Behaviour of consumers on the international shopping tourism market
Shopping tourism is an important form of tourism that has been developed in the world for many years, but is not appreciated everywhere. However, many tourist destinations around the world recognize its potential and importance for the development of the tourism market, as well as the benefits that it can bring to tourist destinations. The aim of the article is to identify the behaviour of consumers on the shopping tourism market among the international community. The article presents a thesis that shopping tourism in cities around the world has a great potential for development. Own pilot surveys were conducted among the international community.
References
Bibliografia/References
Literatura/Literature
Choi, M. J., Heo, C. Y., & Law, R. (2015). Progress in Shopping Tourism. Journal of Travel & Tourism Marketing, 33(sup.), 1–24, https://doi.org/10.1080/10548408.2014.969393
Dudek-Mańkowska, S., & Fuhrmann, M. (2009). Centra handlowe trzeciej generacji w Warszawie jako nowe produkt turystyczne. W: A. Stasiak (red.), Kultura i turystyka — wspólnie zyskać!, Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa w Łodzi.
EY Centro de Estudios (2015). The new area of travel retail: Impact and challenges, http://theshopping-tourism.es/wp-content/uploads/2015/12/EY-Shopping-Tourism-report.pdf. Fashion (pobrano 25.08.2019).
Freudenheim, E. (2022). Najlepsze zakupy na Brooklynie, https://pl.emitain.com/najlepsze-zakupy-w-brooklynie/ (pobrano 25.08.2019).
Geuens, M., Vantomme, D., & Brengman, D. (2003). Developing a typology of airport shoppers. Tourism Management, 25, 615–622.
Hołderna-Mielcarek, B., & Majchrzak, K. (2007). Strategia rozwoju turystyki zakupowej na przykładzie miasta Poznania. W: J. Mikołajczyk (red.), Zarządzanie usługami w gospodarce rynkowej. Handel. Gastronomia. Turystyka. Wyższa Szkoła Handlu i Usług w Poznaniu.
Jin, H., Moscardo, G., & Murphy, L. (2017). Making sense of tourist shopping research: A critical review. Tourism Management, 62, 120–134.
Jade Market — Tips for Picking Real Jade for the Right Price (2021). https://hongkongfreetours.com/jade-market/ (19.02.2022).
Liu, D.-Y., Wang, K.-Ch., Mao, T.-Y., & Yang, Ch.-Ch. (2021). The Impact of Instagram Stories on Tourists, Consumption Behavior in Smart City Night Markets. Hindawi Mathematical Problems in Engineering, 2021, 1–11. https://doi.org/10.1155/2021/5509265
Kachniewska, M., Nawrocka, E., Niezgoda, A., & Pawlicz A. (2012). Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Wolters Kluwer Polska.
Kowalczyk, A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, 35, 155–197.
Marchetti, S. (2015). Insider guide to most fashionable place on Earth — Milan, https://edition.cnn.com/travel/article/milan-fashionquadrangle/index.html (pobrano 19.02.2022).
Murphy, L., Moscardo, G., Benckendorff, P. & Pearce, P. (2011). Evaluating tourist satisfaction with the retail experience in a typical tourist shopping village. Journal of Retailing and Consumer Services 18, 302–310.
Niemczyk, A. (2012). Zróżnicowanie zachowań konsumentów na rynku turystyki kulturowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Seria specjalna: Monografie, (214).
Niemczyk, A. (2015). Turystyka zakupowa, istota i uwarunkowania jej rozwoju. Handel Wewnętrzny, 3(356), 174–184.
Paliś, B. (2021). Determinanty rozwoju turystyki zakupowej w miastach [rozprawa doktorska, Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie].
Paliś, B. (2018). Turystyka zakupowa w ofercie biur podróży (143–150). W: G. Rosa, & A. Smalec (red.), W: Marketing przyszłości.
Trendy. Strategie. Instrumenty. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Marketing i Zarządzanie, 3(53).
Poskrobko, B. (red.), Borys, T., Czaja, S. & Poskrobko, T. (2020). Warsztat Naukowy Ekonomisty. Ekonomia i Środowisko.
Rabbiosi, Ch. (2015). Renewing a historical legacy: Tourism, leisure shopping and urban branding in Paris. Cities, 42, 195–203.
Roy, B., & Chandra Kuri, B. (2015). An empirical study on motivational attributes of shopping tourists in Bangladesh: A case study of Bangladesh. European Journal of Business and Management, 7(26).
Sun, Y., & Lin, S. (2019). A Feasibility Study on the Transformation and Sustainable Development of „Disposable Tableware” in Taiwan Night Market (370–381). HCII 2019: Cross-Cultural Design. Culture and Society.
Szymańska, A. I., & Płaziak, M. (2017). Preferencje i zachowania konsumentów w centrach handlowych w Polsce na przykładzie Krakowa. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 31(3).
Timothy, D. J. (2005). Aspects of tourism. Shopping tourism, retailing and leisure. Channel View Publications.
Tovmasyan G. R. (2017). Fashion industry and shopping tourism, http://publikacia.net/archive/uploads/pages/2017_1_3/20.pdf (pobrano 3.08.2020).
UNWTO (2014). Global Report on Shopping Tourism. World Tourism Organization.
Wójtowicz, B. (2015). Centrum handlowe jako miejsca usług turystycznych w zakresie spędzania wolnego czasu przez mieszkańców Kielc. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 29(3).
Strony internetowe/Websites
https://www.actualidadviajes.com/pl/najlepsze-sklepy-przy-Pi%C4%85tej-Alei-w-Nowym-Jorku/ (pobrano 19.02.2022).
https://ec.europa.eu/eurostat/cache/metadata/en/tour_dem_esms.htm#stat_pres1554213670738 (pobrano 19.08.2020).
https://www.28degreescard.com.au/travel-inspiration/7-best-shopping-destinations-around-the-world. html (pobrano 18.02.2022).
https://www.getyourguide.pl/hong-kong-l174/hong-kong-ladies-market-temple-street-night-market-tour-t343681/?visitor-id=AA0966DCACE8463AB43F336C069F62BC&locale_autoredirect_optout=true (pobrano 19.02.2022).
http://media.unwto.org/press-release/2016-01-25/shopping-tourism-key-destination-marketing (pobrano 4.06.2017).
https://www.chatuchakmarket.org/ (pobrano 19.02.2022).
https://thegrovela.com/ (pobrano 19.02.2022).