Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Agnieszka Kunert-Diallo
ORCID: 0000-0003-4564-382X

Adiunkt na Uczelni Łazarskiego. Od ponad 20 lat zajmuje się prawem lotniczym. Dyrektor Biura Compliance i Regulacji w Polskich Liniach Lotniczych LOT S.A. i Polskiej Grupie Lotniczej S.A.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.4.5
JEL: K23, K33

Celem niniejszego artykułu jest zwrócenie uwagi na konsekwencje prawne związane z brakiem jednolitej praktyki państw z zakresie definiowania statusu statku powietrznego i lotu, które decydują o zastosowaniu odpowiednich przepisów lotniczych w ramach zapewnienia bezpieczeństwa żeglugi powietrznej. W artykule zostały przeanalizowane najważniejsze konwencje międzynarodowego prawa lotniczego oraz omówione przypadki z udziałem tego samego statku powietrznego, do którego w zależności od okoliczności i kwalifikacji statku powietrznego zastosowanie znajdą odpowiednie przepisy prawa. Ten sam statek powietrzny może w określonej sytuacji zostać potraktowany jako cywilny albo państwowy, a w konsekwencji inne przepisy lotnicze mogą znaleźć zastosowanie do operacji przez niego wykonywanej. Autorka podjęła próbę przeanalizowania przepisów prawa międzynarodowego pod kątem luk prawnych związanych z zastosowaniem właściwego reżimu prawnego w kontekście statku powietrznego i lotu z nim związanego.

Słowa kluczowe: status statku powietrznego; status lotu; służba lotnicza; lotnictwo cywilne; lotnictwo państwowe; żegluga powietrzna