Last mile logistics and the preferences of Polish e-consumers – survey results
Logistyka ostatniej mili a preferencje polskich e-konsumentów – wyniki badań
The number of e-consumers, i.e., people using online shopping, has been growing rapidly in Poland over the past few years. This results in an increased demand for courier services. The role of last-mile logistics is to organize and execute the delivery of a shipment to the end customer along the stretch that connects the warehouse to the addressee of the order. Importantly, it affects the customer's perception of the online store. In view of the multitude of last-mile logistics solutions dedicated to e-commerce (e.g., parcel vending machines, click & collect models etc.), it becomes crucial to choose such services that match the expectations and preferences of Polish e-consumers as closely as possible. The purpose of the article is to show the forms and tools of customer deliveries related to last-mile logistics in Polish conditions, as well as to show the influence of the forms of delivery offered by vendors and the performance of last-mile parcel delivery on the buying behaviour of Polish e-consumers. The article also highlights the implications of the realization of last mile logistics services for the functioning of e-commerce. The article presents the results of a quantitative survey of Polish e-consumers. The research confirmed the following research assumptions: (1) Polish e-consumers are most likely to choose parcel machine delivery when making an online purchase; (2) the most preferred operator providing last mile logistics services for e-commerce is the courier company InPost; (3) lack of a preferred form of delivery or courier company result in cancelation of purchases from the previously selected online store; (4) last-mile logistics services affects the final evaluation of the online store by the customer. An important novelty of the research is to show the impact of the last-mile logistics on the overall evaluation by customers of the online store and on customer satisfaction with their purchases.
W ostatnich latach w Polsce dynamicznie rośnie liczba e-konsumentów, czyli osób korzystających z zakupów online. Skutkuje to zwiększonym zapotrzebowaniem na usługi kurierskie,. Rolą logistyki ostatniej mili jest organizacja i realizacja dostawy przesyłki do klienta końcowego na odcinku łączącym magazyn z adresatem zamówienia. Co ważne, wpływa ona na postrzeganie sklepu internetowego przez klienta. Wobec mnogości rozwiązań logistycznych ostatniej mili dedykowanych e-commerce (np. paczkomaty, click & collect, pick-up points), kluczowy staje się wybór takich usług, które jak najpełniej odpowiadają oczekiwaniom i preferencjom polskich e-konsumentów. Celem artykułu jest przedstawienie form i narzędzi realizacji dostaw do klientów związanych z logistyką ostatniej mili w warunkach polskich, a także ukazanie wpływu oferowanych przez sprzedawców form dostaw oraz realizacji dostaw przesyłek na zachowania zakupowe polskich e-konsumentów. Zwrócono również uwagę na implikacje realizacji usług logistyki ostatniej mili dla funkcjonowania handlu elektronicznego. W artykule przedstawiono wyniki badań ankietowych polskich e-konsumentów. Badania potwierdziły następujące założenia badawcze: (1) polscy e-konsumenci najchętniej wybierają dostawę do automatów paczkowych podczas dokonywania zakupów online; (2) preferowanym operatorem świadczącym usługi logistyczne ostatniej mili dla e-commerce jest firma kurierska InPost; (3) brak preferowanej formy dostawy lub firmy kurierskiej skutkuje rezygnacją z zakupów w wybranym wcześniej sklepie internetowym; (4) usługi logistyczne ostatniej mili wpływają na ostateczną ocenę sklepu internetowego przez klienta. Istotną nowością badań jest ukazanie wpływu ostatniego etapu dostawy przesyłek na całościową ocenę przez klientów sklepu internetowego oraz na satysfakcję klientów z dokonanych zakupów.
Bibliografia
References/Bibliografia
Adamczyk, A. (2022). Czym jest q-commerce. MBridge. www.mbridge.pl/blog/czym-jest-q-commerce/
Allen, J., Piecyk, M., Piotrowska, M., McLeod, F., Cherrett, T., Ghali, K., ..., & Austwick, M. (2018). Understanding the impact of e-commerce on last-mile light goods vehicle activity in urban areas: The case of London. Transportation Research Part D: Transport and Environment, 61, 325–338. https://doi.org/10.1016/j.trd.2017.07.020
Appchance. (2023). Retail trends 2023. https://appchance.com/blog/trends-in-the-retail-industry-in-the-latter-part-of-2023/
Badowski, M. (2022) Firmy kurierskie biją kolejne rekordy. Polacy pokochali zakupy online. Jednocześnie trzeba się przygotować na podwyżki cen usług kurierskich. https://strefabiznesu.pl/firmy-kurierskie-bija-kolejne-rekordy-polacy-pokochali-zakupy-online-jednoczesnie-trzeba-sie-przygotowac-napodwyzki-cen-uslug/ar/c3-16961357
BaseLinker Blog. (2022). Rynek e-commerce w Polsce – trendy i perspektywy rozwoju. www.baselinker.com/pl-PL/blog/rynek-e-commerce-w-polsce-trendyi-perspektywy-rozwoju/
Bates, O., Friday, A., Allen, J., Cherrett, T., McLeod, F., Bektas, T., ..., & Davies, N. (2018, April). Transforming last-mile logistics: Opportunities for more sustainable deliveries. In: Proceedings of the 2018 CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (1–14). https://doi.org/10.1145/3173574.3174100
Boysen, N., Fedtke, S., & Schwerdfeger, S. (2021). Last-mile delivery concepts: A survey from an operational research perspective. Or Spectrum, 43, 1–58. https://doi.org/10.1007/s00291-020-00607-8
CEO.com.pl. (2022). Do 2027 wartość rynku e-commerce w Polsce wzrośnie o ponad 94 mld zł do 187 mld zł. CEO.com.pl. Biznes w Praktyce. www.ceo.com.pl/do-2027-wartosc-rynku-e-commerce-w-polsce-wzrosnie-o-ponad-94-mld-zl-do-187-mld-zl-58711
Chen, C., Demir, E., Huang, Y., & Qiu, R. (2021). The adoption of self-driving delivery robots in last mile logistics. Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 146, 102214. https://doi.org/10.1016/j.tre.2020.102214
Chodzyńska, P. (2023) The importance of last mile logistics in e-commerce [Unpublished thesis]. Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie.
