Praca zdalna i hybrydowa a budowanie wizerunku pracodawcy w czasach postpandemicznych
Celem prezentowanego artykułu jest analiza wpływu rozpowszechnienia pracy zdalnej i hybrydowej na budowanie wizerunku pracodawcy. W tekście scharakteryzowano podstawowe modele pracy zdalnej i hybrydowej, takie jak praca w domu (home office), praca nomadyczna (w jej różnorodnych odmianach) oraz tzw. workation. Przedstawiono także oczekiwania pracowników wynikające ze zmian formy wykonywania obowiązków zawodowych. Wskazano, że kształtowanie strategii employer brandingu we współczesnych organizacjach musi uwzględniać fakt, iż możliwość wyboru przestrzeni, w której odbywa się praca, staje się jednym z głównych kryteriów wyboru pracodawcy.
Bibliografia
Antal, Cushman & Wakefield. (2020). Elastyczność specjalistów i menedżerów w dobie zmiany. Raport z badań. https://antal.pl/wiedza/raport/elastycznoscspecjalistow-i-menedzerow-w-dobie-zmiany (pobrano 12.08.2022).
Gawryś, I. (2009). Blisko klienta i pracownika. Strategia budowania wizerunku pracodawcy w Eniro Polska – studium przypadku. Personel i Zarządzanie, (5).
Hatalska, N. (b.r.). Wędrowcy. Raport o współczesnych nomadach. https://hatalska.com (pobrano 15.08.2022).
Juchimiuk, A. (2008). Umiejętnie sprzedaj pracę! Marketing w Praktyce, (4).
Kozioł-Nadolna, K., & Suchocka, A. (2021). Uwarunkowania pracy zdalnej w organizacjach w czasie pandemii COVID-19. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Kozłowski, M. (2016). Employer branding – budowanie wizerunku pracodawcy krok po kroku. Wolters Kluwer Polska.
Kucherov, D. G., Alkanova, O. N., Lisovskaia, A. Y. & Tsybova V. S. (2022). Employer branding orientation: Effects on recruitment performance under COVID-19. The International Journal of Human Resource Management, 10.04.2022, 1–29. https://doi.org/10.1080/09585192.2022.2063065
Marciniak, J. (2020). Zarządzanie zasobami ludzkimi w sytuacji kryzysowej – procedura (regulamin) zarządzania kryzysowego w firmie. Lex HR, Wolters Kluwer.
Nelke, A. (2021). Impact of the COVID-19 pandemic on corporate employer branding. Technium Social Sciences Journal, 16(1), 388–393, https://doi.org/10.47577/tssj.v16i1.2436
NIK. (2021). Organizacja pracy zdalnej w wybranych podmiotach wykonujących zadania publiczne w związku z ogłoszeniem stanu epidemii. Informacja o wynikach kontroli. Wrzesień 2021, https://bip.nik.gov.pl/kontrole/P/21/059/ (pobrano 12.08.2022).
Osiecka, D. (Red.) (2022). Persony pracy hybrydowej. Przewodnik dla najemców i menedżerów po nowym krajobrazie stylów pracy i potrzeb pracowników. Colliers.
Pracuj.pl. (2022). Dwa lata nowej normalności. Pracownicy i kandydaci w nowym świecie pracy. Raport Pracuj.pl, marzec 2022, https://media.pracuj.pl/181808-dwa-lata-nowej-zawodowej-normalnosci-raport-pracujpl (pobrano 12.08.2022).
PwC. (2022). Młodzi pracownicy na rynku pracy. III edycja badania – maj 2022. PwC, Well.hr, Absolvent Consulting, https://www.pwc.pl/pl/publikacje/raport-pwc-mlodzi-na-rynku-pracy-2021.pdf (pobrano 12.08.2022).
Sidor-Rządkowska, M. (2018). Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy. Wolters Kluwer.
Sidor-Rządkowska, M. (2020). Kierowanie ludźmi w gospodarce N.O. W: G. Gierszewska (Red.), Zarządzanie w przedsiębiorstwie N.O. Droga do przyszłości. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej.
Sidor-Rządkowska, M. (2021). Kształtowanie przestrzeni pracy. Praca w biurze, praca zdalna, coworking. Wolters Kluwer.
Stroińska, E. (2012). Elastyczne firmy zatrudnienia. Telepraca, zarządzanie pracą zdalną. Poltext.
Szaban, J. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi w biznesie i w administracji publicznej. Difin.
Wojtaszczyk, K. (2012). Employer branding czyli zarządzanie marką pracodawcy. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Zając-Pałdyna, U. (2020). Employer branding po polsku. Helion.