Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Paweł Ślaski
ORCID: 0000-0002-1950-9910

Pracownik naukowy w Instytucie Logistyki Wojskowej Akademii Technicznej w Warszawie. W 1990 r. ukończył studia w Wojskowej Akademii Technicznej, a w 2007 r. uzyskał stopień doktora nauk ekonomicznych i nauk o zarządzaniu. Prowadzi badania w obszarach projektowania i optymalizacji procesów logistycznych w łańcuchach dostaw oraz zarządzania zapasami materiałowymi w systemach logistycznych.

 
DOI: 10.33226/1231-2037.2023.4.5
JEL: C61, C65, C67

Ekoefektywność procesu transportowego w kontekście redukcji emisji gazów cieplarnianych – studium przypadku

Global warming is one of the most discussed issues in the context of climate change and refers to the steady increase in the Earth's average air temperature. The main cause of the changes affecting the environment is human activity. The most important task is to reduce atmospheric emissions of greenhouse gases, and one of the most important elements is to change the direction of energy policy – moving away from traditional fossil fuels to zero-carbon energy sources, and according to the author of the publication, systemic changes in the transportation process are also necessary. The article proposes a mathematical model of the eco-efficiency of the transportation process in terms of reducing CO2 emissions into the environment. A detailed analysis of delivery costs was carried out, which in turn led to measurable results of the model in the form of optimal parameters of the studied process (frequency of deliveries and economic size of deliveries) with minimal costs. Existing studies in the field of reducing greenhouse gas emissions from road transport often ignore input data, which is incompatible with a systemic approach. The solutions used in this study integrate both input and output parameters, taking into account economic and environmental aspects, and reflecting diverse global policy practices. The model represents a kind of reengineering of the transportation process and is flexible enough to be applied to most modes of transportation, mainly those that generate the highest CO2 emissions (road transport).

Globalne ocieplenie jest jednym z najczęściej dyskutowanych zagadnień w kontekście zmian klimatu i odnosi się do stałego wzrostu średniej temperatury powietrza na Ziemi. Główną przyczyną zmian wpływających na środowisko jest działalność człowieka. Najważniejszym zadaniem jest ograniczenie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery, a jednym z najistotniejszych elementów jest zmiana kierunku polityki energetycznej – odejście od tradycyjnych paliw kopalnych na rzecz zeroemisyjnych źródeł energii. Zdaniem autora publikacji konieczne są również systemowe zmiany w procesie transportu. W artykule zaproponowano matematyczny model ekoefektywności procesu transportowego pod kątem redukcji emisji CO2 do środowiska. Przeprowadzono szczegółową analizę kosztów dostaw, co z kolei doprowadziło do wymiernych wyników modelu w postaci optymalnych parametrów badanego procesu (częstotliwość dostaw i ekonomiczna wielkość dostaw) przy minimalnych kosztach. Rozwiązania zastosowane w tym badaniu integrują zarówno parametry wejściowe, jak i wyjściowe, biorąc pod uwagę aspekty ekonomiczne i środowiskowe oraz odzwierciedlając różnorodne globalne praktyki polityczne. Model jest wystarczająco elastyczny, aby można go było zastosować do większości rodzajów transportu, głównie tych, które generują najwyższą emisję CO2 (transport drogowy).

Słowa kluczowe: eco-efficiency; carbon footprint; consolidation; group material inventory management (ekoefektywność; ślad węglowy; konsolidacja; grupowe zarządzanie zapasami materiałów)