Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 07/2024

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 64
Rok wydania: 2024
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
18.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
70.00
Prenumerata roczna 2024 (12 kolejnych numerów)
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
840.00 zł
672.00
Najniższa cena z 30 dni: 672.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2024 (6 kolejnych numerów)
420.00 zł
378.00
Najniższa cena z 30 dni: 378.00
420.00 zł
378.00
Najniższa cena z 30 dni: 378.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.1
JEL: M31, Q57

W publikacji podjęto rozważania dotyczące stosunku polskich konsumentów do ochrony środowiska oraz ich zachowań zakupowych wobec produktów ekologicznych. Celem artykułu jest identyfikacja zachowań zakupowych konsumentów wobec produktów ekologicznych i ochrony środowiska, miejsc zakupu tych produktów, jak również determinant zakupu produktów ekologicznych. W części teoretycznej omówiono zagadnienia związane z tym zjawiskiem gospodarczym. Część o charakterze badawczym oparto na badaniach empirycznych przeprowadzonych metodą CAWI. Sformułowano cztery hipotezy badawcze. W celu ich weryfikacji posłużono się analizami statystycznymi, tj. analizą deskryptywną oraz testem Kruskala-Wallisa i zgodności chi-kwadrat. Wyniki badania wskazały, że występuje zróżnicowanie między grupami wiekowymi dotyczące stosunku respondentów do ochrony środowiska i niektórych determinant przy zakupie produktów ekologicznych. Ponadto zidentyfikowano przyczyny zakupu produktów ekologicznych oraz miejsca zakupu tych produktów przez konsumentów. Końcowa część artykułu zawiera ograniczenia badawcze i implikacje dla biznesu.

Słowa kluczowe: produkty ekologiczne; zachowania zakupowe; handel detaliczny ochrona środowiska; miejsca zakupu produktów ekologicznych
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.2
JEL: D11, D22, I31, L68

Refurbishing jest procesem przywracania używanego produktu do dobrego stanu poprzez czyszczenie, wymianę i/lub naprawę głównych komponentów produktu, a następnie ponowne wprowadzanie go na rynek. Praktyka ta ma doprowadzić do ograniczania śladu węglowego i poprawy poziomu ponownego wykorzystywania zasobów, promowanego w szeregu aktów prawnych, które realizują założenia Europejskiego Zielonego Ładu. Żeby te działania odniosły sukces, konieczne jest przekonanie konsumentów do zakupu produktów poddanych refurbishingowi. W celu sprawdzenia, co Polacy wiedzą na temat tej praktyki, jakie są ich opinie na temat produktów odnawianych oraz motywy i bariery ich zakupu, przeprowadzono badanie ilościowe na reprezentatywnej próbie (N = 1270). Analiza jego wyników pokazała, że znajomość refurbishingu w Polsce jest niska i niewiele osób kupuje produkty odnawiane. Osoby, które dokonały takiego zakupu, kierowały się głównie niższą ceną tych produktów, a chęć dbania o środowisko okazała się zdecydowanie mniej ważnym motywem zakupu. Najczęstszą barierą w podjęciu decyzji o zakupie produktów odnawianych było pragnienie posiadania nowych produktów, a także brak zaufania do jakości refurbów.

Słowa kluczowe: refurbishing; produkty odnawiane; postawy konsumenckie; gospodarka cyrkularna; prawo do naprawy
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.3
JEL: L25, D63, L24, M10, O55, L10, O30

Pomiar czynników organizacyjnych i ich wpływ na rozwój małych i średnich firm farmaceutycznych po pandemii – badanie empiryczne

Technology has grown ever more crucial for business competitiveness, permeating all facets of business life. Many firms have had to reconsider their business strategies post-pandemic as a result of technological advances, economic shocks, and market demands. But less is noticed in the small and medium-sized enterprises (SMEs) sector which plays a role in the majority of the world's economy. This study therefore aims to investigate the effect of organizational factors (firm strategy, organizational culture, open innovation, and technological capability) on SME growth (profitability, customer satisfaction, competitive advantage, and product quality). The descriptive survey design was used and the population of the study comprised structured small businesses in Lagos, Nigeria – the most populous country and biggest economy in Africa. Findings revealed that the combined effect of innovation strategy, organizational structure, open innovation culture, and technological capability significantly affect SME growth in Lagos state, Nigeria post-pandemic. Thus SMEs in Nigeria require improved knowledge, sound management, and the development of human resource capabilities to improve these organizational factors. The study therefore recommends that the management of SMEs, including the owners/managers, increase the need to create a working environment that fosters open innovation models and technology adoption to enhance organizational culture, thereby improving business growth and profitability. Government policy support is also required to improve the skills, knowledge, and technological mastery of SMEs in Nigeria.