Dell. (b.d.) Statistica 13.1. StatSoft Polska Sp. z o.o.
Dennis, C., Merrilees, B., Jayawardhena, C., & Wright, L. T. (2009). E-consumer behaviour. European Journal of Marketing, 43(9–10), 1121–1139. https://doi.org/10.1108/03090560910976393
Ducret, R. (2014). Parcel deliveries and urban logistics: Changes and challenges in the courier express and parcel sector in Europe – The French case. Research in Transportation Business & Management, 11, 15–22. https://doi.org/10.1016/j.rtbm.2014.06.009
Dutko, M. (Ed.) (2016). Biblia e-biznesu 2. Nowy Testament. Onepress.
Gemius. (2023). E-commerce w Polsce 2023. Gemius &Polskie Badania Internetu & IAB Polska. https://www.gemius.pl/wszystkie-artykuly-aktualnosci/id-79-internautow-kupuje-online-raport-e-commerce-w-polsce-2023-juz-dostepny.html
Iwan, S., Kijewska, K., & Lemke, J. (2016). Analysis of parcel lockers' efficiency as the last mile delivery solution – the results of the research in Poland. Transportation Research Procedia, 12, 644–655. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2016.02.018
Jucha, P., & Corejova, T. (2021). Ensuring the logistics of the last mile from the perspective of distribution companies. Transportation Research Procedia, 55. https://doi.org/10.1016/j.trpro.2021.07.012
Kaplan, H. E. (2018). Factors determining e-consumer behavior: An empirical research on the theory of planned behavior (TPB). International Review of Management & Business Research, 7(3), 699–711. https://doi.org/10.30543/7-3(2018)-6
Kawa, A., & Różycki, M. (2018). PUDO, czy jak ułatwić klientom nadawanie i odbieranie przesyłek? Magazyn e-commerce. https://www.magazynecommerce.pl/artykul/pudo-czyli-jak-ulatwic-klientom-nadawanie-i-odbieranie-przesylek
Kłosa, S. (2017). Charakterystyka polskiego e-konsumenta. Przegląd Nauk Stosowanych, (16). https://dbc.wroc.pl/Content/40864/PDF/PSN16_popr.pdf#page=98
Lim, S. F. W., Jin, X., & Srai, J. S. (2018). Consumer-driven e-commerce: A literature review, design framework, and research agenda on last-mile logistics models. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 48(3), 308–332. https://doi.org/10.1108/IJPDLM-02-2017-0081
Lone, S., & Weltevreden, J. (2022). European E-commerce Report 2022. Amsterdam University of Applied Sciences & Ecommerce Europe. https://www.eurocommerce.eu/european-e-commerce-report-2022/
Maciejewski, G. (2017). Formaty handlu detalicznego w Polsce w ocenie konsumentów. Studia Ekonomiczne, 316, 136–146. http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.cejsh-8bda1450-9eeb-4feb-9218-164d7ba87f66
Mangiaracina, R., Perego, A., Seghezzi, A., & Tumino, A. (2019). Innovative solutions to increase last-mile delivery efficiency in B2C e-commerce: A literature review. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 49(9). https://doi.org/10.1108/IJPDLM-02-2019-0048
Mazurek-Łopacińska, K. (2016). Badania marketingowe: Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Olsson, J., Hellström, D., & Palsson, H. (2019). Framework of last mile logistics research: A systematic review of the literature. Sustainability, 11(24), 7131. https://doi.org/10.3390/su11247131
PayPal. (2022). PayPal e-Commerce Index Europe. https://www.paypalobjects.com/marketing/web/shared/enterprise/campaigns/ecommerceindex/IL/PayPal-eCommerce-Index-2022-EU-EN-Master-Final.pdf
Prymon-Ryś, E. (2023). Long-term impact of pandemic restrictions on consumer behavior in Poland. Scientific Papers of Silesian University of Technology. Organization & Management/Zeszyty Naukowe Politechniki Sląskiej. Seria Organizacji i Zarzadzanie, (179). https://doi.org/10.29119/1641-3466.2023.179.25
Rybak, A. (2019). Ocena jakości dostawy a zakupy w e-commerce. Marketing i Rynek, (12), 24–29. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2019.12.4
Smyk, S. (2017). Dystrybucja fizyczna przesyłek kurierskich, ekspresowych i pocztowych jako kluczowe przedsięwzięcie „logistyki ostatniej mili”, Logistyka, (6), 15–29. https://bibliotekanauki.pl/articles/311381.pdf
Stępień, M. (2021). E-commerce na świecie. Trend, który jest coraz silniejszy. Strefa Sprzedawcy WP. www.strefasprzedawcy.wp.pl/artykul/e-commerce-naswiecie-trend-ktory-jest-coraz-silniejszy
Szpilko, D., Bazydło, D., & Bondar, E. (2021). Wpływ pandemii COVID-19 na zakres i jakość usług kurierskich. Wyniki badań wstępnych. Marketing i Rynek, (5), 11–22. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2021.5.2