Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 09/2024

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 60
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.1
JEL: M31

Dążenie do satysfakcji studentów ze studiów w warunkach turbulentnego otoczenia szkół wyższych i oddziaływania wielu zagrażających ich funkcjonowaniu czynników stało się dla współczesnych uczelni trudnym wyzwaniem. Konieczność podejmowania efektywnych działań w tym procesie wynika z niezaprzeczalnych korzyści, jakie niosą ze sobą wysokie wartości wskaźników satysfakcji studentów – dla nich samych, nauczycieli akademickich i uczelni. Głównym celem artykułu jest zaprezentowanie czynników mających decydujący wpływ na satysfakcję studentów oraz efektów tego zjawiska na podstawie analizy źródeł wtórnych oraz badań ankietowych autorki artykułu. Zidentyfikowane przez autorkę determinanty i efekt satysfakcji studentów, jak również zaprezentowane modele są efektem analizy regresji. Przedstawiono je w podziale na stopień studiów. Zwieńczeniem artykułu są praktyczne rekomendacje wynikające ze zrealizowanych badań.

Słowa kluczowe: satysfakcja studenta; determinanty satysfakcji studenta; modele satysfakcji studenta; efekty satysfakcji studenta
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.2
JEL: M31

Jasny czy ciemny? Jak jasność koloru wpływa na postrzeganie produktów jako odpowiednich dla dzieci i dorosłych – polska perspektywa

The article explores the impact of colour lightness on the perception of product adequacy for consumers in two demographic categories (children versus adults). A pretest preceding the main study identified three demographically neutral objects to be coloured in two lightness variants: light and dark. Subsequently, a series of three studies involving a total of 474 adult participants focused on evaluating a product presented in two colour versions: light and dark, deemed appropriate for children and adults, respectively. The study revealed that light shades of the same colours are considered appropriate for children, while dark shades are perceived as suitable for adults. Thus, the research emphasizes the role of colour lightness in shaping the perception of a product among adult consumers in Poland.

Artykuł opisuje wpływ jasności koloru na percepcję adekwatności produktu do preferencji konsumentów w dwóch kategoriach demograficznych (dzieci kontra dorośli). Pretest poprzedzający badanie główne wyłonił trzy neutralne demograficznie przedmioty, które przedstawiono w dwóch wariantach tego samego koloru: jasnym i ciemnym. Następnie seria trzech badań z łącznym udziałem 474 dorosłych uczestników polegała na ocenie produktu zaprezentowanego w dwóch wariantach koloru: jasnym oraz ciemnym jako dopasowanego odpowiednio do preferencji dzieci i dorosłych. Badanie wykazało, że odcienie jasne tych samych kolorów uważane są za odpowiednie dla dzieci, a odcienie ciemne – dla dorosłych. Tym samym badanie podkreśla rolę jasności koloru w kształtowaniu percepcji produktu wśród dorosłych konsumentów z Polski.

Słowa kluczowe: consumer behaviour; colour in marketing; colour appropriateness to consumers; colour lightness; colour darkness (zachowania konsumenckie; kolor w marketingu; adekwatność koloru do konsumentów; jasność koloru; ciemność koloru)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.3
JEL: D91, L81, L87, M31, O33

Logistyka ostatniej mili a preferencje polskich e-konsumentów – wyniki badań

The number of e-consumers, i.e., people using online shopping, has been growing rapidly in Poland over the past few years. This results in an increased demand for courier services. The role of last-mile logistics is to organize and execute the delivery of a shipment to the end customer along the stretch that connects the warehouse to the addressee of the order. Importantly, it affects the customer's perception of the online store. In view of the multitude of last-mile logistics solutions dedicated to e-commerce (e.g., parcel vending machines, click & collect models etc.), it becomes crucial to choose such services that match the expectations and preferences of Polish e-consumers as closely as possible. The purpose of the article is to show the forms and tools of customer deliveries related to last-mile logistics in Polish conditions, as well as to show the influence of the forms of delivery offered by vendors and the performance of last-mile parcel delivery on the buying behaviour of Polish e-consumers. The article also highlights the implications of the realization of last mile logistics services for the functioning of e-commerce. The article presents the results of a quantitative survey of Polish e-consumers. The research confirmed the following research assumptions: (1) Polish e-consumers are most likely to choose parcel machine delivery when making an online purchase; (2) the most preferred operator providing last mile logistics services for e-commerce is the courier company InPost; (3) lack of a preferred form of delivery or courier company result in cancelation of purchases from the previously selected online store; (4) last-mile logistics services affects the final evaluation of the online store by the customer. An important novelty of the research is to show the impact of the last-mile logistics on the overall evaluation by customers of the online store and on customer satisfaction with their purchases.

