Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Urszula Gołaszewska-Kaczan
ORCID: 0000-0003-2084-6268

Dr hab. Urszula Gołaszewska-Kaczan, prof. UwB

Doktor habilitowany nauk ekonomicznych w zakresie nauk o zarządzaniu, profesor Uniwersytetu w Białymstoku, kierownik Zakładu Zarządzania Operacyjnego na Wydziale Zarządzania UwB; autorka i współautorka ponad 100 publikacji naukowych. Specjalizuje się w problematyce zarządzania zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.1.1
JEL: M31

Celem artykułu jest analiza problemów związanych z wykorzystaniem marketingu zapachowego oraz korzyści płynących z zastosowania aromamarketingu. W opracowaniu pokazano, że współczesny klient ocenia produkty nie tylko na podstawie ich jakości i ceny, ale także bierze pod uwagę jakość środowiska, w którym są one kupowane. Wykorzystanie zapachu w punkcie sprzedaży daje więc dodatkową szansę na wpłynięcie na decyzje zakupowe klienta. W artykule przedstawiono także problemy związane z zastosowaniem marketingu zapachowego. Pozwoliło to na wyciągnięcie wniosku, iż skuteczna aktywność w tym obszarze wymaga szerokiej wiedzy, zrozumienia ograniczeń związanych z marketingiem zapachowym oraz ciągłego śledzenia wyników najnowszych badań w tym zakresie. W opracowaniu wykorzystano metodę analizy literatury poświęconej rozpatrywanej problematyce – zarówno polskiej, jak i zagranicznej.

Słowa kluczowe: marketing zapachowy; marketing sensoryczny
DOI: 10.33226/1231-7853.2022.5.1
JEL: M21

Celem artykułu jest przedstawienie jednego z mniej popularnych obszarów działań społecznie odpowiedzialnych, a mianowicie obszaru uczciwych praktyk operacyjnych. Autorka przedstawia istotę tej aktywności oraz wskazuje konkretne praktyki, które mogą być podejmowane w jej ramach. Dodatkowo autorka podejmuje próbę oceny aktywności w obszarze uczciwych praktyk operacyjnych wśród podmiotów działających w Polsce. Analiza aktywności firm w tym obszarze wydaje się szczególnie ważna, bowiem obszar ten dotyczy zachowań przedsiębiorstw na rynku, kształtowania stosunków z innymi podmiotami, rozwoju uczciwej konkurencji. Działania w obszarze uczciwych praktyk operacyjnych budują także pozytywny wizerunek organizacji wśród wszystkich interesariuszy. Do oceny wykorzystano wyniki raportów Odpowiedzialny biznes w Polsce z lat 2011–2020. Przeprowadzona analiza pokazała, że zainteresowanie polskich organizacji działaniami w tym zakresie jest jeszcze niewielkie.

Słowa kluczowe: społeczna odpowiedzialność biznesu; uczciwe praktyki operacyjne; korupcja