Technologia, przenikając wszystkie aspekty życia biznesowego, staje się kluczowa dla konkurencyjności przedsiębiorstw. Po pandemii wiele firm musiało ponownie rozważyć swoje strategie biznesowe z powodu postępu technologicznego, wstrząsów gospodarczych i nowych wymagań rynkowych. Mniej uwagi poświęca się jednak sektorowi małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP), który ma istotny wpływ na światową gospodarkę. Dlatego niniejsze opracowanie ma na celu zbadanie wpływu czynników organizacyjnych (takich jak strategia firmy, kultura organizacyjna, otwarta innowacyjność i możliwości technologiczne) na wzrost MŚP (rentowność, zadowolenie klienta, przewagę konkurencyjną i jakość produktu). Zastosowano opisowy projekt badania, a badaną populację stanowiły ustrukturyzowane małe przedsiębiorstwa w Lagos w Nigerii – najludniejszym kraju i największej gospodarce Afryki. Wyniki wykazały, że łączny wpływ strategii innowacji, struktury organizacyjnej, kultury otwartej innowacyjności i możliwości technologicznych znacząco wpływa na wzrost MŚP w stanie Lagos w Nigerii po pandemii. W celu poprawy wskazanych czynników organizacyjnych MŚP w Nigerii potrzebują zatem dogłębniejszej wiedzy, solidnego zarządzania i rozwoju zdolności zasobów ludzkich. W związku z tym na podstawie niniejszych badań zaleca się, aby kierownictwo MŚP zwiększyło wysiłki w celu stworzenia środowiska pracy, które sprzyja otwartej innowacyjności i wdrażaniu nowoczesnych technologii. Działania te mogą przyczynić się do wzmocnienia kultury organizacyjnej, a tym samym do wzrostu i poprawy rentowności przedsiębiorstw. Poprawa stanu umiejętności, wiedzy i szersze zastosowanie technologii przez MŚP w Nigerii wymagają również wsparcia rządowego.

Słowa kluczowe: artificial intelligence; business competitiveness; innovation; Nigeria (sztuczna inteligencja; konkurencyjność przedsiębiorstw; innowacje; Nigeria)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.4
JEL: C38, M31, M37, Z11

Determinanty kształtowania wizerunku muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród przedstawicieli pokolenia Z – eksploracyjna analiza czynnikowa

National art museums around the world are different from other museums – they are multidisciplinary institutions with priceless art collections that play vital role in preserving historical artefacts and stimulating people's interest in art and high culture. One of the biggest challenges facing museums today is attracting Generation Z. Therefore, the research aimed to identify the key factors that shape the image of national art museums among Generation Z. The research was conducted using both qualitative and quantitative research methods. In-depth interviews were conducted with marketing communication staff from seven national art museums in Poland, which led to the identification of 12 variables that shape a positive museum image. These variables were included in a questionnaire given to Gen Z representatives studying in art-related and non-art-related faculties. Exploratory factor analysis was used to identify the key factors contributing to a positive image of national art museums among these target groups.

Muzea i galerie narodowe o profilu artystycznym na całym świecie różnią się od innych muzeów – są multidyscyplinarnymi instytucjami, które odgrywają istotną rolę w zachowaniu bezcennych artefaktów oraz stymulowaniu zainteresowania ludzi sztuką i kulturą wysoką. Jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed muzeami jest przyciągnięcie pokolenia Z. W związku z powyższym badanie miało na celu zidentyfikowanie kluczowych czynników, które kształtują wizerunek muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród odbiorców z pokolenia Z. Badanie zostało przeprowadzone przy użyciu zarówno jakościowych, jak i ilościowych metod badawczych. Przeprowadzono pogłębione wywiady z pracownikami komunikacji marketingowej z siedmiu narodowych muzeów sztuki w Polsce, co doprowadziło do identyfikacji 12 zmiennych kształtujących pozytywny wizerunek muzeum. Zmienne te zostały uwzględnione w kwestionariuszu skierowanym do przedstawicieli pokolenia Z studiujących kierunki związane i niezwiązane ze sztuką. Eksploracyjna analiza czynnikowa została wykorzystana do zidentyfikowania kluczowych czynników wpływających na pozytywny wizerunek muzeów narodowych o profilu artystycznym wśród respondentów.

Słowa kluczowe: museum image among Gen Z; exploratory Factor Analysis; determinants of national art museum image (wizerunek muzeum narodowego wśród przedstawicieli pokolenia Z; eksploracyjna analiza czynnikowa; determinanty wizerunku muzeum narodowego o profilu artystycznym)
DOI: 10.33226/1231-7853.2024.7.5
JEL: D11, D71, M31

Problematyka badania wpływu rekomendacji na decyzje zakupowe wpisuje się w aktualny kierunek badań podejmowanych w różnych dyscyplinach społecznych. Ponadto stanowi istotny obszar dyskusji w ramach badań marketingowych. Celem opracowania jest wskazanie powiązań występujących w literaturze przedmiotu pomiędzy pojęciami rekomendacji i zakupu. Podjęto także próbę wyszczególnienia głównych obszarów badawczych w tej tematyce oraz sklasyfikowania rekomendacji pod względem rodzaju ich nadawcy. Aby uporządkować dotychczasowe rozważania podejmowane w literaturze, zdecydowano się na dokonanie analizy bibliometrycznej. Przyjęte podejście badawcze ma zastosowanie w sytuacji występowania licznych pozycji publikacyjnych z wybranego zakresu. W celu identyfikacji powiązań występujących w dorobku naukowym pomiędzy terminami ,,rekomendacja” (recommendation) oraz „zakup” (purchase) wykorzystano zasoby bazy Scopus oraz Web of Science. Na kanwie uzyskanych wyników sformułowano odpowiedzi na postawione pytania badawcze dotyczące tych powiązań. W badaniach zastosowano również oprogramowanie VOSviewer, które umożliwiło powiązanie ze sobą istotnych terminów pochodzących z prac naukowych i wskazanie głównych obszarów badawczych w zakresie rekomendacji zakupowych.

Słowa kluczowe: rekomendacje; zakup; zachowania konsumenckie; powszechny dowód słuszności; analiza bibliometryczna; typy rekomendacji
Kurier FedEX 14 zł
Inpost Paczkomaty 14 zł
Kurier Inpost 14 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł