The role of information technologies in the logistic management of returns and complaints
The aim of the article is to identify the conditions of the scope of logistics activities performed during the handling of returns and complaints, and to show the possibility of implementing modern system technologies in the management of logistics processes. The research problem undertaken was specified as follows: "What is the essence of managing the logistics process of returns and complaints based on IT infrastructure in the enterprise?" While preparing the article, the method of examining the content of documents and the method of analysis, including statistical analysis and literature review, were used. The first part of the article presents the results of the research on the requirements and standards of modern logistics management through the prism of its selected systems as well as the functions and tasks assigned to these systems. The second, main part of the article concerns the importance and requirements for IT infrastructure used in the logistics processes of returns and complaints. This section also highlights the impact of the RFID environment on the functioning of logistics processes for returns and complaints in commercial enterprises.
References
Bibliografia/References
Abt, S. (1998). Zarządzanie logistyczne w przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Blaik, P. (2010). Logistyka: koncepcja zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Brill, J., Łukasik, Z., Szajkowska, K. (2014). Automatyczna identyfikacja w łańcuchu dostaw. Logistyka (30).
Ciesielski, M. (2006). Instrumenty zarządzania logistycznego. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Długosz, J. (2009). Nowoczesne technologie w logistyce. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Gołembska, E. (2004). Kompendium wiedzy o logistyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kolasińska-Morawska, K. (2010). Zarządzanie logistyczne. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XI(6).
Krawczyk, S. (2001). Zarządzanie procesami logistycznymi. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Kurasiński, Z., Szeląg, K. (2014). Znaczenie międzynarodowej infrastruktury informatycznej jako składnika międzynarodowych procesów logistycznych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XV(5).
Skowronek, Cz., Sarjusz-Wolski, Z. (1999). Logistyka w przedsiębiorstwie. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Sołtysik, M. (2003). Zarządzanie logistyczne. III wydanie zmienione i rozszerzone, Katowice
Szołtysek, J. (2009). Logistyka zwrotna. Poznań: Instytut Logistyki i Magazynowania.
Szymonik, A. (2006). Systemy informatyczne w realizacji funkcji logistycznych. Łódź: Wydawnictwo naukowe Wyższej Szkoły Kupieckiej.
Szymonik, A. (2015). Elementy zarządzania logistycznym systemem informatycznym. Gospodarka Materiałowa i Logistyka, (5).
Wieczerzycki, W. (2012). E-logistyka. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
Strony internetowe/Websites
https://after-sales.allegrostatic.com/after-sales-service-d2/d7be84bc-5408-42d2-8d0d-acf3ea02feba
https://www.pwsk.pl/sklep/produkt/motorola-mc9090-z/
https://www.pwsk.pl/bramka-rfid-uhf-oprogramowanie/
https://www.pwsk.pl/sklep/produkt/smartrac-dogbone/
https://www.pwsk.pl/sklep/produkt/drukarka-etykiet-rfid-zebra-zd500r