Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr Klaudia Malik

Magister prawa, aplikantka adwokacka, autorka publikacji z zakresu prawa zamówień publicznych.

 
DOI: 10.33226/0137-5490.2024.9.4
JEL: K3, K12

Publikacja odnosi się do normatywnych zasad reklamowania wyrobów medycznych, których od 1.01.2023 r. zobligowane są przestrzegać podmioty prowadzące taką reklamę. Prima facie może się wydawać, że wejście w życie przepisów normujących zasady reklamowania wyrobów medycznych oznacza transparentność działania w przedmiotowym zakresie, niemniej jednak szczegółowa analiza przepisów ustawy o wyrobach medycznych prowadzi do wniosku, że obszar legislacyjny zawiera pewne luki, które mogą spowodować sankcjonowanie określonych zachowań podmiotów prowadzących reklamę wyrobu medycznego jako niezgodnych z obowiązującymi przepisami. Uwzględniając nowe uwarunkowania prawne, dokonano analizy poszczególnych regulacji prawnych odnoszących się do zasad prowadzenia reklamy wyrobów medycznych. Ze względu na niedługi okres obowiązywania wskazanych unormowań celem publikacji będzie wyznaczenie kierunków interpretacji poszczególnych przepisów odnoszących się do reklamowania wyrobów medycznych przy wykorzystaniu wykładni systemowej. Analizie prawnej towarzyszy hipoteza o tym, że regulacje dotyczące reklamowania wyrobów medycznych w wielu przypadkach są niezdefiniowane i składają się z przepisów zawierających pojęcia nieostre, a co więcej, nie jest jeszcze ukształtowana linia interpretacyjna w zakresie ich wykładni, co w konsekwencji może powodować trudności w obszarze praktycznego stosowania przepisów dotyczących reklamy wyrobów medycznych. W pracy wykorzystano metodę dogmatyczno-prawną.

Słowa kluczowe: wyroby medyczne; reklama wyrobów medycznych; reklama skierowana do publicznej wiadomości; reklama wprowadzająca w błąd