Czynniki determinujące lojalność młodych konsumentów na rynku dóbr konsumpcyjnych
Celem artykułu jest określenie czynników kształtujących ogólnie pojmowaną lojalność młodych konsumentów. W analizach posłużono się danymi pochodzącymi z badań własnych autorów przeprowadzonych na próbie 317 młodych osób w wieku 12–29 lat. Wyniki badań wskazują, że wiek nie różnicuje lojalności. Natomiast lojalność młodych konsumentów wzrasta, jeżeli firma angażuje się w dbałość o środowisko naturalne, korzystnie rozpatruje reklamacje, a także w sytuacji gdy znajomi mają pozytywne odczucia wobec danej firmy.
Bibliografia
Bibliografia/References
Adamczyk, G. (2015). Wybrane aspekty zachowań młodych konsumentów w nowych realiach rynkowych. Handel Wewnętrzny, 354(1), 5–16.
Ayuni, R. F. (2019). The online shopping habits and E-loyalty of gen Z as natives in the digital era. Journal of Indonesian Economy and Business, 34(2). https: //doi. org/10.22146/jieb. 39848
Balon, U. (2016). Zachowania młodych konsumentów wobec reklamacji a koszty w przedsiębiorstwie. Studia Ekonomiczne, 255, 239–249.
Buhalis, D., López, E. P. i Martinez-Gonzalez, J. A. (2020). Influence of young consumers' external and internal variables on their e-loyalty to tourism sites. Journal of Destination Marketing & Management, 15, 100409, 1–10. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100409
Chakraborty, D. (2019). Factors responsible for making young urban consumers brand loyal: A study on mobile network operators. Journal of Management Development, 38(7), 616–636. https://doi.org/10.1108/JMD-01-2019-0029
Delić, M., Knežević, B. i Dužević, I. (2017). Factors Influencing Customer Loyalty towards Mobile Commerce: The Case of Young Retail Customers in Croatia. International Journal of Economic Perspectives, 11(1), 314–325.
Dobiegała-Korona, B. (2009). Migracja klientów a migracja wartości przedsiębiorstwa: szanse i zagrożenia. W: B. Dobiegała-Korona (red.), Migracje klientów a wartość przedsiębiorstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Gołąb-Andrzejak, E. (2014). Lojalność w społeczeństwie informacyjnym na przykładzie „pokolenia Milenium”. Marketing i Rynek, 11, 11–21.
Gracz, L., (2014). Loyalty of ”young adults” towards internet shops. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 825(36), 39–50.
Gracz, L. i Ostrowska, I. (2014). Młodzi nabywcy na e-zakupach. Warszawa: Wydawnictwo Placet.
Greene, W. H. (2000). Econometric analysis. 6th edition. New Jersey: Pearson Education Inc.
Gupta, S., Schivinski, B. i Brzozowska-Woś, M. (2017). Antecedents and consequences of brand loyalty. Handel Wewnętrzny, 5(370), 200–212.
Harumy, A. D. i Rostiani, R. (2021). Effect of relationship quality on loyalty: the moderating role of personality traits among young fashion retail customer in Indonesia. Journal of Management and Business, 20(1). https://doi.org/10.24123/jmb.v20i1.505
Kaczmarczyk, S. (2003). Lojalność nabywcy i metody jej badania. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu. Badania marketingowe: metody, tendencje, zastosowania, (1004), 224–232.
Khan, I., Fatma, M., Shamim, A., Joshi, Y. i Rahman, Z. (2020). Gender, loyalty card membership, age, and critical incident recovery: do they moderate experience-loyalty relationship. International Journal of Hospitality Management, 89. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2019.102408
Kroenke, A. (2015). Pokolenie X, Y, Z w organizacji. Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, Organizacja i Zarządzanie, 61, 91–103.
Kulkarni, G. i Srivastava, R. K. (2018). Study on impact of sales promotion on brand loyalty of generation-Z for edible oil. International Research Journal of Marketing and Economics, 5(8), 84–104.
