Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2021.8.2
JEL: L10, L19, M10, M19

Market orientation as a factor affecting the formation and development of the logistics concept

Firms are constantly looking for the ways leading to business competitive advantage achieving and maintaining. The logistics concept plays an important role in building such an advantage. The formation and development of the logistics concept is influenced by various factors, among which market orientation plays a significant role. The aim of the article is to present the circumstances as well as the most important directions of the market orientation influence on the logistics concept formation and development. In particular, the article presents: (1) the nature as well as basic characteristics of market orientation, (2) basic determinants of market orientation, (3) market orientation of a firm compared to other business concepts expressing the firm approach to the market, (4) relationships between market orientation and marketing concept, (5) the most important methods of the market orientation measuring, as well as (6) the symptoms of the market orientation influence on the logistics concept formation and development.

Download article
Keywords: market orientation; logistics; logistics concept

References

Bibliografia/References

Altkorn, J. (red.). (2000). Podstawy marketingu. Kraków: Instytut Marketingu.

Ashwin, M., Hirst, A. (2015). Scoping the market orientation literature from 2009 to 2013: a review of the concept and the discussions found across a range of academic disciplines. Journal of Strategic Marketing, 23(4), 353–363. https://doi.org/10.1080/0965254x.2014.970213

Blaik, P. (2017). Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Blaik, P., Bruska, A., Kauf, S., Matwiejczuk, R. (2013). Logistyka w systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Relacje i kierunki zmian. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Bratnicki, M., Zbierowski, P. (2013). Orientacje strategiczne przedsiębiorstwa jako ważny kierunek przyszłych badań zarządzania strategicznego. W: R. Krupski (red.), Zarządzanie strategiczne: Quo vadis?. Prace Naukowe Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości, 22(2), 141–158.

Brzostek, K. (2015). Zarządzanie wiedzą w aspekcie orientacji rynkowej małych i średnich przedsiębiorstw. Management Forum, 3(2), 9–18. https://doi.org/10.15611/mf.2015.2.02

Deshpande, R., Farley, J. U., Webster, F. E, Jr. (1993). Corporate Culture, Customer Orientation, and Innovativeness in Japanese Firms: A Quadrad Analysis. Journal of Marketing, 57(1), 23–37. https://doi.org/10.1177/002224299305700102

Felton A. P. (1959). Making the marketing concept work. Harvard Business Review, (37), 55–65.

Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W. (1998). Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Harrison, A., Hoek, R. van (2010). Zarządzanie logistyką. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Kłeczek, R. (2003). Orientacja rynkowa w przedsiębiorstwie — podejścia metodologiczne i kierunki rozwoju badań. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.

Jaworski, B. J., Kohli, A. K. (1993). Market Orientation: Antecedents and Consequences. Journal of Marketing, 57(3), 53–70. https://doi.org/10.1177/002224299305700304

Jedliński, M. (1998). Orientacja na klienta jako warunek skutecznego działania zintegrowanego łańcucha dostaw. W: Zarządzanie łańcuchem dostaw, materiały konferencyjne Logistics'98, Katowice, t. I, 69–85.

Kohli, A. K., Jaworski, B. J. (1990). Market Orientation: The Construct, Research Propositions, and Managerial Implications. Journal of Marketing, 54(2), 1–18. https://doi.org/10.2307/1251866

Kohli, A. K., Jaworski, B. J., Kumar, A. (1993). MARKOR: A Measure of Market Orientation. Journal of Marketing Research, 30(4), 467–477. https://doi.org/10.2307/1251866

Kotler, Ph. (2005). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Kotler, Ph., Keller, K. L. (2012). Marketing. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.

Kotler, Ph., Armstrong, G., Saunders, J., Wong, V. (2002). Marketing. Podręcznik europejski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Lafferty, B. A., Hult, G. T. M. (2001). A synthesis of contemporary market orientation perspectives. European Journal of Marketing, 35(1/2), 92–109. https://doi.org/10.1108/03090560110363364

Lambin, J. J. (2001). Strategiczne planowanie marketingowe. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Matwiejczuk, R. (2013). Orientacja na klienta w logistyce a zmiany w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Logistyka, (1), 20–24.

Matwiejczuk, R. (2014). Kompetencje logistyki w tworzeniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Matwiejczuk, R. (2015). Z badań nad rozwojem koncepcji logistyki w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (10), 30–39.

Mazurek-Łopacińska, K. (2002). Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

McNamara, C. P. (1972). The Present Status of the Marketing Concept. Journal of Marketing, 36(1), 50–57.

Michna, A., Kmiecik, R. (2012). Orientacja rynkowa a zarządzanie wiedzą w kontekście rozwoju i wzrostu małych i średnich przedsiębiorstw. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, (60), 203–216.

Narver, J. C., Slater, S. F. (1990). The Effect of a Market Orientation on Business Profitability. Journal of Marketing, 54(4), 20–35. https://doi.org/10.2307/1251757

Shapiro, B. P. (1988). What the Hell Is „Market Oriented”? Harvard Business Review, (66), (11/12), 119–125.

Szymocha, D. (2017). Ograniczenia we wprowadzaniu orientacji rynkowej (market orientation) w polskich instytucjach kultury. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (321), 171–182.

Webster, F. E., Jr. (1988). The rediscovery of the marketing concept. Business Horizons, 31(3), 29–39.

Wójcik-Karpacz, A., Karpacz, J., Rudawska, J. (2020). Wpływ orientacji rynkowej na wyniki finansowe: badania empiryczne w mikro-, małych i średnich przedsiębiorstwach (MMŚP) działających w parkach technologicznych w Polsce. E-mentor, 1(83) 51–60. https://doi.org/10.15219/em83.1455

Zbierowski, P. (2012). Orientacja pozytywna organizacji wysokiej efektywności. Warszawa: Wolters Kluwer Business.

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
112.00 €
89.00
Lowest price in last 30 days: 89.00
get subscription