Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.7.3
JEL: M31, Z32, Z32, Z33
Beata Paliś ORCID: 0000-0003-3788-1166 , e-mail: beata.palis|uj.edu.pl| |beata.palis|uj.edu.pl

Analiza współczesnych trendów w przemyśle spotkań na świecie

Turystyka biznesowa, nazywana też przemysłem spotkań (ang. meetings industry), była do tej pory bardzo dochodowym segmentem turystyki. Branża przemysłu spotkań wyspecjalizowała się w zarządzaniu firmami działającymi w tym segmencie turystyki. Pojawienie się pandemii SARS-CoV-2 wymusiło konieczność szybkich zmian w obszarze zarządzania, a właściwie wypracowania i wprowadzenia nowych rozwiązań, po to aby utrzymać działalność gospodarczą tej branży. Należało bowiem dostosować się do nowej sytuacji i zmian, które wymusił rynek. Celem artykułu jest diagnoza i identyfikacja współczesnych trendów w zarządzaniu branżą przemysłu spotkań na świecie. Autorzy charakteryzują pojęcie przemysłu spotkań i omawiają jego ewolucję, a następnie — przedstawiając wyniki własnych badań — weryfikują tezę, że nowe trendy w zarządzaniu przemysłem spotkań, które pojawiły się w efekcie pandemii SARS-CoV-2, zdominowały działania całej branży, a niektóre z dotychczasowych trendów stały się bardziej dominujące. Zastosowane w artykule metody badawcze to studia literatury przedmiotu, analiza dokumentów i stron internetowych. Omawiana tematyka ma istotne znaczenie zarówno dla marketingu jak i rynku, bowiem wyznacza nowy kierunek działań i powoduje istotne przeobrażenia branży przemysłu spotkań.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: turystyka biznesowa; przemysł spotkań; strategie biznesowe; biura kongresów/convention bureaus; hotelarstwo; modele biznesowe

Bibliografia

Bibliografia/References
AIPC, ICCA, UFI (2021). Good Practice Guidance | Addressing COVID-19 Requirements for Re-Opening Business Events V3.
Andersson S. (2000). Internationalization of the Firm from an Entrepreneurial Perspective. International Studies of Management and Organization, 30(1), 63–92. https://doi.org/10.1080/00208825.2000.11656783
Berbeka, J., Borodako, K., Klimek, K., Niemczyk, A., & Seweryn, R. (2011). Przemysł spotkań w Krakowie w 2011 roku. Raport końcowy. Krakow Convention Burau Urzędu Miasta Krakowa, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
Berbeka, J., Borodako, K., Niemczyk, A., & Seweryn, R. (2014). Influence of the meetings industry on the economy of Kraków. Foundation of the Cracow University of Economics.
Borodako, K., Berbeka, J., & Rudnicki, M. (2015). Zarządzanie innowacjami w przemyśle spotkań. C.H.Beck.
Cynarski, W. J. (2020). Antropologia turystyki naukowej i kongresowej — typy turystów i gospodarzy. Turystyka Kulturowa. www.turystykakulturowa.org.
Celuch, K. (2013). Stowarzyszenia i organizacje w przemyśle spotkań. Kompendium 2013. Wydawnictwo Akademii Finansów i Biznesu Vistula.
Celuch, K. (2014). Przemysł spotkań. Wiedza, produkt, motywacja. Akademia Finansów i Biznesu Vistula.
Celuch, K. (2021). Trendy 2021 w przemyśle spotkań i wydarzeń. https://www.meetingplanner.pl/artykuly/raport/1049700-Krzysztof-Celuch-Trendy-2021-w-przemysle-spotkan-i-wydarzen.html
Center for International Meetings Research and Training (2020, April 6). The impact of the COVID-19 pandemic on the international meetings industry across the globe. https://www.iccaworld.org/dbs/asiapacific/files/CIMERT/CIMERT%20Survey%20Report.pdf
Congrex Team (2020a, March 30). Disruption in the business events industry: rising to the challenges of COVID-19. https://congrex,com/blog/disruptionbusiness-events-industry-challenges-covid-19/
Dashper, K., & Finkel, R. (2020). Acessibility, diversity, and inclusion in the UK meetings industry. Journal of Convention & Event Tourism, 21(4), 283–307. https://doi.org/10.1080/15470148.2020.1814472
Davidson, R. (2018). MICE Knowledge. Business Events. Routledge, Taylor & Francis Group. https://doi.org/10.4324/9781315186344
Davidson, R., & Cope, B. (2003). Business travel: Conferences, incentive travel, exhibitions, corporate hospitality, and corporate travel. Pearson Education, Financial Times.
Elving, W. J. L. (2012). Scepticism and corporate social responsibility communications: the infuence of ft and reputation. Journal of Marketing Communications, 1–16.
Górska, A. (2021a). Asynchroniczne eventy. Jak wykorzystują je stowarzyszenia. Stowarzyszenie Kongresy i Konferencje w Polsce.

