Gospodarka materiałowa i logistyka Nr 08/2005
ISSN: 1231-2037
Liczba stron: 32
Miejsce wydania: 2005 Warszawa
Oprawa: miękka
Miejsce wydania: 2005 Warszawa
Oprawa: miękka
W numerze:
Andrzej Buszko
Zmiany w zarządzaniu infrastrukturą transportu kołowego w wybranych krajach Afryki Środkowej
W krajach Afryki Środkowej transport kołowy odgrywa kluczową rolę. Sprawne dostawy towarów i surowców na rynki zagraniczne odbywają się przy znacznym udziale transportu samochodowego. Również tą drogą dociera pomoc międzynarodowa. Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, iż stan infrastruktury transportu kołowego w państwach Afryki Środkowej wpływa na sytuację ekonomiczno-społeczną w regionie i poszczególnych krajach. Kraje te stoją przed koniecznością istotnych zmian zarządzania infrastrukturą transportu kołowego, ponieważ dotychczasowe reformy nie przyniosły spodziewanych efektów.
Marek Sapalski
Zastosowanie teorii grafów w logistyce przesyłek
W logistyce przesyłek problem komiwojażera, problem najkrótszej drogi, problem chińskiego listonosza czy problem niezawodności sieci są rozwiązywane od wielu lat, nierzadko bez świadomości ich przynależności do rodziny narzędzi z teorii grafów. W artykule Autor przedstawia elementy pocztowego systemu logistycznego, wyjaśnia podstawowe pojęcia z teorii grafów i pokazuje, jak zastosować tę teorię do ustalenia trasy objazdu placówek na określonym obszarze z uwzględnieniem czasu i kosztów.
Marek Barowicz
Polityka opustów cenowych
Problematyka zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie obejmuje zagadnienia związane z modelowaniem racjonalnego, zgodnego z przesłankami ekonomicznymi poziomu należności dzięki stosowaniu opustów cenowych oferowanych kontrahentom. Przyrost sprzedaży oddziałuje na wzrost należności. Opusty cenowe zmniejszają z jednej strony przychody ze sprzedaży, z drugiej strony jednak wpływają na skrócenie terminów płatności, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania należności przeterminowanych i spornych. A to przekłada się na redukcję kosztów kapitału oraz ewentualnej windykacji należności. Autor charakteryzuje poszczególne rodzaje opustów cenowych i podaje, jak obliczyć, czy warto skorzystać z opustu.
Magdalena Dąbrowska-Mitek
Gospodarka materiałowa i transport wewnętrzny w Volvo Polska Sp. z o.o.
Zmiany gospodarcze w krajach byłego bloku wschodniego oraz pojawienie się potencjalnego rynku zbytu zachęciły kierownictwo koncernu Volvo do rozpoczęcia produkcji samochodów ciężarowych i autobusów na terenie środkowo-wschodniej Europy. Ostatecznie zarząd Volvo Truck Corporation w Geteborgu podjął decyzję o rozpoczęciu inwestycji w Polsce. Magazyn zlokalizowany we Wrocławiu zasila produkcję Volvo Polska Sp. z o.o. oraz wspomaga pracę działu części zamiennych.
E-Biznes
Przemysław Bucharowski
Wpływ handlu internetowego na łańcuch dostaw w firmach o tradycyjnych kanałach sprzedaży
Sprzedaż produktów przez internet wzrosła znacząco w ostatnich latach XX w. Co więcej, ma wzrosnąć jeszcze bardziej w ciągu najbliższych kilku lat. Perspektywy wzrostu są niezwykle obiecujące dla tradycyjnych dostawców obsługujących rynki odbiorców biznesowych i indywidualnych konsumentów. Spośród nich zwyciężą ci, którzy dostosują swoje metody zbierania i przetwarzania zamówień, wykorzystując do tego internet jako środek pomagający osiągnąć przewagę konkurencyjną, a nie jako kolejne udogodnienie tradycyjnego handlu. Wielu tradycyjnych dostawców już dzisiaj dostosowało się do wymagań handlu elektronicznego. Większość jednak tylko powierzchownie, tworząc stronę internetową pozwalającą na kontakt z klientem. Natomiast procesy biznesowe pozwalające na przetwarzanie zamówień spływających w formie elektronicznej pozostały bez zmian.