W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rośnie liczba e-konsumentów, czyli osób korzystających z zakupów online. Skutkuje to zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi kurierskie,. Rolą logistyki ostatniej mili jest organizacja i realizacja dostawy przesyłki do klienta końcowego na odcinku łączącym magazyn z adresatem zamówienia. Co ważne, wpływa ona na postrzeganie sklepu internetowego przez klienta. Wobec mnogości rozwiązań logistycznych ostatniej mili dedykowanych e-commerce (np. paczkomaty, click & collect, pick-up points), kluczowy staje się wybór takich usług, które jak najpełniej odpowiadają oczekiwaniom i preferencjom polskich e-konsumentów. Celem artykułu jest przedstawienie form i narzędzi realizacji dostaw do klientów związanych z logistyką ostatniej mili w warunkach polskich, a także ukazanie wpływu oferowanych przez sprzedawców form dostaw oraz realizacji dostaw przesyłek na zachowania zakupowe polskich e-konsumentów. Zwrócono również uwagę na implikacje realizacji usług logistyki ostatniej mili dla funkcjonowania handlu elektronicznego. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych polskich e-konsumentów. Badania potwierdziły następujące założenia badawcze: (1) polscy e-konsumenci najchętniej wybierają dostawę do automatów paczkowych podczas dokonywania zakupów online; (2) preferowanym operatorem świadczącym usługi logistyczne ostatniej mili dla e-commerce jest firma kurierska InPost; (3) brak preferowanej formy dostawy lub firmy kurierskiej skutkuje rezygnacją z zakupów w wybranym wcześniej sklepie internetowym; (4) usługi logistyczne ostatniej mili wpływają na ostateczną ocenę sklepu internetowego przez klienta. Istotną nowością badań jest ukazanie wpływu ostatniego etapu dostawy przesyłek na całościową ocenę przez klientów sklepu internetowego oraz na satysfakcję klientów z dokonanych zakupów.

Słowa kluczowe: last-mile logistics; e-commerce; e-consumers; research; Poland (logistyka ostatniej mili; e-commerce; e-konsumenci; badania; Polska)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.4
JEL: 030, 031, 032, 043

Celem publikacji jest omówienie na podstawie wybranej literatury istoty innowacji, istoty kultury innowacji, wyjaśnienie wzajemnego związku tych kwestii, omówienie istoty zarządzania innowacjami w środowisku kultury innowacyjnej. Do realizacji tego celu wykorzystano następujące metody badawcze: analizę krytyczno-poznawczą wybranej literatury przedmiotu, metodę opisową, porównawczą i metodę projektowania modeli i systemów społeczno-ekonomicznych. Metody te umożliwiły dokonanie krytycznej interpretacji podstawowych pojęć, takich jak: rozwój, innowacja, zarządzanie innowacjami, kultura organizacyjna/ innowacyjna, zarządzanie kulturą innowacyjną. Natomiast metodę projektowania modeli i systemów społeczno- -ekonomicznych wykorzystano do zaprojektowania modeli: racjonalnego zarządzania procesem tworzenia innowacji w środowisku kultury innowacji oraz modelu integracji zarządzania kulturą innowacyjną i działalnością innowacyjną w organizacjach innowacyjnych. Wymienione elementy konstrukcyjne artykułu stanowią o jego oryginalności. Posiadają one istotne dla menedżerów walory poznawcze i utylitarne, stwarzające (po ich zastosowaniu) możliwości systemowego przekształcenia tradycyjnie zarządzanej organizacji w organizację zarządzaną innowacjami w środowisku kultury innowacyjnej.

Słowa kluczowe: innowacja; kierownik; kultura innowacji; organizacja; rozwój; zarządzanie innowacjami; zarządzanie kulturą innowacyjną
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.5
JEL: Z18

Współczesna scena polityczna, silnie ukształtowana przez dynamiczne przemiany społeczne, kulturowe i technologiczne, wymaga nowoczesnych strategii marketingu politycznego. Wybory parlamentarne z października 2023 r. są doskonałym przykładem tego trendu. Marketing polityczny, istotny w procesie wyborczym, przechodzi ewolucję pod wpływem rozwijających się technologii i nowych form interaktywnej komunikacji. W dzisiejszym społeczeństwie, w którym informacje przenoszą się błyskawicznie, a interakcje zachodzą głównie w przestrzeni cyfrowej, polityka staje przed wyzwaniem dotarcia do zróżnicowanego elektoratu. Rozwijające się technologie otwierają nowe horyzonty i stwarzają wyzwania dla marketingu politycznego. Media społecznościowe odgrywają tu kluczową rolę jako platformy informacyjne i przestrzeń dla debat społecznych. Sztuczna inteligencja i analiza danych wprowadzają dotychczas nieznane możliwości – pozwalają na precyzyjne zrozumienie preferencji wyborczych, ale także stwarzają przestrzeń do manipulacji informacjami. Przyszłość marketingu politycznego to ewolucja samego sposobu prowadzenia kampanii. Wprowadzenie nowych technologii i interaktywnej komunikacji znacząco zmieni strategie marketingu politycznego, prowadząc do bardziej spersonalizowanych, skutecznych i angażujących kampanii wyborczych, które lepiej odpowiadają na potrzeby i oczekiwania wyborców. Zrozumienie tych zmian jest ważne w zakresie wspierania wartości reprezentowanych przez współczesne państwa.

Słowa kluczowe: marketing polityczny; nowe technologie; komunikacja; interaktywność
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Kurier Inpost 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł