Sharing economy, co-creation and logistics — mutual conditions
The sharing economy, co-creation, the fourth industrial revolution are the slogans describing the modern environment of people's lives. In these concepts, the potential to satisfy consumers' needs is hidden. Logistics faces the challenge of meeting the requirements set by these new conditions. In the article, the authors wonder about the place of logistics in the new reality and its possible changeability.
References
Bauman, Z., Bauman, I., Kociatkiewicz, J., Kostera, M. (2017). Zarządzanie w płynnej nowoczesności. Warszawa: Bęc zmiana.
Carbone, V., Rouquet, A., Roussat, Ch. (2018). A typology of logistics at work in collaborative consumption. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 48(6), 570–585. https: //doi. org/10.1108/IJPDLM-11-2017-0355.
Eckhardt, G. M., Bardhi, F. (2016). The Sharing Economy Isn't About Sharing at All. https://hbr.org/2015/01/the-sharing-economy-isnt-about-sharing-at-all (30.11.2019).
Galvagno, M., Dalli, D. (2014). Theory of Value Co-creation. A Systematic Literature Review. Managing Service Quality, (24), 643–683. https://doi.org/10.1108/MSQ-09-2013-0187.
Gesing, B., Peterson, S. J., Michelsen, D. (2018), Artificial intelligence in logistics. A collaborative report by DHL and IBM on implications and use cases for the logistics industry. Troisdorf: DHL Customer Solutions & Innovation.
Jung, B. (2017). Debata wokół pojęcia sharing economy i jego miejsca w gospodarce cyfrowej. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych, (44), 149–162.
Lenart-Gansiniec, R. (2017). Crowdsourcing i jego pomiar — próba operacjonalizacji. Studia Ekonomicze, (322), 74-88.
Leszczyńska, M., Łopaciński, K. (2017a). Współdzielenie i kokreacja jako przejawy nowych trendów w ekonomii. Informatyka Ekonomiczna. Business Informatics, (2), 72–81. https://doi.org/10.15611/ie.2017.2.06.
Leszczyńska, M., Łopaciński, K. (2017b). Paradygmat prosumenta w kontekście wyzwań współczesnego rynku. Zarządzanie i Finanse, 15(2), 221–235.
Mehmann, J., Frehe, V., Teuteberg, F. (2015). Crowd Logistics — A Literature Review and Maturity Model. W: W. Kersten, T. Blecker, C. M. Ringle (red.). Innovations and Strategies for Logistics and Supply Chains. Proceedings of the 10th Hamburg International Conference of Logistics (117–145), Hamburg: epubli GmBH.
Płaczek, E. (2018). Logistyka w erze Industry 4.0. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(11.3), 55–66.
Redlich, T., Moritz, M. (2016). Bottom-up Economics. Foundations of a Theory of Distributed and Open Value Creation. W: J. P. Ferdinand, U. Petschow, S. Dickel (red.), The Decentralized and Networked Future of Value Creation. 3D Printing and its Implications for Society, Industry and Sustainable Development (27–57). Cham: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-319-31686-4_3
Redlich, T., Moritz, M., Wulfsberg, J. P. (red.) (2019). Co-Creation. Reshaping Business and Society in the Era of Bottom-up Economics. Cham: Springer, https://doi.org/10.1007/978-3-319-97788-1.
Szołtysek, J. (2012). Dostępność jako uniwersalna determinanta działań logistycznych. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (6), 28–32.
Szołtysek, J. (2017). Użyteczność w logistyce. Studia Ekonomiczne. Zarządzanie, (12), 85–93.
Szołtysek, J. (2018). Czy koncepcja zarządzania logistycznego w czasie nowych możliwości jest odporna na zmiany? Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 19(11.3), 261–274.
Szołtysek, J., Otręba, R. (2019). Gospodarka współdzielenia w dyskursie logistycznym. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (1), 2–8. https://doi.org/10.33226/1231-2037.2019.1.1
Zysk, W. (2016). Wolny handel a ekonomia współdzielenia. W kierunku nowego systemu gospodarowania. Ekonomia XXI Wieku, (3), 37–47. https://doi.org/10.15611/e21.2016.3.03.