Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.6.1
JEL: D83, J15, F22, F50, F52
Grażyna Piechota ORCID: 0000-0002-0662-5074 , e-mail: gpiechota|afm.edu.pl| |gpiechota|afm.edu.pl

Press reports of crisis as a source of country image: The reputation of Poland in French mainstream newspapers and magazines in the context of humanitarian and migration crisis

Relacje prasowe o kryzysie jako źródle wizerunku kraju: reputacja Polski we francuskich gazetach i czasopismach głównego nurtu w kontekście kryzysu humanitarnego i migracyjnego

The article contains the results of a comparative analysis of the image of Poland and Poles in the context of the coverage of two crises by mainstream French press: the migration and refugee crisis that Poland faced in 2021 and 2022. The research was carried out by analysing the content of articles published in the French press, treating the media as a source of image of a country. The research proved that the image of Poland struggling with migration and refugee crises was created in two ways: through the political activities of the government and its subordinate institutions, and through grassroots actions of citizens operating in groups, also informal, activating civil society. The results of the comparative analysis confirm that public institutions and entities forming civil society shape the image of the state in a different way, influencing its reputation and the migration as well as refugees issues play an important role in creation of the country's image.

Artykuł zawiera wyniki analizy porównawczej wizerunku Polski i Polaków w kontekście relacjonowania przez prasę francuską głównego nurtu dwóch kryzysów: migracyjnego i uchodźczego, z jakimi borykała się Polska w latach 2021 i 2022. Badania przeprowadzono metodą analizy treści artykułów opublikowanych w prasie francuskiej, traktując media jako źródło kreowania wizerunku kraju. Badania wykazały, że obraz Polski zmagającej się z kryzysami migracyjnym i uchodźczym kreowany był dwojako: poprzez działalność polityczną rządu i podległych mu instytucji oraz poprzez oddolne działania obywateli i grup, także nieformalnych, aktywizujących społeczeństwo obywatelskie. Wyniki analizy porównawczej potwierdzają, że instytucje publiczne i podmioty tworzące społeczeństwo obywatelskie w różny sposób kształtują wizerunek państwa, wpływając na jego reputację, a kwestie migracji i uchodźców odgrywają ważną rolę w kreowaniu wizerunku państwa.

Słowa kluczowe: French press; image of Poland; image of countries; humanitarian and migration crisis (prasa francuska; wizerunek Polski; wizerunek państw; kryzys humanitarny i migracyjny)

Bibliografia

References/Bibliografia

Bobyleva, N., & Prokazina N. (2018). The image of Russia in the foreign press. XIX ISA World Congress of Sociology Power. Violence and Justice: Reflections, Responses and Responsibilities. Toronto, Kanada.

Castells, M. (2004). The Network Society: A Cross-Cultural Perspective. Edward Elgar Publishing.

Dalton, J., & Croft, S. (2003). Managing Corporate Reputation: The New Currency. Thorogod.

Dašić, D. (2015). Cinematography as a tool of creating negative stereotypes about the Serbs. Sociološki pregled, 49, 25–46.

Dennison, J. (2024). Emotions: Functions and significance for attitudes, behaviour, and communication. Migration Studies, 12(1). 1–20. https://doi.org/10.1093/migration/mnad

Dolea, A., Ingenhoff, D., & Beju, A. (2021). Country images and identities in times of populism: Swiss media discourses on the 'stop mass immigration' initiative. International Communication Gazette, 83(4), 301–325. https://doi.org/10.1177/1748048520913462

Dolea, E. A. (2018). The impact of migration on the construction of Romania's country image: Two intersecting public problems. In: C. Beciu, M. Ciocea, I. D. Madroane & A. I. Carlan (Eds.), Debating Migration as a Public Problem: National Publics and Transnational Fields (83–98). Peter Lang.

Duszczyk, M. (2022). The immigration as a factor of the status change of Poland. Studia Socjologiczno-Polityczne. Seria Nowa, 1(16), 57–72.

Gorbaniuk, O., & Radman, D. (2011). Struktura wizerunku kraju i jej pomiar. Studia Socjologiczne, 4(203), 75–94.

Grzywacz, A. (2020). (Nie)spójność wizerunku Indonezji: Strategiczna narracja i działania w polityce zagranicznej. Athenaeum Polskie Studia Politologiczne, 65(1), 89–102.

Klein, J., & Amis, J. M. (2021). The dynamics of framing: Image, emotion, and the European migration crisis. Academy of Management Journal, 64(5), 1324–1354. https://doi.org/10.5465/amj.2017.0510

Kos Kavran, A., & Herman, D. (2020). Branding a country as a desirable touristic destination – case of Croatia. In: M. Radiković, & N. Perić (Eds.), Brendiranje država i nacija, mogućnosti i implikacije, (117–144). Univerzitet Union – Nikola Tesla.

Kotasińska, A., & Karpińska-Olszewska, J. (2018). Wizerunek jako element smart power Polski? Przegląd Naukowo-Metodyczny Edukacja dla Bezpieczeństwa, 3(40), 287–296.

