Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.8.4
JEL: M31

Zaufanie do marek zrównoważonych jako predyktor intencji konsumentów na rynku spożywczym

Odpowiedzialna konsumpcja jest zagadnieniem złożonym ze względu na szeroki zakres problemów, do jakich się odnosi, a konsumenci czują się zdezorientowani w kwestii, jakie działania są w praktyce pożądane z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju. Dezorientacja ta jest pogłębiana przez zjawisko określane jako „zielone kłamstwo”. Celem opracowania jest określenie skuteczności zaufania wobec marek zrównoważonych jako predyktora intencji behawioralnych konsumentów w kontekście rynku spożywczego. Zaprezentowano wyniki badań ilościowych CAWI przeprowadzonych wśród polskich konsumentów. W rezultacie przeprowadzonych analiz potwierdzono istotność i liniowość związku zaufania do marek zrównoważonych z intencjami konsumentów oraz znaczenie zaufania jako jednej ze zmiennych objaśniających lub jako zmiennej mediującej w modelach SEM.

Pobierz artykul
Słowa kluczowe: zaufanie; marka zrównoważona; zrównoważony rozwój; greenwashing; intencje konsumentów

Bibliografia

Bibliografia/References

Amin, S., & Tarun, M. T. (2020). Effect of consumption values on customers„ green purchase intention: A mediating role of green trust. Social Responsibility Journal, 17(8), 1320– 1336. https://doi.org/10.1108/SRJ-05-2020-0191

Atkinson, L., & Rosenthal, S. (2014). Signaling the green sell: The influence of eco-label source, argument specificity, and product involvement on consumer trust. Journal of Advertising, 43(1), 33–45. https://doi.org/10.1080/00913367.2013.834803

Chandler, J., & Chen, S. (2015). Prosumer motivations in service experiences. Journal of Service Theory and Practice, 25(2), 220–239. https://doi.org/10.1108/JSTP-09-2013-0195

Chaudhuri, A., & Holbrook, M. B. (2001). The chain of effects from brand trust and brand affect to brand performance: The role of brand loyalty. Journal of Marketing, 65(2), 81–93.

Chen, H., Bernard, S., & Rahman, I. (2019). Greenwashing in hotels: A structural model of trust and behavioral intentions. Journal of Cleaner Production, 206, 326–335. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2018.09.168

Chen, Y.-S. (2010). The drivers of green brand equity: green brand image, green satisfaction, and green trust. Journal of Business Ethics, 93(2), 307–319. https://doi.org/https://doi.org/10.1007/s10551-009-0223-9

Chen, Y.-S. (2013). Towards green loyalty: Driving from green perceived value, green satisfaction, and green trust. Sustainable Development, 21(5), 294–308.

Chen, Y.-S., & Chang, C. H. (2012). Enhance green purchase intentions: The roles of green perceived value, green perceived risk, and green trust. Management Decision, 50(3), 502–520. https://doi.org/10.1108/00251741211216250

Chen, Y.-S., & Chang, C.-H. (2013a). Towards green trust: The influences of green perceived quality, green perceived risk, and green satisfaction. Management Decision, 51(1), 63–82. https://doi.org/10.1108/00251741311291319

Chen, Y.-S., & Chang, C. H. (2013b). Greenwash, green consumer confusion, and green perceived risk. Journal of Business Ethics, 114, 489–500.

Chen, Y.-S., Lin, C.-Y., & Weng, C.-S. (2015). The influence of environmental friendliness on green trust: The mediation effects of green satisfaction and green perceived quality. Sustainability (Switzerland), 7(8), 10135–10152. https://doi.org/10.3390/su70810135

Cheng, J., Yeh, C., & Tu, C. (2008). Trust and knowledge sharing in green supply chains. Supply Chain Management, 13(4), 283–295. https://doi.org/10.1108/13598540810882170

Chuah, S. H.-W., El-Manstrly, D., Tseng, M.-L., & Ramayah, T. (2020). Sustaining customer engagement behavior through corporate social responsibility: The roles of environmental concern and green trust. Journal of Cleaner Production, 262, 121348. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.121348

Dick, A., & Basu, K. (1994). Customer loyalty: Toward an integrated conceptual framework. Journal of the Academy of Marketing Science, 22(2), 99–113. https://doi.org/10.1177/0092070394222001

Dobiegała-Korona, B. (2009). Zaufanie jako przesłanka współtworzenia wartości. W: L. Garbarski & J. Tkaczyk (Red.), Kontrowersje wokół marketingu w Polsce. Niepewność i zaufanie a zachowania nabywców (382–392). WAiP.

