Marketing i Rynek 08/2024
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Badanie czynników i strategii konsumpcji kultury cyfrowej przez studentów na podstawie analizy SEM
It is of great significance for college students, being an important consumer group of digital cultural products and services, to study their consumption willingness and influencing factors. Based on six variables, namely: product attribute cognition, technology information cognition, product information acquisition, subjective norm, perceived behaviour control and consumption willingness, this paper constructs a structural equation model, explores the influencing factors, analyses the action path, and expands the research perspective of digital cultural consumption. It is found that the internal perception and external conditions of college students directly affect the emergence of consumption intention of digital culture; the attribute of cultural products will not directly contribute to the emergence of digital cultural consumption intention; information exchange can be used as an intermediary to promote emergence of digital cultural consumption intention; digital technology needs to play a promoting role with the help of normative forces. Based on that, this paper puts forward policy suggestions from strengthening environment creation, focusing on content upgrading, paying attention to platform functions, attaching importance to cultural norms, etc., in order to promote the quality and efficiency of digital cultural consumption.
Ważną grupą konsumentów cyfrowych produktów i usług kulturalnych są studenci college'ów, dlatego niezwykle istotne jest badanie ich gotowości do konsumpcji kultury i czynników na nią wpływających. Na podstawie sześciu zmiennych, a mianowicie: poznawania atrybutów produktu, poznawania informacji technologicznych, nabywania informacji o produkcie, subiektywnej normy, postrzeganej kontroli zachowania i gotowości do konsumpcji, autorzy niniejszego artykułu konstruują model równań strukturalnych, badają wyróżnione czynniki, analizują ścieżkę działania i rozszerzają perspektywę badawczą cyfrowej konsumpcji kultury. W artykule stwierdzono, że wewnętrzna percepcja i warunki zewnętrzne bezpośrednio wpływają na pojawienie się u studentów college'ów intencji konsumpcji kultury cyfrowej; atrybuty produktów kulturalnych nie będą bezpośrednio przyczyniały się do pojawienia się zamiaru cyfrowej konsumpcji kultury; wymiana informacji może być wykorzystywana jako pośrednik w promowaniu pojawienia się intencji cyfrowej konsumpcji kultury; technologia cyfrowa musi odgrywać rolę promocyjną przy użyciu sił normatywnych. Na tej podstawie przedstawiono sugestie dotyczące polityki wzmacniania środowiska, skupiania się na ulepszaniu treści, zwracania uwagi na funkcje platformy, przywiązywania wagi do norm kulturowych itp., w celu promowania jakości i efektywności cyfrowej konsumpcji kultury.
Rola i perspektywy rozwoju rynku kart kredytowych w Polsce
The purpose of the article is to analyse and evaluate the functioning of the credit card market in the Polish banking services market, from 2009 to 2023, as well as to identify the trends of changes that may occur in the credit card market at the end of 2024 and in 2025. For the study, development trend models were used to forecast the changes that will occur in the credit card market in Poland. The analysis was carried out with the use of Statistica 13.3. The analysis was based on the results of a study conducted by the National Bank of Poland on the use of payment cards, including credit cards, in retail payments. The article hypothesizes that with the increasing fees associated with the use of credit cards, the number of credit cards issued, as well as the number of transactions carried out using them, is decreasing. The research conducted in the article made it possible to make a prediction, according to which the number of credit cards can be expected to fall to 3.51 million cards by the end of 2024, and to fall to 2.17 million by the end of 2025. On the other hand, the value of credit card transactions conducted, according to the forecast, will increase to PLN 61,807.11 million by the end of 2024, and to 64,249.09 million by the end of 2025. Further technological advances will have an increasing impact on increasing competition among credit card issuers. Banks are looking to modern technological solutions to achieve a competitive advantage in the market.
Celem artykułu jest analiza i ocena funkcjonowania rynku kart kredytowych na polskim rynku usług bankowych w latach 2009–2023, jak również identyfikacja tendencji do zmian, jakie mogą nastąpić na rynku kart kredytowych pod koniec 2024 r. oraz w roku 2025. Do badań wykorzystano modele tendencji rozwojowej (trendu), które wykorzystano do prognozowania zmian, jakie będą zachodziły na rynku kart kredytowych w Polsce. Analizę przeprowadzono z użyciem programu Statistica 13.3. Podstawą analizy były wyniki badań przeprowadzonych przez Narodowy Bank Polski w zakresie wykorzystania kart płatniczych, w tym kart kredytowych, w płatnościach detalicznych. W artykule postawiono hipotezę, że wraz z wzrastającymi opłatami związanymi z korzystaniem z kart kredytowych spada liczba wyemitowanych kart kredytowych, jak również liczba transakcji zrealizowanych przy ich użyciu. Przeprowadzone w artykule badania umożliwiły dokonanie prognozy, zgodnie z którą można oczekiwać, że liczba kart kredytowych pod koniec 2024 r. spadnie do 3,51 mln kart, a pod koniec 2025 r. – do 2,17 mln. Natomiast wartość przeprowadzonych transakcji przy użyciu kart kredytowych, zgodnie z prognozą, wzrośnie pod koniec 2024 r. do 61 807,11 mln zł, a pod koniec 2025 r. do 64 249,09 mln zł. Dalszy postęp technologiczny będzie mieć coraz większy wpływ na wzrost konkurencji wśród emitentów kart kredytowych. Banki upatrują w nowoczesnych rozwiązaniach technologicznych źródła przewagi konkurencyjnej na rynku.