 

Górska A. (2021b). Future Meeting Space wydaje nowy raport pt. "Ten topics that influence future events". Stowarzyszenie Kongresy i Konferencje w Polsce.
ICCA (2020). The Kaohsiung Protocol — Strategic Recovery Framework for the Global Events Industry.
Jędrocha, A. (2019). Przyszłość spotkań sektora medycznego w świetle regulacji przemysłu farmaceutycznego. https://www.meetingplanner.pl/artykuly/publicystyka/6106-anna-jedrocha-przyszlosc-spotkan-sektora-medycznego-w-swietle-regulacji-przemyslu-farmaceutycznego.html.
Klepacki, B. (2009). Wybrane zagadnienia związane z metodologią badań naukowych. Roczniki Nauk Rolniczych. Seria G, 96(2).
Krakow Convention Bureau, Krakowskie Biuro Festiwalowe (2020). Protokół Kraków Network.
Latuszek, N. (2021). Rola convention bureau w kształtowaniu konkurencyjności miasta, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu. https://doi.org/10.18559/978-83-8211-052-4
Loppata K., Buchholz, F., & Kaspereit, T. (2015). Asymmetric Information and Corporate Social Responsibility. Sage journals. https://doi.org/10.1177/0007650315575488 (11.04.2022). https://doi.org/10.1177/0007650315575488
Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. PWN.
Nawrocka, E. (2013). Istota turystyki biznesowej, stan i czynniki jej rozwoju na przykładzie Wrocławia. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, (41).
Ogletree, K. (2020). What the meetings industry gets wrong about diversity — and how to fix it. Corporate event news.
Ogrodnik, D. (2020). Raport specjalny. Rynek obiektów konferencyjnych w Polsce 2020. Sale.Biznesowe.pl
Paliś, B. (2016). Narzędzia marketingowe zagranicznych convention bureaus — studia przypadków. Marketing i Zarządzanie, 45(4), 203–212. https://doi.org/10.18276/miz.2016.45-18
Peric, M., Durkin, J., & Vitezic, V. (2017). The Constructs of a Business Model Redefined: A Half-Century Journey. Sage journaul. https://doi.org/10.1177/2158244017733516 (11.04.2022). https://doi.org/10.1177/2158244017733516
Proença, P., Ramos, E., & Pessanha, S. (2021). Turismo de eventos: análise do contributo do setor meetings industry no setor hoteleiro na cidade de Barcelona. Journal of Tourism and Heritage Research, 4(2), 406–421.
Poland Convention Bureau (2021). Przemysł spotkań i wydarzeń w Polsce 2021. Polska Organizacja Turystyczna.
Rwigema, P. C. (2020). Impact of Covid-19 pandemic to meetings, incentives, conferences and exhibitions (MICE) tourism in Rwanda. ©Strategic Journals, 7(3), 395–409.
Różycki, P. (2009). Zarys wiedzy o turystyce. Proksenia.
Sánchez-Torné, I., Morán-Álvarez, J. C., & Pérez-López, J. A. (2020). The importance of corporate social responsibility in achieving high corporate reputation. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(6), 2692–2700. https://doi.org/10.1002/csr.1993
Siwińska, B. (2014). Uniwersytet ponad granicami. Internacjonalizacja szkolnictwa wyższego w Polsce i Niemczech. Elipsa.
Siwińska, B., & Zimnak, M. (Red.) (2016). Czas internacjonalizacji. Wyzwania dla polskich uczelni. Elipsa.
Smagina, N. (2017). The internationalization of the Meetings-, Incentives-, Conventions- and Exhibitions- (MICE) industry: Its influences on the actors in the tourism business activity. Journal of Economics and Management, 27(1), 96–113. https://doi.org/10.22367/jem.2017.27.06
Swarbrooke ,J., & Horne, S. (2001). Podróże służbowe i turystyka. Butterwortha-Heinemanna.
Swenson, M. (2021). Hilton Rolls Out Hybrid Program for Corporate Meetings. Corporate Event News.
Tuazon Disimulacion, M. A. (2020). MICE tourism during COVID-19 and future directions for the new normal. Asia Pacific International Events Management Journal, 1(2), 11–17.
The Strategic Alliance of the National Convention Bureaux of Europe (2021). The Future Role and Purpose of Convention Bureaux. A collective vision and roadmap for redefining the role of national convention bureaux in the coming decade.
Visitflanders (2021). Covid-19 ushers in future-proof conferences.
Visit.Brussels (2021). Covid-19 protection plan for the tourism, museums, attractions and venues. Protocol and Certification Label.
Walas, B., Nocoń, M., Nemethy, S., Petrovie, F., & Oleksa-Kaźmierczak, A. (2021). Diagnosis of competencies in the meetings industry in Poland, Hungary and Ireland in post-COVID-19 period. Problems and Perspectives in Management, 19(4), 198–212, https://doi.org/10.21511/ppm.19(4).2021.17