Dominika Mirońska
Rola sklepów internetowych w strukturze handlu detalicznego
Od kilku lat specjaliści od handlu przez internet nie ustają w wyrażaniu entuzjastycznych opinii na temat rozmiarów, jakie już niebawem osiągnie e-handel w strukturach handlu detalicznego. Wciąż jednak brakuje potwierdzenia tych słów, wyrażonego w liczbach przedstawiających obroty firm handlowych przypadające na handel internetowy. Rozwijający się pod koniec XX w. e-detal ma niewątpliwie wszelkie cechy nowej formy sprzedaży. Czy jednak przyjmie rolę odrębnej, samodzielnie działającej kategorii sklepów czy będzie pełnił funkcję pomocniczą w stosunku do form już rozwiniętych?
Porady i Komentarze prawne
Wiktor Jaślan
Giełdy towarowe
W Dzienniku Ustaw z 6 lipca 2005 r. nr 121 w pozycji 1019 został opublikowany jednolity tekst ustawy z 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. nr 103, poz. 1099). W dotychczasowym okresie obowiązywania tej ustawy wprowadzono do niej istotne zmiany dotyczące przede dotyczące wszystkim zakresu działania giełd towarowych, zasad tworzenia giełd, organizowania izb rozrachunkowych, działalności maklerów giełdowych, towarowych domów maklerskich, a także tajemnicy zawodowej i in.
Edukacja ekonomiczna
Magdalena Dudzik
Potrzeby edukacyjne służb zakupowych
Jeśli człowiek jest uznawany za najważniejszy zasób w przedsiębiorstwie, to oczywista jest troska o jak najlepszą jakość kadr, w tym także system jej doskonalenia. W sytuacji coraz częstszego postrzegania funkcji zakupów jako strategicznego obszaru funkcjonowania przedsiębiorstwa istotna staje się odpowiedź na pytanie, jakie powinny być kryteria rekrutacji nowych pracowników, jakie umiejętności obecnych pracowników powinny być doskonalone, jak konstruować ich ścieżki kariery. Edukacja kadr związanych z obszarem zarządzania zakupami i zarządzania łańcuchem dostaw jest przedmiotem badań CAPS Research. Artykuł zawiera najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań.
Andrzej Buszko
Zmiany w zarządzaniu infrastrukturą transportu kołowego w wybranych krajach Afryki Środkowej
W krajach Afryki Środkowej transport kołowy odgrywa kluczową rolę. Sprawne dostawy towarów i surowców na rynki zagraniczne odbywają się przy znacznym udziale transportu samochodowego. Również tą drogą dociera pomoc międzynarodowa. Na tej podstawie można wyciągnąć wniosek, iż stan infrastruktury transportu kołowego w państwach Afryki Środkowej wpływa na sytuację ekonomiczno-społeczną w regionie i poszczególnych krajach. Kraje te stoją przed koniecznością istotnych zmian zarządzania infrastrukturą transportu kołowego, ponieważ dotychczasowe reformy nie przyniosły spodziewanych efektów.
Marek Sapalski
Zastosowanie teorii grafów w logistyce przesyłek
W logistyce przesyłek problem komiwojażera, problem najkrótszej drogi, problem chińskiego listonosza czy problem niezawodności sieci są rozwiązywane od wielu lat, nierzadko bez świadomości ich przynależności do rodziny narzędzi z teorii grafów. W artykule Autor przedstawia elementy pocztowego systemu logistycznego, wyjaśnia podstawowe pojęcia z teorii grafów i pokazuje, jak zastosować tę teorię do ustalenia trasy objazdu placówek na określonym obszarze z uwzględnieniem czasu i kosztów.
Marek Barowicz
Polityka opustów cenowych
Problematyka zarządzania należnościami w przedsiębiorstwie obejmuje zagadnienia związane z modelowaniem racjonalnego, zgodnego z przesłankami ekonomicznymi poziomu należności dzięki stosowaniu opustów cenowych oferowanych kontrahentom. Przyrost sprzedaży oddziałuje na wzrost należności. Opusty cenowe zmniejszają z jednej strony przychody ze sprzedaży, z drugiej strony jednak wpływają na skrócenie terminów płatności, a tym samym zmniejszają ryzyko powstania należności przeterminowanych i spornych. A to przekłada się na redukcję kosztów kapitału oraz ewentualnej windykacji należności. Autor charakteryzuje poszczególne rodzaje opustów cenowych i podaje, jak obliczyć, czy warto skorzystać z opustu.
