Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.1.4
JEL: Q01, D11, D12
Agata Górska ORCID: 0000-0001-5626-8928 , e-mail: biuro|agenza.pl| |biuro|agenza.pl

The idea of sustainable development and sustainable fashion in the light of buyers' opinions

Idea zrównoważonego rozwoju i zrównoważonej mody w świetle opinii nabywców

In the paper the concept of sustainable fashion and related categories was recognized and the results of consumer research were presented. Empirical research allowed for preliminary identification of the following issues: the level of consumer knowledge about sustainable fashion and related categories; behaviours relating to clothes no longer worn; selected factors in the purchase of clothing by consumers as well as selected dimensions of clothing quality perceived by consumers, including those relating to the issue of sustainable fashion; consumer preferences regarding marketing messages containing content referring to sustainable fashion; declared future behaviour of clothing consumers – based on their opinions on the development scenarios of the clothing industry. The aim of the article is therefore to assess buyers' awareness of sustainable development and sustainable fashion as a value category, changes in buyer behaviour towards sustainable development and sustainable fashion, and to assess consumer needs regarding marketing communication from clothing companies towards sustainable development and sustainable fashion. For the purpose of the article a research was conducted via social media on a group of 276 respondents. The study results demonstrate limited interest among buyers in the issues of sustainable development, linked with a lack of emphasis on the implementation of that idea in marketing communication, which results in limited knowledge among buyers regarding sustainable development as a value category.

W artykule rozpoznano koncepcję zrównoważonej mody i kategorii pokrewnych oraz przedstawiono wyniki badania konsumentów. Badania empiryczne pozwoliły na wstępne rozpoznanie następujących kwestii: poziomu wiedzy konsumentów o zrównoważonej modzie i kategoriach pokrewnych; zachowań odnoszących się do nienoszonej już odzieży; wybranych czynników zakupu odzieży przez konsumentów oraz wybranych wymiarów jakości odzieży postrzeganych przez konsumentów, w tym nawiązujących do kwestii zrównoważonej mody; preferencji konsumentów w zakresie komunikatów marketingowych zawierających treści nawiązujące do zrównoważonej mody; deklarowanych przyszłych zachowań konsumentów odzieży – na podstawie ich opinii na temat scenariuszy rozwoju branży odzieżowej. Celem artykułu jest zatem dokonanie oceny świadomości nabywców w zakresie zrównoważonego rozwoju i mody zrównoważonej jako kategorii wartości, zmian zachowań nabywców w kierunku zrównoważonego rozwoju i mody zrównoważonej oraz ocena potrzeb konsumentów dotyczących komunikacji marketingowej ze strony firm odzieżowych w kierunku zrównoważonego rozwoju i mody zrównoważonej. Na potrzeby artykułu przeprowadzono badanie za pomocą mediów społecznościowych na grupie 276 respondentów. Wyniki badania wskazują na niskie zainteresowanie nabywców kwestiami zrównoważonego rozwoju, połączone z brakiem nacisku na wdrażanie tej idei w komunikacji marketingowej, co skutkuje niewielką wiedzą kupujących na temat zrównoważonego rozwoju jako kategorii wartości.

Słowa kluczowe: sustainable development; sustainable fashion; consumer behaviour opinions (rozwój zrównoważony; moda zrównoważona; zachowania konsumentów)

Bibliografia

Becker, K. (2021, April 22). Raport „Vogue Polska” i BCG: Polscy konsumenci a zrównoważony rozwój mody. https://www.vogue.pl/a/raport-vogue-polska-i-bcg-polscy-konsumenci-a-zrownowazony-rozwoj-mody (access 10.01.2023).

Caniato, F., Caridi, M., Crippa, L., & Moretto, A. (2012). Environmental sustainability in fashion supply chains: An exploratory case based research. International Journal of Production Economics, 135, 659–670.

ceo.com.pl. (2020, January 8). Raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonej modzie w Polsce. https://ceo.com.pl/raporto-odpowiedzialnej-konsumpcji-i-zrownowazonej-modzie-w-polsce-41097 (access 10.01.2023).

De Brito, M., Carbone, V., & Blanquart, C. (2008). Towards a sustainable fashion retail supply chain in Europe: Organization and performance. International Journal of Production Economics, 114(2), 534–553.