Internetowe transmisje kuratorskie jako współtworzenie wartości
Online curation is a form of intermediation between producers and consumers supporting consumer decision making. In this article we analyse this phenomenon based on the examples of selected platforms in East and Southeast Asian markets using the service-dominant logic (SDL) theoretical framework. Based on a literature review, we conceptualise it as its own unique model of value co-creation, where value appropriation is unevenly distributed between consumers and producers. Indeed, the consumers mostly receive intangible (experiential/ hedonic) value, while the business actors appropriate the tangible (cost/sacrifice) value. Understanding the types of value that can be co-created using curatorship model, should make it easier to incorporate it into the marketing funnels of companies and integrate it with other communication and sales channels. The types of value co-created by different types actors in curatorship model could be further verified by qualitative studies of an ecosystem based around curatorship platform such as Taobao or Naver Shopping.
Kuratorstwo online jest formą pośrednictwa między producentami a konsumentami, wspierającą podejmowanie decyzji przez konsumentów. W niniejszym artykule analizujemy to zjawisko na przykładzie wybranych platform w Azji Wschodniej i Południowo-Wschodniej, z wykorzystaniem ram teoretycznych nurtu service-dominant logic (SDL). Opierając się na analizie literatury, konceptualizujemy je jako unikatowy model współtworzenia wartości, w którym podział wartości pomiędzy konsumentami i producentami jest nierównomierny. Konsumenci otrzymują bowiem głównie wartość niematerialną (experiential/hedonic value), podczas gdy podmioty biznesowe otrzymują wartość materialną (cost/sacrifice value). Zrozumienie rodzajów wartości, które można współtworzyć za pomocą modelu kuratorskiego, powinno ułatwić włączenie go do procesów marketingowych firm i zintegrowanie go z innymi kanałami komunikacji i sprzedaży. Rodzaje wartości współtworzonych przez różne typy podmiotów w modelu kuratorskim mogą być dalej weryfikowane poprzez badania jakościowe ekosystemu opartego na platformie kuratorskiej, takiej jak Taobao lub Naver Shopping.
Czynniki ESG (environmental, social, governance) zmieniają wielowymiarowo otoczenie biznesowe organizacji. Kluczowymi kwestiami są obecnie odpowiedź firm i umiejętność dostosowania ich strategii biznesowych do nowych warunków. Zrównoważony rozwój przynosi wiele zmian i wyzwań w obszarze regulacji, dostępu do źródeł finansowania. Firmy odczuwają stale rosnącą presję wobec oczekiwań konsumentów, pracowników, dostawców nastawionych na transparentne, wartościowe i realne działania organizacji w ramach ESG. Na ich podstawie możliwe jest wiarygodne budowanie marek opartych na wartościach. Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, czy firmy, które wdrożyły pierwsze działania związane ze zrównoważonym rozwojem, planują w najbliższej przyszłości lub już rozpoczęły budowanie marek opartych na wartościach w odniesieniu do idei zrównoważonego rozwoju. Podstawą empiryczną są wyniki badań przeprowadzonych metodą CAWI w październiku 2023 r. na grupie 122 menedżerów marketingu w Polsce. Badania pokazały, że wielkość organizacji, rodzaj relacji biznesowych czy źródła dochodów pozwalają na ocenę dojrzałości i zaawansowania firm i wskazanie dwóch ścieżek wdrażania zmian zrównoważonego rozwoju. Jednocześnie budowanie marek na wartościach jest ważne dla większości polskich respondentów. Najczęściej w ciągu 12 miesięcy marki oparte na wartościach będą budować firmy z sektora B2C działające w kanale tradycyjnym, które rozpoczęły już wdrażanie regulacji prawnych (firmy duże i średnie). Najmniej zaawansowane są firmy, w których dominującym źródłem przychodów jest kanał cyfrowy. Należy też podkreślić, że widoczna jest luka wiedzy polskich marketerów w zakresie kwalifikacji raportowania i wymogów zrównoważonego rozwoju. To obszar, w którym marketerzy powinni szybko uzupełnić swoje kwalifikacje.
Antykonsumpcja, widziana jako przeciwieństwo materializmu, jest rozwijającą się dziedziną w badaniach konsumentów, a jednym z jej przejawów jest dobrowolna prostota. Jest to styl życia, w którym jednostka ogranicza swoją konsumpcję, aby mieć więcej zasobów (czasu i pieniędzy) na czerpanie satysfakcji z dóbr niematerialnych. Nie istnieją jednak skale w języku polskim, którymi można by ją badać. Celem niniejszych badań było wypełnienie tej luki i przeprowadzenie adaptacji do języka polskiego oraz walidacji skali dobrowolnej prostoty. Przeprowadzono dwa badania: pierwsze, analizujące strukturę czynnikową i rzetelność skali, oraz drugie, badające jej trafność. Polska wersja skali dobrowolnej prostoty została uznana za narzędzie trafne i rzetelne w warunkach polskich.
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |