Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Iwona Dorota Czechowska
ORCID: 0000-0002-8051-5324

Profesor, kierownik katedry Bankowości Centralnej i Pośrednictwa Finansowego, na Wydziale Ekonomiczno- Socjologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Specjalizuje się w problematyce funkcjonowania systemu finansowego, zwłaszcza sektora bankowego. Autorka i współautorka wielu monografii i artykułów naukowych poświęconych finansom, bankowości centralnej, bankowości komercyjnej, instrumentom finansowym, etyce w finansach oraz ochronie konsumentów. Kierowniczka naukowa i organizatorka wielu konferencji poświęconych ochronie konsumentów, założycielka Studenckiej Kliniki Finansów, działającej na Uniwersytecie Łódzkim.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2023.2.2
JEL: D18, K29, G21

Niewypełnianie obowiązków informacyjnych na rynku kredytów konsumenckich – realia ochrony konsumenta

The purpose of the article is to present, in the context of information asymmetry, irregularities related to consumer credit in terms of non-fulfillment of information obligations noted in the decisions of the President of the Office of Competition and Consumer Protection (OCCP) in the period of 2018–2021. While using the method of economic and legal analysis, the authors attempted to answer the question what irregularities, concerning the non-fulfillment of information obligations related to consumer credit, were identified in these decisions, and whether financial penalties were imposed on entities that did not fulfill these obligations. The analysis of irregularities presented in the paper shows that despite the legislation in force, the consumer is not sufficiently protected from information asymmetry.

Celem artykułu jest przedstawienie – w kontekście asymetrii informacji – nieprawidłowości związanych z kredytami konsumenckimi w zakresie niewypełniania obowiązków informacyjnych, odnotowanych w decyzjach Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) w latach 2018–2021. Autorzy, wykorzystując metodę analizy ekonomicznej i prawnej, poszukiwali odpowiedzi na pytanie, jakie nieprawidłowości dotyczące niewypełniania obowiązków informacyjnych związanych z kredytami konsumenckimi zidentyfikowano w tych decyzjach oraz czy na podmioty, które obowiązków tych nie wypełniały, nakładano kary finansowe. Z przedstawionej analizy nieprawidłowości wynika, że konsument nie jest dostatecznie chroniony przed asymetrią informacji pomimo obowiązującego ustawodawstwa.

Słowa kluczowe: consumer credit; consumer protection; information obligations; irregularities (kredyt konsumencki; ochrona konsumenta; obowiązki informacyjne; nieprawidłowości)