Kuźniar, W., Surmacz, T. i Szopiński, W. (2017). Wirtualizacja konsumpcji i jej oddziaływanie na kształtowanie postaw i zachowań prosumpcyjnych wśród młodych konsumentów. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio H-Oeconomia, 51(2), 143–150. https://doi.org/10.17951/h. 2017.51.2.143
Lazarevic, V. (2012). Encouraging brand loyalty in fickle generation Y consumers. Young Consumers, 1(13), 45–61. https://doi.org/10.1108/17473611211203939
Lu, J. i Xu, Y. (2015). Chinese young consumers' brand loyalty toward sportswear products: a perspective of self-congruity. Journal of Product & Brand Management. 24(4), 365–376. https://doi. rg/10.1108/JPBM-05-2014-0593
Ławicki, J. S. (2010). Marketing doświadczeń a zachowania rynkowe młodych nabywców. Ekonomiczne Problemy Usług, 54, 215–222.
Maciejewski, G. (2015). Młodzi konsumenci wobec globalnych trendów w konsumpcji. Marketing i Rynek, (2), 166–167.
Ordun, G. (2015). Millennial (Gen Y) consumer behavior, their shopping preferences and perceptual maps associated with brand loyalty. Canadian Social Science, 11(4), 40–55.
Ostrowska, I. (2010). Model kształtowania lojalności konsumentów w stosunku do marki. Na podstawie wybranych produktów konsumpcyjnych. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
Pawłowska, B., Witkowska, J. i Nieżurawski, L. (2010). Nowoczesne koncepcje strategii orientacji na klienta. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Pukas, A. (2017). Budowanie lojalności polskich konsumentów — czy potrzebna jest redefinicja? Marketing i Zarządzanie, 48(2), 233–242. https://doi.org/10.18276/miz.2017.48-22
Sasmita, J. i Suki, N. M. (2015). Young consumers' insights on brand equity: Effects of brand association, brand loyalty, brand awareness, and brand image. International Journal of Retail & Distribution Management, 3(43), 276–292. https://doi.org/10.1108/IJRDM-02-2014-0024
Skowron, Ł. (2015). Satysfakcja i lojalność klienta — kwestie definicyjne i metody pomiaru. W: M. Brzozowska-Woś (red.), Marketing ujęcie relacyjne. Gdańsk: Politechnika Gdańska.
Soboń, M. (2015). Konsumpcja mobilnych usług prozdrowotnych przez młodych konsumentów. Marketing i Rynek, (2) (CD), 176–186.
Sowa, I. (2016). Wykorzystanie koncepcji stylu życia w typologii młodych konsumentów. Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, 303, 134–151.
Stanisz, A. (2006). Przystępny kurs statystyki. Tom 1. Statystyki podstawowe. Kraków: Statsoft.
Su, J. i Chang, A. (2018). Factors affecting college students' brand loyalty toward fast fashion. International Journal of Retail & Distribution Management, 1(46), 90–107. https://doi.org/10.1108/IJRDM-01-2016-0015
Szul, E. (2018). Prosumpcja młodych konsumentów — korzyści i wyzwania dla firm. Studies & Proceedings of Polish Association for Knowledge Management, 88, 63–74.
Ulman, P. (red.). (2015). Statystyka pracy: wybrane zagadnienia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
Urban, W. i Siemieniako, D. (2008). Lojalność klientów. Modele, motywacja i pomiar. Warszawa: PWN.
Wardzała, J. (2015). Znaczenie nowych mediów dla młodych konsumentów w kontekście wprowadzania innowacji społecznych. Marketing i Rynek. Konsumpcja i Innowacje, 2, 187–195.
Waśko, R. (2016). Wybrane aspekty różnicujące pokolenie X, Y i Z w kontekście użytkowania nowych technik i Internetu. W: Z. Rykla i J. Kinala (red.), Socjologia codzienności jako niebanalności. Rzeszów: Stowarzyszenie Naukowe Przestrzeń Społeczna i Środowisko.
Woźny, D. (2013). Analiza kategorii młodych konsumentów z uwzględnieniem różnych kryteriów jej wyodrębniania. Zeszyt Naukowy Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, (30), 15–26.
Żarczyńska-Dobiesz, A. i Chomątowska, B. (2014). Pokolenie „Z” na rynku pracy — wyzwania dla zarządzania zasobami ludzkimi. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 350. https://doi.org/10.15611/pn. 2014.350.36