Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.7.1
JEL: D1, L81, M16, M31, M38, Q56

Strategie marketingowe dużych sieci handlowych wobec globalnych wyzwań cywilizacyjnych XXI w.

Celem artykułu jest ukazanie zdolności wielkopowierzchniowych sieci handlowych działających w Polsce do uwzględniania w swoich strategiach marketingowych odpowiedzi na globalne wyzwania cywilizacyjne, technologiczne, konsumenckie czy energetyczne. W ocenie autora dyrekcje sieci potrafią dobrze dostosować strategie do nowych wyzwań cywilizacyjnych oraz technologicznych. Stają się one tym samym liderami nowych trendów determinujących zachowania konsumenckie w zakresie zdrowego żywienia. Z uwagi na skalę oraz szeroki zasięg rynkowy zagraniczne sieci handlowe – jako podmioty społecznie odpowiedzialne – mogą odegrać ważną rolę także w edukacji polskich konsumentów w zakresie dbałości o ochronę środowiska i racjonalne zużycie energii. Ich strategie mogą mieć również pozytywny wkład w proces deglobalizacji poprzez inicjowanie współpracy z lokalnymi producentami produktów tradycyjnych, co będzie jednak wymagać zmiany wcześniejszej filozofii biznesu. Artykuł jest wynikiem autorskich badań jakościowych prowadzonych w 2021 i 2022 r. metodą pogłębionych wywiadów eksperckich z menedżerami czołowych sieci FMCG oraz wywiadów pogłębionych z wielkomiejskimi gospodarstwami domowymi, dokonującymi zakupów w dużych sieciach handlowych. 

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: duże sieci handlowe; strategie marketingowe; wyzwania marketingowe i cywilizacyjne; odpowiedzialność społeczna; edukacja konsumenta

Bibliografia

Bibliografia/References

Auchan Retail. (2021). Rapport financier annuel et déclaration de performance extra-financiere 2020. https://www.auchan-retail.com/fr/rapport-financierannuel-et-declaration-de-performance-extra-financiere-2020/ (dostęp: 5.03.2021).

Badot, O., Lemoine, J.-F., & Ochs, A. (2018). Distribution 4.0. Pearson.

Biedronka.pl. (2023). Produkty spożywcze. https://www.biedronka.pl/pl/jakosc/artykuly-spozywcze (dostęp: 12.01.2023).

Bruni, R., & Piccarozzi, M. (2022). Industry 4.0 enablers in retailing: A literature review. International Journal of Retail & Distribution Management, 50(7), 816–838. https://doi.org/10.1108/IJRDM-07-2021-0314

Budziewicz-Guźlecka, A., & Woźniakowski, M. (2018). Wybrane aspekty koncepcji omnichannel w sieciach handlu spożywczego. Handel Wewnętrzny, 6(2), 18–31.

Dąbrowska, A. (2020). Zachowania starszych konsumentów na rynku e-handlu. W: A. Dąbrowska, M. Janoś-Kresło, & B. Mróz (Red.), Zachowania osób starszych na rynku e-usług (39–61). Oficyna Wydawnicza SGH.

Domański, T. (2020). Strategie innowacji dużych zagranicznych sieci handlowych na polskim rynku. W: K. Błoński & A. Smalec (Red.), Działania marketingowe organizacji (155–163). Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Domański, T. (2022). Strategie rozwoju zagranicznych sieci handlowych w Polsce. Nowe wyzwania marketingowe. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Domański, T. (Red.). (2020). Strategie budowania marki i rozwoju handlu. Nowe trendy i wyzwania dla marketingu. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Jaciow, M., & Wolny, R. (2022). Polski e-konsument. Dekada zmian. Helion.

Jokr. (b.d.). https://www.jokr.com/ (dostęp: 10.09.2021).

Kongres Nowoczesnej Dystrybucji. (2022, 17–18 maja). 4 edycja. Warszawa.

Kramik-franusia.pl. (b.d.). https://kramik-franusia.pl/ (dostęp: 11.01.2023).

Larranaga, E., & Soulard, L. (2018). Le retail face aux nouveaux modes de consommation.S'adapter ou disparaitre. Dunod.

Lisek.app. (b.d.). O nas. https://www.lisek.app/o-nas (dostęp: 11.01.2023).

Ma, K. X., Mather, D. W., Ott, D. L., Fang, E., Bremer, P., & Mirosa, M. (2022). Fresh food online shopping repurchase intention: The role of post-purchase customer experience and corporate image. International Journal of Retail & Distribution Management, 50(2), 206–228. https://doi.org/10.1108/IJRDM-04-2021-0184

Martinez, J.-L. (2018). La fin des hypermarches? Vers une redistribution de la Grande Distribution. La Charte.

Mróz, B. (2021). Zachowania konsumentów w czasie pandemii COVID 19. Oficyna Wydawnicza SGH.

Paciarotti, C., Mazzuto, G., Torregiani, F., & Fikar, C. (2022). Locally produced food for restaurants: a theoretical approach for the supply chain network design. International Journal of Retail & Distribution Management, 50(13), 164–183. https://doi.org/10.1108/IJRDM-10-2021-0477

Pauwels, K., & Neslin, S. A. (2015). Building with bricks and mortar: The revenue impact of opening physical stores in a multichannel environment. Journal of Retailing, 91(2), 182–197. https://doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.001

Retail Market Experts. (2021, 30 kwietnia). JOKR – nowa platforma e-commerce na polskim rynku. https://retailmarketexperts.com/aktualnosci/jokrnowa-platforma-e-commerce-na-polskim-rynku/ (dostęp: 12.012023).

RetailTec Congress. (2022, 15–16 maja). Strategie rozwoju handlu oczami liderów sektora. Warszawa.

Zakkour, M., & Dudarenok, A. G. (2019). New retail born in China going global: How Chinese tech giants are changing. Alarice Interantional.

Zentes, J., Morschett, D., & Schramm-Klein, H. (2017). Strategic Retail Management. 3rd edition. Springer Gabler.

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę