Best prices Special offers for members of the PWE book club The cheapest delivery
DOI: 10.33226/1231-2037.2022.4.4
JEL: L91, L92, L98
Kamil Pawłowski ORCID: 0000-0003-0483-921X , e-mail: camil1999|gmail.com| |camil1999|gmail.com

The implications of the modernization of railway connections between Krakow and Katowice based on the analysis of the train timetable (13.12.2020–11.12.2021)

Connections between voivodship cities are very important as they facilitate not only the movement of people, but also of capital, information and other resources. These functions are fulfilled by the railway connection between Krakow and Katowice. The main academic and industrial centres etc. are located in these cities. On the route Kraków– Katowice there are: a part of the Krakow agglomeration and a part of the Upper Silesian conurbation. For many years these cities have suffered from unsatisfactory journey times and a low number of trains. Travelers who wanted to use public transport services were left to use buses. From December 2020, the number of train services on this route has been increased and journey times significantly reduced. On this route, the number of connections operated by PKP Intercity, POLREGIO increased. A few courses of Koleje Śląskie have also appeared. This phenomenon has a positive impact, because the competition between rail and bus transport has started. The main purpose of the article is to examine the consequences of the modernization of the railway line connecting Krakow and Katowice and its impact on the network of connections. The secondary one is to compare the offers of carriers. The article focuses on parameters related to: the number of connections per day, travel time and the number of stations served. These considerations may be an inspiration for further research on the network of connections between metropolitan cities, such as Krakow and Katowice.

Download article
Keywords: Kraków; Katowice; rail transport; connections between cities; transport availability

References

Bibliografia/References

Bartniczak, B. (2013). Zrównoważony transport na poziomie regionalnym jako przedmiot pomiaru wskaźnikowego. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (14), 11–20.

Bartosiewicz, B., & Wiśniewski, S. (2016). Kolej aglomeracyjna jako element systemu lokalnego transportu zbiorowego Łodzi. W: E. Masierek (red.), Uwarunkowania polityki mieszkaniowej w Polsce i na Ukrainie. The determinants of housing policy in Poland and Ukraine. Space — Society — Economy, 18, 49–65.

Beim, M., & Soczówka, A. (2016). Rozwój kolejowych, regionalnych połączeń transgenicznych w Polsce. Transport Miejski i Regionalny, 10, 19–24.

European Commission (1993). The future development of the common transport policy. A global to the construction of a Community framework for sustainable mobility. COM (92) 494.

Dębicki, M. (2019). Wyczytane z rozkładu jazdy. Transgraniczne połączenia kolejowe Polski — portret ilościowy i wstępne tropy interpretacyjne. UR Journal of Humanities and Social Sciences, 4(13), 112–130.

Diewitz, U., Klippel, P., & Verron, H. (1998). Der Verkehr droht die Mobilität zu ersticken. Internationales Verkehrswesen, 3(50), 72.

Dyr, T. (2013). Integracja transportu miejskiego jako czynnik rozwoju rynku publicznych przewozów pasażerskich. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, (14), 43–52.

Fajri, K., & Kartika, T. (2016). The service quality of taxi in supporting tourism industry (case study in Bandung), Asia Tourism Forum 2016 — The 12th Biennial Conference of Hospitality and Tourism Industry in Asia (ATF-16), 0508–0512.

Hanson, S. (1995). The geography of urban transportation. The Guilford Press. https://portalpasazera.pl/ (pobrano 20.01.2022).

Kołoś, A., Król, M., & Taczanowski, J. (2017). Regionalizacja jako czynnik zmian w ofercie przewozowej kolei w Polsce na przykładzie czterech województw. Prace Komisji Geografii Komunikacji Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 20, 37–50.

Kołoś, A., & Taczanowski, J. (2018). Możliwości i dylematy rozwoju miejskiego transportu szynowego w Polsce. Prace Komisji Geografii Komunikacji PTG, 21, 31–44.

Koźlak, A. (2013). Kolej aglomeracyjna jako podstawa systemu komunikacyjnego obszarów metropolitarnych w Polsce. Zeszyty Naukowe Wydziałowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 14, 172–185.

Małysz, M. (2020). Nocne pociągi dalekobieżne w przestrzeni Polski — zarys historyczny i perspektywy rozwoju. Prace Geograficzne, (160), 53–73.

Mężyk, A., & Zamkowska, S. (2019). Problemy transportowe miast. Stan i kierunki rozwiązań. Wydawnictwo Naukowe PWN, 11–59.

Pawłowski, K. (2021). Uwarunkowania wykorzystywania transportu kolejowego w rozwoju turystyki międzynarodowej. W: K. Borodako (red.), Turystyka w okresie pandemii. Bogucki Wydawnictwo Naukowe, 133–143. https://doi.org/10.12657/9788379863501-13.

Rosa, G. (1997). Orientacja marketingowa przedsiębiorstwa PKP. Przegląd Kolejowy, (10).

Rosa, G. (red.) (2011). Marketing. Materiały do ćwiczeń. C.H.Beck.

Satora, M., & Szkoda, M. (2017). Czynniki determinujące rozwój transportu kolejowego w aglomeracji krakowskiej. Autobusy. Technika.

Eksploatacja. Systemy transportowe. 18(12), 1597–1603.

Sitarz, M., Bużałek, T., Pomykała, A., & Raczyński, J. (2019). Katowicki Węzeł Kolejowy — uwarunkowania historyczne i perspektywy rozwoju TEN-T. TTS. Technika Transportu Szynowego, (11–12), 35–46.

Szołtysek, J. (2011). Kreowanie mobilności mieszkańców miast. Wolters Kluwer.

Wiśniewski, S. (2015). Zróżnicowanie dostępności transportowej miast w województwie łódzkim. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Article price
4.00
Price of the magazine number
15.00
Subscription
112.00 €
90.00
Lowest price in last 30 days: 88.00
get subscription