Walas, B. (2021). Polityka turystyki zrównoważonej dla Krakowa w latach 2021–2028 Diagnoza i rekomendacje. Urząd Miasta Krakowa. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.11765.70883
Woch, E. (2021). Branża MICE, targi. Podsumowanie 2021, prognozy na 2022 r. Targi w Krakowie. oohmagazine.pl.
Zawadka, J., & Tomaszek, K. (2021). Zachowania i preferencje turystów biznesowych odwiedzających Warszawę. W: K. Krzyżanowska (red.). Turystyka i Rozwój Regionalny, (15). Wydawnictwo SGGW. https://doi.org/10.22630/TIRR.2021.15.14
Zhang, N. (2022). How does CSR of food company affect customer loyalty in the context of COVID-19: a moderated mediation model. International Journal of Corporate Social Responsibility, 7(1). https://doi.org/10.1186/s40991-021-00068-4
Źródła internetowe/ Internet Sources
https://aacb.org.au/bureaux (20.12.2021).
https://aacb.org.au/mediareleases/Detail/Support%20for%20small%20tourism%20and%20events%20business%20owners (20.12.2021).
https://www.abpco.org/sustainability-and-csr (20.12.2021).
https://www.abpco.org/news/glasgow-convention-bureau-launches-the-virtualgla (21.12.2021).
https://aipc.org/iapco-and-aipc-announce-strategic-collaboration/ (20.12.2021).
https://aipc.org/# (3.07.2022).
https://www.abpco.org/learning (20.12.2021).
https://aipc.org/a-pledge-for-sustainability/ (20.12.2021).
https://aipc.org/aipc-future-shapers/ (20.12.2021).
https://www.akademia.skkp.org.pl/ (19.12.2021).
http://www.barcelonaconventionbureau.com/en/info/barcelona-sustainable-and-safe/67.html (3.01.2022).
https://www.bitec.co.th/bitec-emphasizes-its-position-as-one-of-apacs-five-leaders-of-the-mice-industry-certified-by-tis-223002551-mice-securitymanagement-system (20.12.2021).
https://www.ibtmworld.com/en-gb/forms/trends-watch-report.html (20.12.2021).
https://associationsnow.com/ (19.12.2021).
https://www.celebritycorporatekit.com/our-blog/event-industry-trends-what-to-expect-in-2021/ (20.12.2021).
https://convention.krakow.pl/hot/246128,223,komunikat,trendy_w_branzy_mice_na_2021_rok_wedlug_ibtm.html (23.12.2021).
https://convention.visitberlin.de/sustainable-meetings-berlin (05.01.2022).
https://www.cvent.com/en/blog/events/hybrid-events-what-you-need-know (20.12.2021).
https://glasgowconventionbureau.com/news/go-greener-in-glasgow/ (20.12.2021).