EURATEX. (2022). Facts & Key figures 2022 of the European textile and clothing industry. https://euratex.eu/wp-content/uploads/EURATEX_FactsKey_Figures_2022rev-1.pdf (access 10.03.2023).

European Commission. (2022, March 30). EU strategy for sustainable and circular textiles. https://environment.ec.europa.eu/publications/textiles-strategy_en (access 10.01.2023).

European Commission. (n.d.a). Circular economy action plan. https://environment.ec.europa.eu/strategy/circular-economy-action-plan_en (access 10.01.2023).

European Commission. (n.d.b). European industrial strategy. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/european-industrial-strategy_en (access 10.01.2023).

Fletcher, K. (2014). Sustainable Fashion and Textiles. Design Journeys. Routledge.

Forum Odpowiedzialnego Biznesu. (n.d.). Czy ekologia jest w modzie? Raport o odpowiedzialnej konsumpcji i zrównoważonej modzie w Polsce. https://odpowiedzialnybiznes.pl/publikacje/czy-ekologia-jest-w-modzie-raport-o-odpowiedzialnej-konsumpcji-i-zrownowazonejmodzie-w-polsce/ (access 10.01.2023).

Gwilt, A., & Rissanen, T. (Eds.) (2011). Shaping Sustainable Fashion. Changing the Way We Make and Use Clothes. Earthscan.

Ha-Brookshire, J. E., & Norum, P. S. (2011). Willingness to pay for socially responsible products: Case of cotton apparel. Journal of Consumer Marketing, 28(5), 344–353. https://doi.org/10.1108/07363761111149992

Holuj, D., & Murzyn-Kupisz, M. (2021). Idea mody zrównoważonej w policealnych i wyższych szkołach kształcących projektantów mody w Polsce. Zarządzanie w kulturze, 22(3), 344–363.

Hyllegard, K. H., Yan, R.-N., Ogle, J. P., & Lee, K.-H. (2012). Socially responsible labeling: The impact of hang tags on consumers' attitudes and patronage intentions toward an apparel brand. Clothing and Textiles Research Journal, 30(1), 51–66. https://doi.org/10.1177/0887302X11433500

Kang, J., Liu, C., & Kim, S.-H. (2013). Environmentally sustainable textile and apparel consumption: The role of consumer knowledge, perceived consumer effectiveness and perceived personal relevance. International Journal of Consumer Studies, 37(4), 442–452. https://doi.org/10.1111/ijcs.12013

Kirsi, N. A., & Lotta, H. B. (2011). Emerging design strategies in sustainable production and consumption of textiles and clothing. Journal of Cleaner Production, 19(16), 1876–1883. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2011.04.020

Kołożyn-Krajewska, D., Tkaczyk, S., Salerno-Kochan, R., Witkowski, K., Śmigielska, H., Drzewieniecka, B., Jastrzębska, M., & Kuzincow, J. (2016). Towaroznawstwo 2.0 – potencjał innowacyjnego wzrostu. Komisja Nauk Towaroznawczych PAN.

Komisja Europejska. (n.d.). Realizacja Europejskiego Zielonego Ładu. https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/european-green-deal/delivering-european-green-deal_pl (access 10.01.2023).

Kowalski, M., & Salerno-Kochan, R. (2018). Społeczno-ekonomiczne aspekty rozwoju produktów zrównoważonych branży tekstylno-odzieżowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 5(977), 79–95.

Li, Y., Zhao, X., Shi, D., & Li, X. (2014). Governance of sustainable supply chains in the fast fashion industry. European Management Journal, 32(5), 823–836.

Litińska, A. (2020). Innowacyjność i przedsiębiorczość w branży modowej. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (391), 150–165.

Lu, S. (2018). Market size of the global textile and apparel industry: 2016 to 2021/2022. https://shenglufashion.com/2018/12/18/market-sizeof-the-global-textile-and-apparel-industry-2016-to-2021-2022/ (access 10.03.2023).

Masson-Delmotte, V., Zhai, P., Pirani, A., Connors, S. L., Péan, C., Berger, S., Caud, N., Chen, Y., Goldfarb, L., Gomis, M. I., Huang, M., Leitzell, K., Lonnoy, E., Matthews, J. B. R., Maycock, T. K., Waterfield, T., Yelekçi, O., Yu, R., & Zhou, B. (Eds.) (2021). Summary for policymakers. In: Climate Change 2021: The Physical Science Basis. Contribution of Working Group I to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press.

Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii. (n.d.). Agenda 2030. https://www.gov.pl/web/rozwoj-praca-technologia/agenda-2030 (access 10.01.2023).

OECD. (n.d.). The Sustainable Development Goals: An overview of relevant OECD analysis, tools and approaches. https://www.oecd.org/dac/The%20Sustainable%20Development%20Goals%20An%20overview%20of%20relevant%20OECD%20analysis.pdf (access 10.01.2023).

PolskiPrzemysł. (2019, November 15). 66% zatrudnionych w przemyśle tekstylnym, odzieżowym, skórzanym i obuwniczym (TCLF) to kobiety. https://polskiprzemysl.com.pl/raporty/przemysl-tekstylny/ (access 10.03.2023).

Pörtner, H.-O., Roberts, D .C., Tignor, M., Poloczanska, E. S., Mintenbeck, K., Alegría, A., Craig, M., Langsdorf, S., Löschke, S., Möller, V., Okem, A., & Rama, B. (Eds.) (2022). Summary for policymakers. In: Climate Change 2022: Impacts, Adaptation, and Vulnerability.

Contribution of Working Group II to the Sixth Assessment Report of the Intergovernmental Panel on Climate Change. Cambridge University Press.

Potting, J., Hekkert, M., Worrell, E., & Hanemaaijer, A. (2016). Circular economy: Measuring innovation in the product chain. http://www.pbl.nl/sites/default/files/cms/publicaties/pbl-2016-circulareconomy-measuring-innovation-in-product-chains-2544.pdf (access 10.01.2023).

Redakcja Sukces (2021, June 7). Badanie: nie mamy pojęcia, czym jest zrównoważona moda. https://sukces.rp.pl/styl/art17728571-badanienie-mamy-pojecia-czym-jest-zrownowazona-moda (access 10.01.2023).

Rudnicka, A. (2016). Innowacyjna i odpowiedzialna branża odzieżowa. Logistyka odzysku, (4).

Rudnicka, A., & Koszewska, M. (2020). Uszyte z klasą. Przemysł odzieżowy wobec wyzwań społecznych i środowiskowych. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Seuring, S., & Goldbach, M. (2006). Managing sustainability performance in the textile chain. In: S. Schaltegger, & M. Wagner, (Eds.), Sustainable Performance and Business Competitiveness (466–477). Greenleaf Publishing.

Sobocińska, M. (2021). Zachowania polskich konsumentów a kultura odpowiedzialności. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas Zarządzanie, (22), 101–114. https://doi.org/10.5604/01.3001.0015.6942

Sorensen, C. (2009). The fashion market and the marketing environment. In: M. Easey (Ed.), Fashion Marketing (3rd ed.). Wiley Blackwell Publishing.

Stępień, B. (2019). Zrównoważony rozwój jako nowa kategoria wartości w modzie luksusowej? Wyniki jakościowych badań międzynarodowych sprzedawców. International Entrepreneurship Review, 5(1), 39–56. https://doi.org/10.15678/IER.2019.0501.03

Tallontire, A., Rentsendorj, E., & Blowfield, M., (2001). Ethical consumers and ethical trade: A review of current literature. Policy Series, 12, Natural Resources Institute, Kent.

Thomas, S. (2018). Fashion ethics. London: Routledge.

United Nations. (n.d.). The 17 goals, Sustainable Development Goals. https://sdgs.un.org/goals (access 10.01.2023).

Voyer, B. G., & Beckham, D. (2014). Can sustainability be luxurious? A mixed-method investigation of implicit and explicit attitudes towards sustainable luxury consumption. Advances in Consumer Research, 42, 245–250.

Watchravesringkan, K., Hodges, N. N., & Kim, Y. H. (2010). Exploring consumers' adoption of highly technological fashion products: The role of extrinsic and intrinsic motivational factors. Journal of Fashion Marketing and Management, 14(2), 263–281. https://doi.org/10.1108/13612021011046101

Yang, Y., Han, H., & Lee, P. (2017). An exploratory study of the mechanism of sustainable value creation in the luxury fashion industry. Sustainability, 9(4), 483. http://doi.org/10.3390/su9040483

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę