Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. inż. Magdalena Kapelko
ORCID: 0000-0003-2020-2374

Profesor Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w Katedrze Logistyki. Była wizytującym adiunktem na Universidad Carlos III de Madrid w Hiszpanii w latach 2009–2012. Od 2009 roku posiada stopień doktora (doktorat europejski) w naukach ekonomicznych (zarządzanie) z Universitat Autònoma de Barcelona w Hiszpanii, a od 2018 roku stopień doktora habilitowanego w naukach ekonomicznych (ekonomia) z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Posiada tytuł M. Phil. z Universitat Autònoma de Barcelona w Hiszpanii (2006) oraz tytuł magistra z Politechniki Wrocławskiej (2003). Była profesorem wizytującym lub badaczem wizytującym na Wageningen University w Holandii, Universidad Miguel Hernandez de Elche w Hiszpanii, University of Florida w USA i Linnaeus University w Szwecji. Jej główne zainteresowania badawcze skupiają się na obszarze pomiaru efektywności i produktywności jednostek decyzyjnych. Była także kierownikiem dwóch projektów finansowanych przez Narodowe Centrum Nauki w Polsce, kierownikiem jednego projektu finansowanego przez instytucję w Holandii, wykonawcą wielu projektów finansowanych przez hiszpańskie instytucje przyznające granty oraz uczestnikiem Komitetu Zarządzającego akcji COST. Za swoje osiągnięcia naukowe otrzymała liczne nagrody.

 
DOI: 10.33226/1231-2037.2023.3.2
JEL: C61, L90, M14

Ocena efektywności i społecznej odpowiedzialności biznesu w branży transportowej metodą Data Envelopment Analysis

Involvement in corporate social responsibility (CSR) is of increasing importance across different economic sectors, including transport industry. This study examines the relationship between CSR and efficiency of companies in the transport industry. It belongs to the type of quantitative research and extends the scope of research related to the subject of CSR and efficiency of companies in the transport industry. Whereas previous literature lacks empirical research analyzing the relation between CSR and efficiency in the transport industry, the present study aims to fill in this research gap. The study focuses on data for 2013–2015 period and on major transport companies in the USA, in particular those representing the air and road transport sectors. The paper is based on Data Envelopment Analysis method which is used to measure efficiency, while the Pearson correlation coefficient is used to detect the relationship between CSR and efficiency. The results confirm positive relationship between CSR and efficiency of transport companies. The paper contains further evidence on the relationship between individual CSR areas (social, environmental and governance CSR) and efficiency. This study can contribute not only as a recommendation for transport companies, but also as an introduction to further and more detailed research of the relation between CSR and efficiency.

Zaangażowanie w społeczną odpowiedzialność biznesu (CSR) nabiera coraz większego znaczenia w różnych sektorach gospodarki, w tym w branży transportowej. W niniejszym artykule zbadano związek pomiędzy CSR a efektywnością przedsiębiorstw branży transportowej. Opracowanie należy do typu badań ilościowych i poszerza zakres badań związanych z tematyką CSR i efektywnością przedsiębiorstw branży transportowej. W dotychczasowej literaturze brakowało badań empirycznych analizujących związek między CSR i efektywnością branży transportowej i właśnie niniejszy artykuł ma na celu wypełnienie tej luki badawczej. Badanie opiera się na danych z lat 2013–2015 i dotyczy czołowych firm transportowych w Stanach Zjednoczonych, reprezentujących sektor transportu lotniczego i drogowego. W artykule wykorzystano metodę Data Envelopment Analysis, która służy do pomiaru efektywności, natomiast współczynnik korelacji Pearsona został wykorzystany do analizy związku pomiędzy CSR a efektywnością. Wyniki badań potwierdzają pozytywny związek pomiędzy CSR a efektywnością firm transportowych. Artykuł zawiera również analizy dotyczące związku pomiędzy poszczególnymi obszarami CSR (społecznym, środowiskowym i ładem korporacyjnym) i efektywnością. Niniejsze opracowanie może stanowić nie tylko rekomendację dla firm transportowych, ale także wstęp do dalszych i bardziej szczegółowych badań nad związkiem między CSR i efektywnością.

Słowa kluczowe: Corporate Social Responsibility; Data Envelopment Analysis; Pearson correlation; efficiency measurement; air transport; road transport (społeczna odpowiedzialność biznesu; Data Envelopment Analysis; korelacja Pearsona; pomiar efektywności; transport lotniczy; transport drogowy)