Magdalena Dąbrowska-Mitek
Gospodarka materiałowa i transport wewnętrzny w Volvo Polska Sp. z o.o.
Zmiany gospodarcze w krajach byłego bloku wschodniego oraz pojawienie się potencjalnego rynku zbytu zachęciły kierownictwo koncernu Volvo do rozpoczęcia produkcji samochodów ciężarowych i autobusów na terenie środkowo-wschodniej Europy. Ostatecznie zarząd Volvo Truck Corporation w Geteborgu podjął decyzję o rozpoczęciu inwestycji w Polsce. Magazyn zlokalizowany we Wrocławiu zasila produkcję Volvo Polska Sp. z o.o. oraz wspomaga pracę działu części zamiennych.
E-Biznes
Przemysław Bucharowski
Wpływ handlu internetowego na łańcuch dostaw w firmach o tradycyjnych kanałach sprzedaży
Sprzedaż produktów przez internet wzrosła znacząco w ostatnich latach XX w. Co więcej, ma wzrosnąć jeszcze bardziej w ciągu najbliższych kilku lat. Perspektywy wzrostu są niezwykle obiecujące dla tradycyjnych dostawców obsługujących rynki odbiorców biznesowych i indywidualnych konsumentów. Spośród nich zwyciężą ci, którzy dostosują swoje metody zbierania i przetwarzania zamówień, wykorzystując do tego internet jako środek pomagający osiągnąć przewagę konkurencyjną, a nie jako kolejne udogodnienie tradycyjnego handlu. Wielu tradycyjnych dostawców już dzisiaj dostosowało się do wymagań handlu elektronicznego. Większość jednak tylko powierzchownie, tworząc stronę internetową pozwalającą na kontakt z klientem. Natomiast procesy biznesowe pozwalające na przetwarzanie zamówień spływających w formie elektronicznej pozostały bez zmian.
Dominika Mirońska
Rola sklepów internetowych w strukturze handlu detalicznego
Od kilku lat specjaliści od handlu przez internet nie ustają w wyrażaniu entuzjastycznych opinii na temat rozmiarów, jakie już niebawem osiągnie e-handel w strukturach handlu detalicznego. Wciąż jednak brakuje potwierdzenia tych słów, wyrażonego w liczbach przedstawiających obroty firm handlowych przypadające na handel internetowy. Rozwijający się pod koniec XX w. e-detal ma niewątpliwie wszelkie cechy nowej formy sprzedaży. Czy jednak przyjmie rolę odrębnej, samodzielnie działającej kategorii sklepów czy będzie pełnił funkcję pomocniczą w stosunku do form już rozwiniętych?
Porady i Komentarze prawne
Wiktor Jaślan
Giełdy towarowe
W Dzienniku Ustaw z 6 lipca 2005 r. nr 121 w pozycji 1019 został opublikowany jednolity tekst ustawy z 26 października 2000 r. o giełdach towarowych (Dz.U. nr 103, poz. 1099). W dotychczasowym okresie obowiązywania tej ustawy wprowadzono do niej istotne zmiany dotyczące przede dotyczące wszystkim zakresu działania giełd towarowych, zasad tworzenia giełd, organizowania izb rozrachunkowych, działalności maklerów giełdowych, towarowych domów maklerskich, a także tajemnicy zawodowej i in.
Edukacja ekonomiczna
Magdalena Dudzik
Potrzeby edukacyjne służb zakupowych
Jeśli człowiek jest uznawany za najważniejszy zasób w przedsiębiorstwie, to oczywista jest troska o jak najlepszą jakość kadr, w tym także system jej doskonalenia. W sytuacji coraz częstszego postrzegania funkcji zakupów jako strategicznego obszaru funkcjonowania przedsiębiorstwa istotna staje się odpowiedź na pytanie, jakie powinny być kryteria rekrutacji nowych pracowników, jakie umiejętności obecnych pracowników powinny być doskonalone, jak konstruować ich ścieżki kariery. Edukacja kadr związanych z obszarem zarządzania zakupami i zarządzania łańcuchem dostaw jest przedmiotem badań CAPS Research. Artykuł zawiera najważniejsze wnioski z przeprowadzonych badań.
Inpost Paczkomaty | 14 zł |
Kurier Inpost | 14 zł |
Kurier FedEX | 14 zł |
Odbiór osobisty | 0 zł |
Darmowa dostawa | od 250 zł |
Darmowa dostawa w Klubie Książki | od 200 zł |