Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.9.4
JEL: 030, 031, 032, 043

Rola kultury innowacji w doskonaleniu działalności innowacyjnej organizacji

Celem publikacji jest omówienie na podstawie wybranej literatury istoty innowacji, istoty kultury innowacji, wyjaśnienie wzajemnego związku tych kwestii, omówienie istoty zarządzania innowacjami w środowisku kultury innowacyjnej. Do realizacji tego celu wykorzystano następujące metody badawcze: analizę krytyczno-poznawczą wybranej literatury przedmiotu, metodę opisową, porównawczą i metodę projektowania modeli i systemów społeczno-ekonomicznych. Metody te umożliwiły dokonanie krytycznej interpretacji podstawowych pojęć, takich jak: rozwój, innowacja, zarządzanie innowacjami, kultura organizacyjna/ innowacyjna, zarządzanie kulturą innowacyjną. Natomiast metodę projektowania modeli i systemów społeczno- -ekonomicznych wykorzystano do zaprojektowania modeli: racjonalnego zarządzania procesem tworzenia innowacji w środowisku kultury innowacji oraz modelu integracji zarządzania kulturą innowacyjną i działalnością innowacyjną w organizacjach innowacyjnych. Wymienione elementy konstrukcyjne artykułu stanowią o jego oryginalności. Posiadają one istotne dla menedżerów walory poznawcze i utylitarne, stwarzające (po ich zastosowaniu) możliwości systemowego przekształcenia tradycyjnie zarządzanej organizacji w organizację zarządzaną innowacjami w środowisku kultury innowacyjnej.

Słowa kluczowe: innowacja; kierownik; kultura innowacji; organizacja; rozwój; zarządzanie innowacjami; zarządzanie kulturą innowacyjną

Bibliografia

Bibliografia/References

Abdi, K., & Senin, A. A. (2015). Investigation on the impact of organizational culture on organization innovation. Asian Social Science, 11(23), 114–128. https://doi.org/10.5539/ass.v11n23p114

Aguilera, R.V., De Massis, A., Fini R., & Vismara S. (2024). Organizational goals, outcomes, and the assessment of performance: Reconceptualizing success in management studies. Journal of Management Studies, 61(1), 1–36. https://doi.org/10.1111/joms.12994

Alshwayat, D., Elrehail, H., Shehadeh, E., Alsalhi, N., Shamout, M. D., & Ur Rehman, S. (2023). An exploratory examination of the barriers to innovation and change as perceived by senior management. International Journal of Innovation Studies, 7(2), 159–170. https://doi.org/10.1016/j.ijis.2022.12.005

Baruk, J. (2009). Zarządzanie wiedzą i innowacjami. Wydawnictwo Adam Marszałek w Toruniu.

Baruk, J. (2022). Racjonalizacja zarządzania innowacjami – koncepcje modelowe. Marketing i Rynek, (5), 10–23. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2022.5.2

Baruk, J. (2023). Znaczenie wiedzy w podnoszeniu sprawności działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Marketing i Rynek, (6), 43–55. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2023.6.5

Center for Creative Leadership. (2020). Creating a culture of innovation: Focus on these 3 factors. https://www.ccl.org/articles/leading-effectively-articles/3-factors-that-drive-or-suppress-innovation/

Das, P., Verburg,R., Verbraeck, A., & Bonebakker, L. (2018). Barriers to innovation within large financial services firms. European Journal of Innovation Management, 21(1), 96–112. https://doi.org/10.1108/EJIM-03-2017-0028.

Drucker, P. F. (1992). Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady. PWE.

Encyklopedia zarządzania. (2024). Cele organizacji. https://mfiles.pl/pl/index.php/Cele_organizacji

Eurostat. (2020a). Enterprises by hampering factor for innovation activities, level of importance of the hampering factor, NACE Rev. 2 activity and size class (2020). https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/inn_cis12_ham__custom_9831669/default/table?lang=en

Eurostat. (2020b). Enterprises that introduced new or improved processes by type of innovation, NACE Rev. 2 activity and size class (2020). https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/inn_cis12_spec__custom_9829711/default/table?lang=en

Garza, R., & Lopez, A. (2020). Measuring innovation culture: A synthesis of the innovation culture construct and identification of its research clusters. Multidisciplinary Business Review, 13(1), 43–55. https://doi.org/10.35692/07183992.13.1.5

GUS. (2022). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2019–2021. Główny Urząd Statystyczny.

GUS. (2023). Działalność innowacyjna przedsiębiorstw w Polsce w latach 2020–2022. Główny Urząd Statystyczny.

Hastwell, C. (2023a). 6 strategies for building a thriving culture of innovation. https://www.greatplacetowork.com/resources/blog/6-ways-to-createa-culture-of-innovation

Hastwell, C. (2023b). The 8 elements of great company culture. https://www.greatplacetowork.com/resources/blog/elements-of-great-company-culture

Jain, N. (2023). What is innovation management? Definition, process and best practices. Ideascale. https://ideascale.com/blog/what-is-innovationmanagement/

Langroodi, F. E. (2021). Schumpeter's theory of economic development: A study of the creative destruction and entrepreneurship effects on the economic growth. Journal of Insurance and Financial Management, 4(3), 65–81. https://doi.org/10.2139/ssrn.3153744

Lee, S. M., & Trimi, S. (2018). Innovation for creating a smart future. Journal of Innovation & Knowledge, 3(1), 1–8. https://doi.org/10.1016/j.jik.2016.11.001

Lima, O., Fernandes, G., & Tereso, A. (2023). Benefits of adopting innovation and sustainability practices in project management within the SME context. Sustainability, 15(18), 1–20. https://doi.org/10.3390/su151813411

Manly, J., Harnoss, J. D., Schmitt, H. L., Werner, R., Blanchard, D., & Lovich, D. (2023). An innovation culture that gets results. https://www.bcg.com/publications/2023/innovation-culture-strategy-that-gets-results

Martínez-Azúa, B.C., Sama-Berrocal, C. (2022). Objectives of and barriers to innovation: How do they influence the decision to innovate? Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity, 8 (3), (1–26). https://doi.org/10.3390/joitmc8030134

Mioduchowska-Jaroszewicz, E. (2016). Współczesny cel działalności przedsiębiorstwa – istota i pomiar. Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego w Zielonej Górze, (5), 161–172. https://doi.org/10.26366/PTE.ZG.2016.72

Nieminen, J. (2020). Innovation culture – the ultimate guide. https://inspiringinnovation.io/innovation-culture-the-ultimate-guide-6d288b3b81b1 (dostęp: 26.08.2024).

OECD/Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for collecting, reporting and using data on innovation (4th ed.).

Palabiyik, S., & Demircan, D. (2021). Investigation of innovation concept in architecture using bibliometric analysis method. IOSR Journal of Humanities and Social Science, 26(2), 67–77. https://doi.org/10.9790/0837-2602016777

Prahalad, C. K., & Krishnan, M. S. (2010). Nowa era innowacji. Wydawnictwo Naukowe PWN.

Puto, A. (2017). Cele rozwojowe współczesnych przedsiębiorstw – wyniki badań własnych. Handel Wewnętrzny, 1(3), 374–386.

Sabirin, Ramly, M., Sinring, B., & Arif, M. (2022). The influence of leadership, competence, and organizational culture in improving job satisfaction and performance of school superintendents. Journal of Research in Business and Management, 10(9), 6–14.

Singh, S. N., & Woo, C., A. (2008). Methodology for discovering goals at different organizational levels. W: Proceedings of BUSITAL (16–30). https://www.researchgate.net/publication/228597852_A_Methodology_for_Discovering_Goals_at_Different_Organizational_Levels

Skalik, J. (1999). Kulturowe uwarunkowania strategii. W: R. Krupski (red.) Zarządzanie strategiczne. Koncepcje – Metody (331–362). Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.

Tafsir, M., Kamase, J., Sukmawati, S., & Arfah, A. (2022). The influence of transformational leadership, organizational climate, innovative behavior and employee engagement on employee performance with job satisfaction as an intervening variable in the Bantaeng Regency government scope. Journal of Business and Management, 24(7), 35–43. https://doi.org/10.9790/487X-2407043543

Taylor, S. P. (2017). What is innovation? A study of the definitions, academic models and applicability of innovation to an example of social housing in England. Journal of Social Sciences, 5(11), 128–146. https://doi.org/10.4236/jss.2017.511010

Tidd, J., & Bessant, J. (2013). Zarządzanie innowacjami. Integracja zmian technologicznych, rynkowych i organizacyjnych. Oficyna. A Wolters Kluwer business.

Tohidi, H., & Jabbari, M. M. (2012). The important of innovation and its crucial role in growth, survival and success of organizations. Procedia Technology, (1), 535–538. https://doi.org/10.1016/j.protcy.2012.02.116

Urbancová, H. (2013). Competitive advantage achievement through innovation and knowledge. Journal of Competitiveness, 5(1), 82–96. https://doi.org/10.7441/joc.2013.01.06

Uyarra, E., Edler, J., Garcia-Estevez, J., Georghiou, L. & Yeow, J. (2014). Barriers to innovation through public procurement: A supplier perspective. Technovation, (34), 631–645. http://dx.doi.org/10.1016/j.technovation.2014.04.003

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
zamów prenumeratę