Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.7.1
JEL: M31

Proces wyboru polskiej uczelni przez studentów zagranicznych. Studium przypadku studiów International Marketing

Celem artykułu jest ukazanie — na podstawie wyników badań jakościowych prowadzonych metodą wywiadów pogłębionych online w 2021 r. — procesu podejmowania decyzji o wyborze polskiej uczelni publicznej przez studentów zagranicznych. Przedmiotem badań były anglojęzyczne studia International Marketing prowadzone przez Katedrę Marketingu Międzynarodowego i Dystrybucji na Uniwersytecie Łódzkim. Badaniami objęto głównie studentów z krajów byłego ZSRR, z naciskiem na studentów ukraińskich. Przedmiotem analizy były czynniki decydujące o wyborze uczelni zagranicznej, w tym także rola zewnętrznych firm rekrutacyjnych oraz pracowników Biura Współpracy z Zagranicą łódzkiej Uczelni. W badaniu stwierdzono wyraźną dominację roli marketingu szeptanego w podejmowaniu tego typu decyzji.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: : internacjonalizacja uczelni wyższej; marketing uczelni; orientacja uczelni na rynki zagraniczne; studia biznesowe w języku angielskim; studenci z Ukrainy; proces wyboru uczelni przez studentów zagranicznych

Bibliografia

Bibliografia/References
Akademia Leona Koźmińskiego. [b. d. (a)]. O Uczelni. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.kozminski.edu.pl/pl/o-uczelni
Akademia Leona Koźmińskiego. [b. d. (b)]. O Uczelni. Umiędzynarodowienie. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.kozminski.edu.pl/pl/o-uczelni/umiedzynarodowienie
Blanco, M., Bares, L., & Hrynevych, O. (2019). University Brand as a Key Factor of Graduates Employment. Marketing and Management of Innovations, 3, 193–208. http://doi.org/10.21272/mmi.2019.3-15
Bodycott, P. (2009). Choosing a higher education study abroad destination: What mainland Chinese parents and students rate as important. Journal of Research in the International Education, 8(3), 349–373. https://doi.org/10.1177/1475240909345818
Buttle, F., & Groeger, L. (2017). Who says what to whom in what channel? A rules theoretic perspective on word-of-mouth marketing. Journal of Marketing Management, 33(13/14), 1035–1059. https://doi.org/10.1080/0267257X.2017.1325390
Cai, Y., & Kivisto, J. (2013). Tuition Fees for International Students in Finland: Where to Go From Here?. Journal of Studies in International Education, 17(1), 55–78. https://doi.org/10.1177/1028315311429001
Chen, C. -T. (2016). The Investigation on Brand Image of University Education and Students’ Word-of-Mouth Behavior. Higher Education Studies, 6(4), 23–33. http://dx.doi.org/10.5539/hes.v6n4p23
Dinnie, K. (2016). Nation Branding: Concepts, Issues, Practice (second edition). Abingdon, Oxon, Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315773612
Domański, T. (2011). Marketing edukacyjny w warunkach globalizacji rynku. W G. Nowaczyk & D. Sobolewski (Eds.), Marketing w szkole wyższej. Przemiany w orientacji marketingowej (s. 23–30). Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu.
Domański, T. (2014a). Marketing of Higher Education — Future Challenges. Management and Business Administration. Central Europe, 22(4), 118–132. 