Flavián, C., Guinalíu, M., & Torres, E. (2005). The influence of corporate image on consumer trust: A comparative analysis in traditional versus internet banking. Internet Research, 15(4), 447–470. https://doi.org/10.1108/10662240510615191/FULL/HTML

Gefen, D., Karahanna, E., & Straub., D. W. (2003). Trust and TAM in online shopping: An integrated model. MIS Quarterly, 21(1), 51–90. https://doi.org/10.2307/30036519

Gil, M. T., & Jacob, J. (2018). The relationship between green perceived quality and green purchase intention: A three-path mediation approach using green satisfaction and green trust. International Journal of Business Innovation and Research, 15(3), 301–319. https://doi.org/10.1504/IJBIR.2018.089750

Górska-Warsewicz, H., Dębski, M., Fabuš, M., & Kováè, M. (2021). Green brand equity –empirical experience from a systematic literature review. Sustainability (Switzerland), 13(20), 11130. https://doi.org/10.3390/su132011130

Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2019). Multivariate Data Analysis. Cengage.

Hart, P., & Saunders, C. (1997). Power and trust: Critical factors in the adoption and use of electronic data interchange. Organization Science, 8(1), 23–42. https://doi.org/10.1287/orsc.8.1.23

Hoejmose, S., Brammer, S., & Millington, A. (2012). "Green" supply chain management: The role of trust and top management in B2B and B2C markets. Industrial Marketing Management, 41(4), 609–620. https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2012.04.008

Huang, C., & Guo, R. (2021). The effect of a green brand story on perceived brand authenticity and brand trust: The role of narrative rhetoric. Journal of Brand Management, 28(1), 60–76. https://doi.org/10.1057/s41262-020-00213-7

Iannuzzi, A. (2017). Greener Products: The Making and Marketing of Sustainable Brands. CRC Press.

Klimczuk-Kochańska, M. (2017). Determinanty zaufania konsumentów do firm z sektora rolno-spożywczego. Marketing i Rynek, (11/CD), 232–245.

Konuk, F. A., Rahman, S. U., & Salo, J. (2015). Antecedents of green behavioral intentions: A cross-country study of Turkey, Finland and Pakistan. International Journal of Consumer Studies, 39(6), 586–596. https://doi.org/10.1111/ijcs.12209

Kushwah, S., Dhir, A., & Sagar, M. (2019). Ethical consumption intentions and choice behavior towards organic food: Moderation role of buying and environmental concerns. Journal of Cleaner Production, 236, 117519. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2019.06.350

Liczmańska-Kopcewicz, K., Mizera, K., & Pypłacz, P. (2019). Corporate social responsibility and sustainable development for creating value for FMCG sector enterprises. Sustainability, 11(20), 5808. https://doi.org/10.3390/SU11205808

Liczmańska-Kopcewicz, K., Pypłacz, P., & Wiśniewska, A. (2020). Resonance of investments in renewable energy sources in industrial enterprises in the food industry. Energies, 13(17), 4285. https://doi.org/10.3390/en13174285

Morais Watanabe, E. A. de, Alfinito, S., Curvelo, I. C. G., & Hamza, K. M. (2020). Perceived value, trust and purchase intention of organic food: A study with Brazilian consumers. British Food Journal, 122(4), 1070–1184. https://doi.org/10.1108/BFJ-05-2019-0363

Mourad, M., & Ahmed, Y. S. E. (2012). Perception of green brand in an emerging innovative market. European Journal of Innovation Management, 15(4), 514–537. https://doi.org/10.1108/14601061211272402

Moussa, S., & Touzani, M. (2008). The perceived credibility of quality labels: A scale validation with refinement. International Journal of Consumer Studies, 32(5), 526–533. https://doi.org/10.1111/j.1470-6431.2008.00713.x

Nocella, G., Wu, J., & Cerroni, S. (2022). The use of smart biosensors during a food safety incident: Consumers’ cognitive-behavioural responses and willingness to pay. International Journal of Consumer Studies, 47(1), 249–266. https://doi.org/10.1111/ijcs.12833

Nuttavuthisit, K., & Thogersen, J. (2017). The importance of consumer trust for the emergence of a market for green products: The case of organic food. Journal of Business Ethics, 140(2), 323–337. https://doi.org/10.1007/s10551-015-2690-5

Paszkiewicz, A., & Szadziewska, A. (2011). Raportowanie rozwoju zrównoważonego przedsiębiorstw według wytycznych GRI. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 668(41), 627–643.

Portal, S., Abratt, R., & Bendixen, M. (2019). The role of brand authenticity in developing brand trust. Journal of Strategic Marketing, 27(8), 714–729. https://doi.org/10.1080/0965254X.2018.1466828

Rousseau, D. M., Sitkin, S. B., Burt, R. S., & Camerer, C. (1998). Not so different after all: A cross-discipline view of trust. Academy of Management Review, 23(3), 393–404. https://doi.org/10.5465/AMR.1998.926617

Sagan, A., & Plichta, G. (2016). Zaufanie a wartości osobowe konsumentów w świetle logiki dominacji usługowej S-D Logic. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska, 97, 253–262.

S,ener, T., Bis,kin, F., & Kilinç, N. (2019). Sustainable dressing: Consumers’ value perceptions towards slow fashion. Business Strategy and the Environment, 28(8), 1548–1557. https://doi.org/10.1002/bse.2330

Sweeney, J. C., & Soutar, G. N. (2001). Consumer perceived value: The development of a multiple item scale. Journal of Retailing, 77(2), 203–220. https://doi.org/10.1016/S0022-4359(01)00041-0

Sztompka, P. (2007). Zaufanie: fundament społeczeństwa. Wydawnictwo Znak.

Wang, G., Feng, T., Zhao, X., & Song, Y. (2018). Influence of supplier trust and relationship commitment on green supplier integration. Sustainable Development, 26(6), 879–889. https://doi.org/10.1002/sd.1857

Wiśniewska, A., Liczmańska-Kopcewicz, K., & Jagielski, M. (2019). The image transfer in franchise system-the conceptual approach. Journal of Marketing and Market Studies, (5), 13–20. https://doi.org/10.33226/1231-7853.2019.5.2

Wiśniewska, A., Liczmańska-Kopcewicz, K., & Pypłacz, P. (2022). Antecedents of young adults' willingness to support brands investing in renewable energy sources. Renewable Energy, 190, 177–187. https://doi.org/10.1016/J.RENENE.2022.03.098

Witek, L. (2013). Zjawisko greenwashingu a zachowania konsumentów. Marketing i Zarządzanie, 32, 123–134.

Zaidi, S. M. M. R., Yifei, L., Bhutto, M. Y., Ali, R., & Alam, F. (2019). The influence of consumption values on green purchase intention: A moderated mediation of greenwash perceptions and green trust. Pakistan Journal of Commerce and Social Science, 13(4), 826–848.

Żemigała, M. (2022). Społeczna odpowiedzialność nauki. Zarządzanie – badania – wpływ społeczny. Sekcja Wydawnicza Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszaskiego.

Zhang, Q., Pan, J., Xu, D., & Feng, T. (2020). Balancing coercive and non-coercive powers to enhance green supplier integration: Do relationship commitment and closeness matter? Supply Chain Management, 25(6), 637–653. https://doi.org/10.1108/SCM-03-2019-0140

Cena artykułu
18.00
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
zamów prenumeratę