Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr Błażej Bugajski
ORCID: 0000-0002-8243-5301

Adiunkt w Katedrze Prawa Cywilnego, Gospodarczego i Prywatnego Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie; wykładowca (Lehrbeauftragter) na Wydziale Prawa Uniwersytetu Ludwika i Maksymiliana w Monachium; radca prawny (OIRP w Krakowie). Członek redakcji „Kwartalnika Prawa Prywatnego” oraz Międzynarodowej Rady Programowej (Internationaler Beirat) czasopisma „Zeitschrift für das gesamte Familienrecht”. Stypendysta Fundacji Aleksandra von Humboldta (Alexander von Humboldt-Stiftung). Biegły sądowy ad hoc z zakresu prawa polskiego dla sądów zagranicznych i prawa obcego dla sądów polskich.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.8.7
JEL: K39

Glosa stanowi krytyczne omówienie stanowiska zaprezentowanego przez Sąd Okręgowy w Krakowie w wyroku z 6.02.2023 r. (II Ca 2302/22). W orzeczeniu tym Sąd zajmował się w pierwszej kolejności problematyką odszkodowania za opóźniony lub odwołany lot w związku z awarią silnika, która była spowodowana jego usterką konstrukcyjną. Sąd nietrafnie uznał, że taka awaria silnika pozostaje nieprzewidywalna, chociaż o istnieniu usterki konstrukcyjnej silnika pozwana wiedziała już na wiele miesięcy przed jej wystąpieniem, a w zasadzie jedyną niewiadomą pozostawała chwila, w której taka usterka się ujawni. Krytyce poddano również stanowisko Sądu, że dokonana przez pozwaną zmiana lotu na inny (późniejszy o bez mała dobę od wcześniej zarezerwowanego) nie może zostać potraktowana jako odmowa wejścia na pokład.

Słowa kluczowe: odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot; awaria silnika spowodowana usterką konstrukcyjną; zmiana lotu na późniejszy; rozporządzenie nr 261/2004