http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-f1d8d7c4-c9ff-4361-95c5-4dfcbc8dfc56
Domański, T. (2014b). The role of the Erasmus programme in the development strategy of the Faculty of International and Political Studies, the University of Lodz. W P. Bryła, & T. Domański (Eds.), The Impact of the Erasmus programme on Mobility and Employability (s. 231–262). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Domański, T. (2016). Strategie umiędzynarodowienia uczelni wyższych — wyzwania przyszłości. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. W T. Domański (Red.), Międzynarodowe studia polityczne i kulturowe wobec wyzwań współczesności (s. 415–471). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Domański, T. (2017). Międzynarodowe migracje studentów — obraz Polski na tle tendencji zagranicznych. W T. Domański (Red.), Migracje — ujęcie interdyscyplinarne (s. 191–228). Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Domański, T. (2019). Internationalisation of Polish Universities under the UE ERASMUS Programme. The case of the University of Lodz and the Faculty of International and Political Studies. W Fujii Kazuo (Red.), Europe in the modern world. Reviewing its policy, economy and culture (s. 183–206). CHUOKEIZAI-SHA, INC.
Domański, T. (2021). Strategie internacjonalizacji uczelni wyższych. Studium przypadku Wydziału Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”. (2020, grudzień). Study in Poland. Studenci zagraniczni w Polsce 2020. Raport.
Goddard, S. E. (2006). Uncommon ground: Indivisble territory and the politics of legitimacy. International Organization, 60(1), 35–59. https://www.jstor.org/stable/3877867
Grewal, R., Cline, T. W., & Davies, A. (2003). Early-Entrant Advantage, Word-of-Mouth Communication, Brand Similarity, and the Consumer Decision-Making Process. Journal of Consumer Psychology, 13(3), 187–197. https://doi.org/10.1207/S15327663JCP1303_01
Kisiołek, A., Karyy, O., & Halkiv, L. (2020). Analiza porównawcza praktycznego wykorzystania internetu w działaniach marketingowych uczelni wyższych w Polsce i na Ukrainie. Comparative Economic Research. Central and Eastern Europe, 23(2), 87–102. https://doi.org/10.18778/1508-2008.23.14
Kotler, P., & Fox, K. (1995). Strategic Marketing for Educational Institutions. 2nd Edition, New Jersey: Prentice Hall.
Lang, B., & Hyde, K. F. (2013). Word of Mouth: What We Know and What We Have yet to Learn. Journal of Consumer Satisfaction, Dissatisfaction & Complaining Behavior, 26, 1–18. https://jcsdcb.com/index.php/JCSDCB/article/view/136
Le, T. D., Robinson, L. J., & Dobele, A. R. (2020). Understanding High School Students Use of Choice Factors and Word-of-Mouth Information Sources in University Selection. Studies in Higher Education, 45(4), 808–818. https://doi.org/10.1080/03075079.2018.1564259
Linkiewicz, A. (2015). Ewolucja marketingu szeptanego jako narzędzia komunikacji marketingowej w świetle rozwoju technologii informacyjnych. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 406, 346–357. https://doi.org/10.15611/pn.2015.406.26
Maringe, F., & Carter, S. (2007). International students’ motivations for studying in UK HE: insights into the choice and decision making of African students. International Journal of Education Management, 21(6), 459–475. https://doi.org/10.1108/09513540710780000
Mazzarol, T., & Soutar, G. N. (2002). 'Pull-Push' factors influencing International Student Destination Choice. International Journal of Educational Management, 16(2), 82–90. http://dx.doi.org/10.1108/09513540210418403
Meiners, N. H., Schwarting, U., & Seeberger, B. (2010). The Renaissance of Word-of-Mouth Marketing: A 'New' Standard in Twenty-First Century Marketing Management? International Journal of Economic Sciences & Applied Research, 3(2), 79–97. https://ideas.repec.org/a/tei/journl/v3y2010i2p79–97.html
Misja, strategia i rozwój. (b. d.). Uniwersytet Wrocławski. Pobrano 22 lipca 2021 z https://uni.wroc.pl/strona-glowna/o-uniwersytecie/misja-strategia-rozwoj/
Moogan, Y. J., & Baron, S. (2003). An analysis of student characteristics within the student decision making process. Journal of further and Higher Education, 27(3), 271–287. https://doi.org/10.1080/0309877032000098699
Plank, R. E., & Chiagouris, L. (1997). Perceptions of Quality of Higher Education: An Exploratory Study of High School Guidance Counselors. Journal of Marketing for higher Education, 8(1), 55–67. https://doi.org/10.1300/J050v08n01_05
Program wieloletni „Uniwersytet Warszawski 2016–2025”. (b. d.). Uniwersytet Warszawski. Pobrano 22 lipca 2021 z: https://www.uw.edu.pl/uniwersytet/program-wieloletni-uniwersytet-warszawski-2016-2025/
Rembielak, G., Rashid, T., & Parlińska, A. (2020). Factors Influencing Students’ Choices and Decision-Making Process: A Case Study of Polish Students Studying in a British Higher Education Institution. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 19(3), 85–95. https://doi.org/10.22630/ASPE.2020.19.3.31

 

Röthlinghöfer, B. (2008). Mundpropaganda-Marketing: Was Unternehmen wirklich erfolgreich macht. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
Stein, S. (2018). National Rxceptional in the EduCanada Brand: Un Packing the Ethics of Internationalisation Marketing in Canada. Discourse Studies in the Cultural Politics of Education, 39(3), 461–477. https://doi.org/10.1080/01596306.2016.1276884
Strategia Rozwoju UJ w latach 2021–2030. (b. d.) Uniwersytet Jagielloński. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.uj.edu.pl/uniwersytet-z-collegium-medicum/strategia-rozwoju
Strategia średniookresowa Uniwersytetu Warszawskiego na lata 2014–2018. (b. d.). Uniwersytet Warszawski. Pobrano 17 maja 2018 z https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2014/07/strategia_srednioterminowa_uw.pdf
Strategia Uniwersytetu Łódzkiego 2021–2030. (2021). Przyjęta na posiedzeniu Senatu UŁ w dniu 18 czerwca 2021 r. Pobrano 22 lipca 2021 z https://www.uni.lodz.pl/o-uniwersytecie/misja-wizja-wartosci-strategia#c18670
Strategia Uniwersytetu Warszawskiego. (b. d.). Załącznik do Uchwały nr 34 Senatu Uniwersytetu Warszawskiego z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie Strategii Uniwersytetu Warszawskiego. Pobrano 17 maja 2018 z https://www.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2014/01/Strategia-UW-z-17-grudnia-2008r.pdf
Teichler, U. (2004). The changing debate on internationalization of higher education. Higher Education, 48, 5–26. https://www.jstor.org/stable/4151528
Wilkins, S., Butt, M. M., & Heffernan, T. (2018). International brand alliances and co-branding: antecedents of cognitive dissonance and student satisfaction with co-branded higher education programs. Journal of Marketing for Higher Education, 28(1), 32–50. https://doi.org/10.1080/08841241.2017.1393785
Yost, M., Tucker, S. (1995). Tangible evidence in marketing a service: The value of a campus visit in choosing a college. Journal of Marketing for Higher Education, 6(1), 47–67.
Zeithaml, V. A., Bitter, M. J., & Gremler, D. D. (2009). Services Marketing. Integrating Customer Focus Across the Firm. International Edition, Boston: McGraw Hill.

 

Cena artykułu
16.00
Cena numeru czasopisma
62.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę