Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr inż. Ireneusz Kaczmar
ORCID: 0000-0002-5394-1168

Doktor nauk ekonomicznych w dyscyplinie nauki o zarządzaniu. Adiunkt w Instytucie Nauk Technicznych w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Przemyślu. Autor i współautor wielu artykułów naukowych w zakresie zarządzania i inżynierii produkcji, ze szczególnym uwzględnieniem komputerowego modelowania procesów. Autor podręcznika akademickiego, współautor pięciu monografii naukowych. Zainteresowania badawcze: modelowanie i symulacje procesów biznesowych, zarządzanie i inżynieria produkcji, metody ilościowe w zarządzaniu.

 
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.2.3
JEL: Z11, M31

Temat artykułu obejmuje ocenę wykorzystania wybranych narzędzi marketingowych przez instytucje kultury do budowania trwałej relacji z klientem. Badania mają na celu pokazanie wpływu wybranych narzędzi marketingowych na decyzje dotyczące wyboru i zakupu dóbr kultury przez ich konsumentów, adekwatnie do cech badanej populacji. Zakres opracowania obejmie studia literaturowe, badania za pomocą kwestionariusza ankiety online i analizę statystyczną wyników. W efekcie przeprowadzonych badań na próbie 248 respondentów potwierdzono hipotezę, że nie wszystkie narzędzia marketingowe w jednakowym stopniu wpływają na budowanie trwałej relacji odbiorcy kultury z instytucją. Siła oddziaływania narzędzi marketingowych zależy od cech badanych osób, m.in. wieku, wykształcenia, statusu czy miejsca zamieszkania.

Słowa kluczowe: marketing; kultura; instytucje kultury; SEO; SEM; social media
DOI: 10.33226/1231-7853.2023.5.4
JEL: R4

Celem artykułu jest wielokryterialna ocena zestawienia składu pociągu pod kątem komfortu i bezpieczeństwa podróży na wybranych trasach w Polsce. Badania obejmują składy kolejowe z różnymi konfiguracjami wagonów i lokomotyw, które kursują na popularnych liniach, bez uwzględniania stanu infrastruktury torów kolejowych. Ocena zostanie dokonana na podstawie wiedzy ekspertów, którymi są pracownicy kolei. Zaproponowana metoda badawcza to analityczny proces hierarchiczny (AHP). Zakres opracowania obejmuje zbadanie siedmiu popularnych składów pociągów kursujących na wybranych trasach w kontekście ich możliwości przewozowych. Cel artykułu autor zamierza osiągnąć przez przegląd stanu wiedzy, identyfikację czynników wpływu, wybór tras przejazdów, wybór składów pociągów, analizę czynników ekonomicznych, technicznych, jakościowych i bezpieczeństwa. Na zakończenie zostanie utworzony końcowy ranking wyników. Badania są oparte na wiedzy ekspertów z drużyn pociągowych z dużym doświadczeniem zawodowym. Wyniki zagregowano komputerowo z użyciem oprogramowania Expert Choice.

Słowa kluczowe: kolej; transport kolejowy; transport naziemny; ekonomika transportu; AHP; ocena transportu kolejowego
DOI: 10.33226/1231-7853.2021.4.4
JEL: M31

Ludzkość w XX wieku przeszła od społeczeństwa informacyjnego do społeczeństwa wiedzy. Szybki rozwój technologii komputerowych przewartościował wiele gałęzi gospodarki i stworzył zupełnie nowe modele biznesowe, które wcześniej nie mogły zaistnieć przy wykorzystaniu klasycznych czynników produkcji, takich jak ziemia, praca i kapitał. Przykładem takich nowych modeli biznesowych jest branża gier wideo, będąca jednym z najszybciej rozwijających się rynków. W artykule dokonano charakterystyki rozwoju światowego rynku gier wideo, wskazano na możliwości biznesowe jakie rynek ten stwarza dla użytkowników oraz zidentyfikowano preferencje zakupowe graczy. Artykuł prezentuje także obecny stan rynku gier wideo w Polsce i na świecie oraz nakreśla perspektywy dalszego jego rozwoju w oparciu o technologię blockchain.

Słowa kluczowe: gry wideo; model biznesowy; monetyzacja wartości; rynek gier wideo