Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Mgr inż. Daniel K. Węgrzynek

Absolwent Politechniki Warszawskiej, Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych, gdzie uzyskał tytuł inżyniera i magistra w ramach jednolitych studiów magisterskich. Przedsiębiorca, założyciel i prezes zarządu spółki Green City Logistics. Specjalizuje się w projektowaniu i wdrażaniu rozwiązań z zakresu zrównoważonej logistyki miejskiej, w tym elektryfikacji flot, cyfryzacji procesów transportowych. Autor i współautor kilkudziesięciu projektów w obszarze transportu i logistyki ostatniej mili, realizowanych m.in. dla sieci detalicznych i operatorów logistycznych.

 
DOI: 10.33226/1231-2037.2025.1.5
JEL: M21, Q01, Q50, Q53, Q55, R40, R41

Celem badania była ocena efektywności operacyjnej hybrydowego modelu dystrybucji w logistyce ostatniej mili, łączącego pojazdy spalinowe i elektryczne. Analiza przeprowadzona na rzeczywistych danych detalisty wykazała, że optymalizacja tras pozwoliła na redukcję pustych przebiegów o 32%, skrócenie średniego czasu dostawy o 18% oraz zmniejszenie dziennego dystansu przejazdu o 283,87 km. Ponadto zastosowanie elastycznych okien czasowych (–15 min, +30 min) poprawiło synchronizację tras i zwiększyło efektywność wykorzystania floty. Badanie potwierdziło, że wdrożenie pojazdów elektrycznych, mimo ograniczeń zasięgu i czasu ładowania, pozwala na osiągnięcie wysokiej skuteczności operacyjnej w ramach logistyki ostatniej mili, szczególnie w obszarach o dużej gęstości zamówień. Wyniki dostarczają nowych wniosków na temat optymalizacji miejskich systemów logistycznych oraz roli współpracy między detalistą a dostawcą technologii w poprawie efektywności dostaw na przykładzie dostaw artykułów spożywczych.

Słowa kluczowe: logistyka ostatniej mili; e-handel; zrównoważony rozwój; zimny łańcuch; samochody elektryczne