Kunczik, M. (1997). Images of Nations and International Public Relations. Lawrence Erlbaum Associates.

Landmann, H., Gaschler, R., & Rohmann, A. (2019). What is threatening about refugees? Identifying different types of threat and their association with emotional responses and attitudes towards refugee migration. European Journal of Social Psycholology, 49(7), 1401–1420. https://doi.org/10.1002/ejsp.2593

Leśniczak, R. (2023). Wizerunek kryzysu migracyjnego na granicy Białorusi z Unią Europejską w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej” i „Dzienniku Gazecie Prawnej” w perspektywie framing analysis. Forum Lingwistyczne, 11(2), 1–18. https://doi.org/10.31261/FL.2023.11.2.06

Mercer, J. (1996). Reputation and International Politics. Cornell University Press.

Nye, J. S. (2004). Soft Power: The Means to Success in World Politics. Public Affairs.

O'Shaughnessy, J., & O'Shaughnessy N. J. (2000). Treating the nation as a brand: Some neglected issues. Journal of Macromarketing, 1, 56–64.

Ociepka, B. (2003). Komunikowanie międzynarodowe. Astrum.

Ociepka, B., Łada, A., & Cwiek-Karpowicz, J. (2009). Wzajemny wizerunek polityki europejskiej Polski i Niemiec w okresie napięć – analiza porównawcza prasy polskiej i niemieckiej. Media Studies, 1(36), 11–27.

Özdemir, E. (2020). How is a country image and identity construction reflected via discourses in press? In: S. Kir (Ed.) New Media and Visual Communication in Social Networks (60–69). IGI Global.

Pagogna, R., & Sakdapolrak, P. (2021). Disciplining migration aspirations through migration-information campaigns: A systematic review of the literature. Geography Compass, 15(7), 1–12.

Piechota, G. (2015). Promoting the image of a country in the international arena. Case study: Taiwan. Global Journal of Advanced Research, 2(10), 1634–1644. http://hdl.handle.net/11315/5353

Rajul, J., & Winner L. H. (2013). Country reputation and performance: The role of public relations and news media. Place Branding and Public Diplomacy, 9, 109–123.

Rojas-Méndez, J. I., & Khoshnevis, M. (2023). Conceptualizing nation branding: The systematic literature review. Journal of Product & Brand Management, 32(1), 107–123. https://doi.org/10.1108/JPBM-04-2021-3444

Rosół, K. (2019). National image, media discourse – Poland and Ukraine. In: M. Apollo, & M. Krupska-Klimczak (Eds.), Poland and Ukraine: Problems and Prospects (67–80). Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.

Strömbäck, J., Meltzer, C. E., Eberl, J. M., Schemer, C., & Boomgaarden, H. G. (Eds.). (2021). Media and Public Attitudes Toward Migration in Europe: A Comparative Approach. Routledge.

Surowiec, P. (2016). Nation Branding, Public Relations and Soft Power: Corporatising Poland. Routledge.

Surowiec, P., & Kania-Lundholm, M. (2018). Branding Poland online: Propagating and resisting nations branding on Facebook. In: P. Surowiec, & V. Stetka (Eds.), Social Media and Politics in Central and Eastern Europe (160–181). Routledge.

Tolay, J. (2016). Mass migration and images of state power: Turkey's claim to the status of a responsible rising power. https://risingpowersproject.com/mass-migration-images-state-power-turkeys-claim-status-responsible-rising-power/ (access: 18.01.2023).

Vecchi, A., Sirimal Silva, E., & Jimenez Angel L. M. (2020). Nation branding, cultural identity and political polarization – an exploratory framework. International Marketing Review, 38(1), 70–98. https://doi.org/10.1108/IMR-01-2019-0049

Verkuyten, M., Mepham, K., & Kros, M. (2018). Public attitudes towards support for migrants: The importance of perceived voluntary and involuntary migration. Ethnic and Racial Studies, 41(5), 901–918. https://doi.org/10.1080/01419870.2017.1367021

Wang, J. (2006). Localising public diplomacy: The role of sub-national actors in nation branding. Place Brand Public Diplomacy, 2, 32–42.

Wang, J. (2013). Shaping China`s Global Imagination. Branding Nations at the World Expo. Palgrave Macmillan.

Wawrzusiszyn, A. (2022). The migration crisis on the Polish-Belarusian border and its influence on the safety of Poland. Nowa Polityka Wschodnia, 2(33), 45–65.

Wezgraj, J. (2023). Wróg u bram. Analiza dyskursu medialnego w portalu wPolityce.pl (18 sierpnia – 6 września 2021) na temat obozowiska uchodźców w Usnarzu. Acta Politica Polonica, 55, 5–22.

Yousaf, S., Tauni, M. Z., & Xiucheng, F. (2021). Migration intentions: A sign of a weak nation brand? A multi-group analysis between China and Pakistan. Journal of Product & Brand Management, 30(2), 262–280. https://doi.org/10.1108/JPBM-02-2019-2278

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
zamów prenumeratę