https://glasgowconventionbureau.com/plan-your-meeting/hybrid-glasgow-hub/hybrid-conference-toolkit/virtual-walks/ (20.12.2021).
https://future-meeting-space.de/?lang=en (20.12.2021).
https://www.healthymeetingschicago.com/ (05.01.2022).
https://www.ibtmworld.com/en-gb/forms/trends-watch-report.html (20.12.2021).
https://www.iccaworld.org/abouticca/ (3.07.2022).
https://insights.eventscouncil.org/Sustainability/Sustainability-Standards-and-Registry (20.12.2021).
https://www.krakow.pl/aktualnosci/248055,29,komunikat,krakow_ma_polityke_zrownowazonej_turystyki.html (7.01.2022).
https://www.meetingplanner.pl/artykuly/publicystyka/851878-paula-fanderowska-bestia-ze-wschodu-czyli-o-silnej-pozycji-azji-na-rynku-mice.html (20.12.2021).
https://www.mpi.org/membership/member-directory (3.07.2022).
https://proseed.events/ (20.12.2021).
https://www.successfulmeetings.com/Strategy/Meetings-Events/meeting-event-trends-2021-hotels-food-cvbs-technology (30.12.2021).
https://www.vienna.convention.at/en (05.01.2022).
https://visit.brussels/en/article/Welcoming-your-convention-in-Brussels (05.01.2022).
https://www.travelpulse.com/news/features/google-identifies-the-trends-that-will-shape-the-future-of-travel.html (20.12.2021).
https://siteglobal.com/about-site (3.07.2022).
https://www.spicenews.com.au/industry-news/convention-bureau-leaders-call-for-industry-consolidation/ (20.12.2021).
https://www.stb.gov.sg/content/stb/en/assistance-and-licensing/MPP.html (05.01.2022 ).
https://uia.org/membership (3.07.2022).
https://www.ufi.org/membership/become-a-member-of-ufi/ (3.07.2022).
http://web.rpsiw.pl/zarzad/ (20.12.2021).
https://www.wyjechali.pl/miejsca-warte-zobaczenia/ganf/podroze-incentive-wyjazdy-firmowe-skrojone-na-miare.html (30.12.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=wZUTu7JZIzM&ab_channel=isla (20.12.2021).
https://www.youtube.com/watch?v=GoX5nqQikIY&ab_channel=IBTMEvents (20.12.2021).

https://zarabiajnaturystyce.pl/aktualnosci/aktualnosc/news/wplyw-covid-19-na-europejski-sektor-spotkan/?tx_news_pi1%5Bcontroller%5D=News&tx_news_pi1%5Baction%5D=detail&cHash=777116e48eaa729a0727e1f098399877 (20.12.2021).
www.mitmagazine.co.uk (20.12.2021).

 

 

 

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę