w-psychiatrii,35045.html

Materiały z konferencji „Kolej na symulatory — symulatory na kolej”. Instytut Kolejnictwa, Warszawa, 19.10.2015 r.

Miller, J. W., & Goodson, J. E. (1958). A note concerning 'motion sickness' in the 2-FH-2 Hoover Trainer. NSAM-519, Naval School of Aviation Medicine.

Miller, J. W., Goodson, J. E. (1960). Motion sickness in a helicopter simulator. Aerospace Medicine, 31, 204–211.

Niedzielski, P. (2013). Kreatywność i procesy innowacyjne na rynku usług transportowych. Ujęcie modelowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Szczecińskiego.

Pietrzak, J. (b.r.). Symulacje i gry symulacyjne, czyli jak naśladujemy procesy społeczne. https://koss.ceo.org.pl/dla-nauczycieli/uczyc-inaczej/artykuly/symulacje-i-gry-symulacyjne-czyli-jak-nasladujemy-procesy

Polak, M. (2014). Model SAMR, czyli o technologii w nauczaniu. https://edunews.pl/badania-i-debaty/badania/2736-model-samr-czylio-technologii-w-nauczaniu.html

Rawski, P. (2015). Grywalizacja (gamification) — czym jest i jak wykorzystać ją w biznesie? https://informatykawfirmie.pl/systemyinformatyczne/projekty-i-zasoby-ludzkie/97-grywalizacja-gamification-czym-jest-i-jak-wykorzystac-ja-w-biznesie

Stawasz, E., Głodek, P., Łobacz, K., & Niedzielski, P. (2018). Kształtowanie konkurencyjności małej firmy. Rola doradztwa biznesowego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Tyler, D. B., & Bard, P. (1949). Motion Sickness. The Johns Hopkins University.

Wojciechowski, P., & Błaszczyk, J. (2019). Choroba symulatorowa w lotniczym szkoleniu pilotów wojskowych i cywilnych różnych typów statków powietrznych. Medycyna Pracy 70(3), 317–325. https://doi.org/10.13075/mp.5893.00766

 

Źródła internetowe/Internet sources

http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/news%2C414660%2Cwidzenie-stereoskopowe-to-domena-krawcow.html

https://4experience.co/portfolio-item/dpd-vr-training-app/

https://encyklopedia.pwn.pl/encyklopedia/trena%C5%BCer.html

https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/kinetoskop;3922294.html

https://epicvr.pl/pl/case-study-najciekawsze-innowacyjne-projekty-vr-ar/

https://flint.systems/pl/wozek-widlowy/

https://lubimyczytac.pl/autor/54/stanislaw-lem

https://pl.wikipedia.org/wiki/Summa_technologiae

https://simprosoft.com/#produktyhttps://simprosoft.com/#produkty/marshaller-vr-simulator/marshaller-vr-simulator

https://sjp.pwn.pl/sjp/fantomatyka;2557503.html

https://www.ciop.pl/CIOPPortalWAR/appmanager/ciop/pl?_nfpb=true&_pageLabel=P30001831335539182278&html_tresc_root_id=29013&html_tresc_id=29043&html_klucz=19558&html_klucz_spis

https://www.cyberskill.pl/historia-vr/

https://www.heuristic.pl/blog/e-learning/Historia-e-learningu-na-swiecie-i-w-Polsce;161.html

https://www.houseofskills.pl/strefawiedzy/blog/symulacje-planszowe-jako-optymalne-narzedzie-hr-w-czasach-vuca/

https://www.iata.org/en/training/courses/aircraft-turnaround-rampvr/909/en/

https://www.komputerswiat.pl/poradniki/gaming/wirtualna-rzeczywistosc-dzialanie-i-zastosowania/wd6llm4

https://www.kpassairport.com/en/virtual-reality/

https://www.miastogier.pl/wiki,strona-2592,historia_vr.html

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
66.96
Prenumerata
480.00 zł
384.00
Najniższa cena z 30 dni: 384.00
zamów prenumeratę