Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.4.1
JEL: M31, M21, M15

Od analizy rynku po automatyzację marketingu – 100 lat rozwoju badań rynkowych i marketingowych

Celem artykułu jest ukazanie – na podstawie źródeł literaturowych – ewolucji zasad i metod analizy rynku, badań rynku i badań marketingowych stosowanych w obszarze zarządzania marketingowego przedsiębiorstwem. Przez wiele lat poszukiwań, eksperymentów, innowacji badacze dysponowali wieloma metodologiami, technikami i narzędziami pracy. Obecnie wiele metodologii przeniosło się do Internetu. Pierwsze naukowe publikacje dotyczące analizy rynku pojawiły się jednak dopiero w latach dwudziestych XX w. Według autora tego artykułu wartościowym przykładem do omówienia jest publikacja Percivala White'a Market Analysis. Its Principles and Methods sprzed 100 lat. Ów czasowy dystans ukazuje skalę osiągnięć naukowych, rozwoju wiedzy o badaniach rynkowych i marketingowych, które stanowią solidne fundamenty współczesnej wiedzy w tym obszarze. Tak jak w przypadku każdej dyscypliny zrozumienie pochodzenia, wzorców i naturalnego rozwoju myśli w badaniach rynkowych i marketingowych jest podstawowym warunkiem zrozumienia ich roli we współczesnych modelach biznesowych czy strategiach marketingowych, wspomaganych automatyzacją i technikami internetowymi. Metoda badawcza zastosowana w niniejszym artykule to przegląd literatury w obszarze analizy rynku i badań marketingowych. Ukazano na osi czasu ewolucję badań rynkowych i marketingowych. Pozwala ona zrozumieć pochodzenie metodyki i techniki badawczej, na których polegamy w trzeciej dekadzie XXI w. Zrozumienie kontekstu współczesnych badań jest zatem złożone. Obecnie, mając do dyspozycji aplikacje statystyczne, marketing automation, dziesiątki narzędzi i metodologii, instytucje naukowe oraz agencje badania rynku czerpią z dużego ekosystemu metodologii i narzędzi, aby zapewnić o wiele bardziej wszechstronny obraz rynku, konkurencji i klientów.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: analiza rynku; badania marketingowe; ewolucja badań; zarządzanie marketingowe

Bibliografia

Bibliografia/References

 

Literatura/Literature

van der Aalst, W. M. P., Bichler, M., & Heinzl, A. (2018). Robotic process automation. Business & Information Systems Engineering, 60(4), 269–272. https://doi.org/10.1007/s12599-018-0542-4

Błażewicz, G., (2021), Marketing automation. W kierunku sztucznej inteligencji i hiperpersonalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Dichter, E. (1955). What are the real reasons people buy. Sales Management, 74(Feb), 36–89.

Dichter, E. (1957). Thinking ahead. Harvard Business Review, (Nov–Dec), 19–162.

Dichter, E. (1960). The Strategy of Desire. Doubleday and Company.

Dichter, E. (1964). The Handbook of Consumer Motivations. McGraw Book Company.

Dichter, E. (2008). The Strategy of Desire. Transaction Publishers.

Dietl, J. (1980). Informacje i badania marketingowe jako podstawa podejmowania decyzji. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny, XLIII(3), 229–230.

Dillon, W. R., Madden, T. J., & Firtle, N. H. (1990). Marketing Research in a Marketing Environment. IRWIN.

Fishbein, M. & Ajzen, I. (1980). Predicting and understanding consumer behavior: Attitude-behavior correspondence. W: I. Ajzen, & M. Fishbein (Red.). Understanding Attitudes and Predicting Social Behavior (148–172). Prentice Hall.

Fisk, G. (1967). Marketing Systems. An Introductory Analysis. Harper.

Gallup, G. (1939). Public Opinion in a Democracy. Herbert L. Baker Foundation. Princeton University.

Green, P. E. (1974). On the design of choice experiments involving multifactor alternatives. The Journal of Consumer Research, (1), 61–68.

Green, P. E., & Rao, V. R. (1969). Nonmetric Approaches to Multivariate Analysis in Marketing. Working Paper. Wharton School, University of Pennsylvania.

Green, P. E., & Srinivasan, V. (1975). Conjoint analysis in consumer research: Issues and outlook. Journal of Consumer Research, 5(2), 103–238, https://dx.doi.org/10.1086/208721

Jones, D. G., & Tadajewski, M. (2011). Percival White (1887–1970). Marketing Theory, (11), 455–478.

Kaczmarczyk, S. (2014). Badania marketingowe. Podstawy metodyczne. PWE.

Lazarsfeld, P. F., & Merton, R. K. (1948). Mass communication, popular taste, and organized social action. W: L. Bryson (Red.), The Communication of Ideas. Harper, 95–118. Przedruk w: J. Durham Peters, & P. Simonson (Red.) (2004). Mass Communication and American Social Thought: Key

Texts, 1919–1968 (230–241). Rowman & Littlefield.

Lockley, L. L. (1950). Notes on the history of marketing research. Journal of Marketing, (April).

Mazurek-Łopacińska, K. (Red.) (2016). Badania marketingowe. Metody, techniki i obszary aplikacji na współczesnym rynku. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Mruk, H. (2003). Analiza rynku. PWE.

Mynarski, S. (1990). Metody badań marketingowych. PWE.

Oghazi, P., Rad, F. F., Karlsson, S., & Haftor, D. (2018) RFID and ERP systems in supply chain management. European Journal of Management and Business Economics, 27(2), 171–182. https://doi.org/10.1108/EJMBE-02-2018-0031

Reichheld, F. F. (2003). The one number you need to grow. Harvard Business Review. 81(12), 46–54.

Rutkowski, I. (2020). Inteligentne technologie w marketingu i sprzedaży – zastosowania, obszary i kierunki badań. Marketing i Rynek, (6), 3–12. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2020.6.1

Schwarzkopf, S., Gries, R., & Dichter, E. (2010). Motivation research and the "Century of the Consumer". W: S. Schwarzkopf, & R. Gries (Red.), Ernest Dichter and Motivation Research: New Perspectives on the Making of Post-war Consumer Culture. Palgrave Macmillan.

Starch, D. (1923). Principles of Advertising. McGraw-Hill Book Company.

Turner, S. R. E. (1996). A join the shorter queue model in heavy traffic. Research report 1996–1. University of Cambridge Statistical Laboratory.

Unold, J. (2001). Systemy informacyjne marketingu. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Wheeler, F. C., Bader, L., & Frederick, J. G. (Red.) (1937). The Technique of Marketing Research. McGraw-Hill.

White, P. (1921). Market Analysis. Its Principles and Methods. McGraw-Hill Book Company.

Wind, J. Y., & Cardozo, R. (1974). Industrial market segmentation. Industrial Marketing Management, (3/March), 153–166.

Wright-Isac, C., & Prensky, D. (1993). Early marketing research: Science and application, Marketing Research, 5(4).

Zaltman, G., & Burger P. C. (1975). Marketing Research. Fundamentals and Dynamics. The Dryden Press.

 

Źródła internetowe/Internet sources

https://archive.org/details/marketanalysisit00whit/page/n11/mode/2up?view=theater

https://www.askattest.com

https://www.hillschmidt.de/gbr/analog.htm

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę