Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.1
JEL: M31
Hanna Hall ORCID: 0000-0003-0967-9569 , e-mail: hhall|prz.edu.pl| |hhall|prz.edu.pl

Determinanty i efekty satysfakcji studenta – ujęcie modelowe

Dążenie do satysfakcji studentów ze studiów w warunkach turbulentnego otoczenia szkół wyższych i oddziaływania wielu zagrażających ich funkcjonowaniu czynników stało się dla współczesnych uczelni trudnym wyzwaniem. Konieczność podejmowania efektywnych działań w tym procesie wynika z niezaprzeczalnych korzyści, jakie niosą ze sobą wysokie wartości wskaźników satysfakcji studentów – dla nich samych, nauczycieli akademickich i uczelni. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie czynników mających decydujący wpływ na satysfakcję studentów oraz efektów tego zjawiska na podstawie analizy źródeł wtórnych oraz badań ankietowych autorki artykułu. Zidentyfikowane przez autorkę determinanty i efekt satysfakcji studentów, jak również zaprezentowane modele są efektem analizy regresji. Przedstawiono je w podziale na stopień studiów. Zwieńczeniem artykułu są praktyczne rekomendacje wynikające ze zrealizowanych badań.

Słowa kluczowe: satysfakcja studenta; determinanty satysfakcji studenta; modele satysfakcji studenta; efekty satysfakcji studenta

Bibliografia

Bibliografia/References

Ajibola, M., & Oluwunmi, A. (2017). A study on students' choice of programme in the university. Journal of Educational and Social Research, 7(1), 137–144. https://doi.org/10.5901/jesr.2017.v7n1p137

Aman, S., Aziz, N., & Abbas, M. (2023). Student satisfaction in higher education: A systematic review examining its impact on institutional growth and comparative dimensions. Journal of AppliedMath, 1(3), 91. https://doi.org/10.59400/jam.v1i3.91

Appleton-Knapp, S. L., & Krentler, A. K. (2006). Measuring student expectations and their effects on satisfaction: The importance of managing student expectations. Journal of Marketing Education, 28(3), 177–188. https://doi.org/10.1177/0273475306293359

Bolliger, D., & Erichsen, E. (2013). Student satisfaction with blended and online courses based on personality type. Canadian Journal of Learning and Technology, 39(1). https://doi.org/10.21432/T2B88W

Cheng, J. H. S., & Marsh, H. W. (2010). National student survey: Are differences between universities and courses reliable and meaningful? Oxford Review of Education, 36(6), 693–712. https://doi.org/10.1080/03054985.2010.491179

Domański, T. (2022). Proces wyboru polskiej uczelni przez studentów zagranicznych. Studium przypadku studiów International Marketing. Marketing i Rynek, (7), 3–14. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.7.1

Douglas, J., McClelland, R., & Davis, J. (2008). The development of a conceptual model of student satisfaction with their experience in higher education. Quality Assurance in Education, 16(1), 31. https://doi.org/10.1108/09684880810848396

Farahmandian, S., Minavand, H., & Afshardost, M. (2013). Perceived service quality and student satisfaction in higher education. Fornal of Business Management, 12(4), 65–74. https://doi.org/10.9790/487X-1246574

Hall, H. (2015). Lojalność studenta względem uczelni – specyfika, korzyści, metodyka badań. Handel Wewnętrzny, 2(355), 160–172.

Hall, H. (2022). Satysfakcja studenta. Pomiar, modele, implikacje. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej.

Helgesen, O., & Nesset, E. (2007). What accounts for students' loyalty? Some field study evidence. International Journal of Educational Management, 21(2), 126–143. https://doi.org/10.1108/09513540710729926

Hennig-Thurau, T., Langer, M. F., & Hansen, U. (2001). Modeling and managing student loyalty: An approach based on the concept of relationship quality. Journal of Service Research, 3(4), 331–344. https://doi.org/10.1177/109467050134006

Indrasiene, V., Merfeldaite, O., Railiene, A., Jegeleviciene, V., & Zemaitaityte, I. (2020). Factors determining satisfaction with the studies of the students of schools of higher education. Society. Integration. Education. Proceedings of the International Scientific Conference, 1, 222–232.

Jereb, E., Jerebic, J., & Urh, M. (2018). Revising the importance of factors pertaining to student satisfaction in higher education. Organizacija, 51(4), 271–285. https://doi.org/10.2478/orga-2018-0020

Khairusy, M. A., & Febriani, R. (2023). University student satisfaction. A systematic literature review. Journal of Buisness Theory and Implementation, 14(1), 267–272.

Lukman, H. S., Setiani, A., & Muhassanah, N. (2020). Structural equation modelling of teaching quality on students' satisfaction. Journal of Physics. Conference Series, 1657(1), 1–7.

Marzo-Navarro, M., Iglesias, M., & Torres, M. (2005). A new management element for universities: Satisfaction with the offered courses. International Journal of Educational Management, 19(6), 505–526. https://doi.org/10.1108/09513540510617454

McLeay, F., Robson, A., & Yusof, M. (2017). New applications for importance-performance analysis (IPA) in higher education. Journal of Management Development, 36(6), 780–800. https://doi.org/10.1108/JMD-10-2016-0187

Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2023, 16 listopada). Maleje liczba studentów na studiach magisterskich. ELA wie dlaczego. https://www.gov.pl/web/nauka/maleje-liczba-studentow-na-studiach-magisterskich-ela-wie-dlaczego (pobrano 16.11.2023).

Mokhethi, M. C., Malunga, M. J., & Thetsane, R. M. (2019). Student's Satisfaction Dimensions Contributing to General Satisfaction at the National University of Lesotho. Review of Contemporary Business Research, 8(2), 1–11.

Muijs, D., & Bokhove, C. (2017). Postgraduate Student Satisfaction: A Multilevel Analysis of PTES Data. British Educational Research Journal, 43(5), 904–930. https://doi.org/10.1002/berj.3294

Nor, A. I. (2018). Factors contributing to the students' choice of university : A case study of Somali National University. Imperial Journal of Interdisciplinary Research, 4(1), 49–55.

Ozfidan, B., Fayez, O., & Ismail, H. (2021). Student perspectives of online teaching and learning during the COVID-19 pandemic. Online Learning, 25(4), 461–485. https://doi.org/10.24059/olj.v25i4.2523

Paliliati, A. (2007). Analisis pengaruh nilai pelanggan, kepuasan terhadap loyalitas nasabah tabungan perbankan di Sulawesi Selatan (Analysis of influence of customer value, satisfaction on customer loyalty of banking savings in South Sulawesi). Jurnal Manajemen dan Kewirausahaan, 9(1), 73–81.

Por, N., Say, C., & Mov, S. (2024). Factors influencing students' decision in choosing universities: Build bright university students. Jurnal As-Salam, 8(1), 1–15.

Ryńca, R., & Kuchta, D. (2011). Propozycja modyfikacji modelu satysfakcji studentów oraz jej wpływu na wyniki osiągnięte przez szkołę wyższą. Zeszyty Naukowe WSOWL, 2, 323–332.

Sagan, A. (2003). Analiza rzetelności skal satysfakcji i lojalności. StatSoft Polska. https://media.statsoft.pl/_old_dnn/downloads/rzetelnosc.pdf

Santoso, A., Widowati, S., & Auliya, Z. F. (2021). The role of student satisfaction in the roots of determining word of mouth (WOM). Journal of Management and Business, 4(1), 28–38. https://doi.org/10.22515/relevance.v4i1.3274

Sembiring, M. G., & Rahayu, G. (2020). Verifying the moderating role of satisfaction on service quality and students' accomplishment in ODL perspective. Asian Association of Open Universities Journal, 15(1), 1–12. https://doi.org/10.1108/AAOUJ-08-2019-0035

Shahsavar, T., & Sudzina, F. (2017). Student satisfaction and loyalty in Denmark: Application of EPSI methodology. Plos One. http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0189576# (dostęp: 10.11.2021).

Stach, P., & Bąk, J. (2009). Na ścieżkach zadowolenia i lojalności – poszukiwanie modelu w kontekście uczelni. Marketing i Rynek, 16(6), 20–25. Syahmera, V., Nurcahyo, R., Gabriel, D. S., & Kristiningrum, E. (2022). Student satisfaction measurement in higher education. Communications in

Humanities and Social Sciences, 2(1), 14–21. https://doi.org/10.21924/chss

Temizer, L., & Turkyilmaz, A. (2012). Implementation of student satisfaction index model in higher education institutions. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 46, 3802–3806. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.150

Weerasinghe, S., Lalitha, R., & Fernando, S. (2017). Students' Satisfaction in Higher Education Literature Review. American Journal of Educational Research, 5(5), 533–539. https://doi.org/10.12691/education-5-5-9

Wong, W. H., & Chapman, E. (2023). Student satisfaction and interaction in higher education. Higher Education, 85, 957–978. https://doi.org/10.1007/s10734-022-00874-0

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
zamów prenumeratę