Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 10/2021

ISBN: 1231-7853
Liczba stron: 36
Rok wydania: 2021
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
16.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata roczna 2022 (12 kolejnych numerów)
744.00 zł
558.00
744.00 zł
558.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2022 (6 kolejnych numerów)
372.00 zł
334.80
372.00 zł
334.80
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.10.1
JEL: M30, M31, M37

Integracja teorii środków-celów i obrazu siebie — ujęcie hybrydowe

 

This paper aims to examine the relationship between the Means-End Chain (MEC) theory and self-concept based on the Typology of Consumer Value through a hybrid elicitation technique. The contribution of this study is its sequential exploratory strategy of mixed-method design. The data were obtained from eighteen highly involved participants in Focus-Group (FG) discussions through the hybrid elicitation technique. First, a hierarchical value map is constructed using LadderUX software based on the responses. Second, a quantitative analysis with the help of RStudio software is conducted. Finally, an agglomerated matrix revealing the interconnections between self-concept and MEC is presented. The study provides evidence for a relationship between MEC and self-concept and redesigns the existing MEC approach's interpretation. This paper's originality lies in enlarging MEC theory's latitude by integrating self concept as a micro-component. Thus, the MEC model becomes enhanced with individualism, symbolism, and experiential aspects. This approach provides a new consumer-centric perspective on existing MEC and opens new avenues for further research.

Celem artykułu jest zbadanie związku pomiędzy teorią łańcuchów środków-celów a koncepcją self opartą na typologii wartości konsumenckiej za pomocą hybrydowej techniki gromadzenia danych. W badaniu wykorzystano sekwencyjne, eksploracyjne podejście badań mieszanych. Dane uzyskano w drodze zastosowania zogniskowanego wywiadu grupowego od osiemnastu zaangażowanych użytkowników smartfonów. W pierwszym etapie wyodrębniono przy użyciu oprogramowania LadderUX hierarchiczną mapę wartości konsumenckich. W drugim etapie zebrane wyniki zostały poddane analizie ilościowej z wykorzystaniem oprogramowania RStudio. W efekcie przeprowadzonych analiz uzyskano macierz zależności między wymiarami obrazu siebie a strukturą łańcuchów środków-celów. Wyniki badania pozwalają na wskazanie zależności pomiędzy łańcuchami środków-celów a obrazem self konsumenta oraz umożliwiają rozszerzenie dotychczasowej koncepcji środków-celów o aspekty indywidualne i symboliczne wynikające z autowizerunku konsumenta.

Słowa kluczowe: laddering; Means-End Chain; self-concept; typology of consumer value; Zaltman Metaphor Elicitation Technique (metody drabinkowe; łańcuchy środków-celów; koncepcja jaźni; typologia wartości konsumenckich; technika ZMET)
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.10.2
JEL: K22, G28

Autorzy wyjaśniają pojęcie tokenizacji oraz podejmują próbę oceny jej potencjału rynkowego. Tokenizacja to forma cyfryzacji biznesu oparta na zdecentralizowanej technologii blockchain. Polega na tworzeniu tokenów i przypisywaniu ich do konkretnego projektu, firmy lub osoby. Wraz z rozwojem technologii blockchain oraz otoczenia instytucjonalnego, w szczególności infrastruktury rynku finansowego, potencjał tokenizacji rośnie dzięki inteligentnym kontraktom i pozwala tokenizować wszelkiego rodzaju aktywa obniżając jednocześnie koszty transakcyjne. Na razie tokenizację można traktować jako niszę na rynku zdecentralizowanych finansów (DeFi), która ze względu na regulację zapewniającą efektywność i bezpieczeństwo stopniowo przesuwa się do mainstreamu. Autorzy stwierdzają, że rozwojowi potencjału rynkowego tokenów może służyć zarówno adaptacja dotychczasowej infrastruktury rynku finansowego, jak i budowa nowych infrastruktur opartych na blockchain.

Słowa kluczowe: blockchain; kryptoaktywa; tokenizacja; rynek finansowy; inteligentne umowy; zdecentralizowane finanse
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.10.3
JEL: M2, L1, L25

W ostatnim czasie zagadnienia dotyczące pandemii COVID-19 i związane z tym obawy o przetrwanie w warunkach zmieniającego się dynamicznie otoczenia absorbują zarówno przedsiębiorców, jak i pracowników. Gwałtowne zahamowanie sprawnie działającej gospodarki na świecie i w Polsce stało się wydarzeniem nieporównywalnym w swojej skali i formie. Zaistniała sytuacja wprowadziła długotrwałe zmiany na rynku przedsiębiorców i pracowników, ale dostarczyła też wiedzy o tym, jakie procesy czy modele funkcjonujące w przedsiębiorstwach sprawdzają się w sytuacjach kryzysowych. Celem artykułu jest prezentacja modelu organizacji działającej według koncepcji Frederica Laloux oraz ocena skuteczności tego rozwiązania w dobie trwających zmian związanych z pandemią COVID-19. Autorka wskazuje, że zastosowanie koncepcji turkusu może być skutecznym rozwiązaniem dla przedsiębiorstw szukających możliwości przetrwania. Dla innych przedsiębiorców może stanowić szansę na rozwój i dalsze ich doskonalenie w zakresie podejmowania innowacyjnych działań na rynku.

Słowa kluczowe: modele organizacyjne; organizacje turkusowe; pandemia COVID-19
Kurier 14 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł