Jakość komunikacji strategicznej i rozpoznawalność instytucji wsparcia innowacyjności wśród polskich przedsiębiorców
Artykuł analizuje jakość komunikacji strategicznej wśród polskich menedżerów w kontekście prac badawczo-rozwojowych oraz rozpoznawalność i odbiór instytucji wspierających innowacje i technologie w Polsce. W badaniu uwzględniono źródła informacji medialnej wykorzystywane przez przedsiębiorców do komunikacji strategicznej. Celem artykułu jest zbadanie, jakie informacje i źródła są kluczowe dla polskich menedżerów w procesie zarządzania oraz jak postrzegane są instytucje B+R wspierające rozwój przedsiębiorstw. W badaniu zarysowano obraz obecności państwowych instytucji B+R w komunikacji strategicznej polskich przedsiębiorstw.
Bibliografia
Bibliografia/References
Andrade, J. G. (2021). Conveyed religion a strategic communication proposal for religious institutions. W: S. Balonas, T. Ruão, & M. V. Carrillo (red.), Strategic Communication in Context Theoretical Debates and Applied Research. UMinho Editora/Centro de Estudos de Comunicaçao e Sociedade. https://doi.org/10.21814/uminho.ed.46
Arciniegas, D. A. R., & Flórez, L. C. G. (2012). Comunidades de práctica soportadas en tecnologías de información como apoyo al desarrollo de las líneas estratégicas de investigación en las instituciones de educación superior. Zona próxima, (16).
Babbie, E. (2007). Badania społeczne w praktyce. Wydawnictwo Naukowe PWN.
Balabash, O., Ilin, V., Poprozman, N., Kuznetsova, I., Shushpanov, D., & Slavina, N. (2021). Content strategy in management of communications. Independent Journal of Management & Production, 12(3), 232–242. https://doi.org/10.14807/ijmp.v12i3.1538
Banaszczyk, P. (2004). Model biznesu jako podstawa zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem. Zeszyty Naukowe. Akademia Ekonomiczna w Poznaniu, (43).
Bartnicki, M., & Stankowska, J. (2020). Postawy i opinie na temat badań i rozwoju w Polsce. Łukasiewicz – ORGMASZ.
Baruk, J. (2001). Organizacyjne uwarunkowania działalności innowacyjnej przedsiębiorstwa. W: M. Brzeziński (red.), Zarządzanie innowacjami technicznymi i organizacyjnymi. Difin.
Budzanowska-Drzewiecka, M., & Lipińska A. (2012). Wykorzystanie Internetu w komunikacji marketingowej przedsiębiorstw w opinii menedżerów. Komunikacja Społeczna, (4).
Camacho, J. C., Mas, J. S. V., & Benítez, V. A. (2022). Strategic communication for startups: analysis of its intervention in the use of social networks. Journal of Positive Psychology and Wellbeing, 6(1). https://doi.org/10.4324/9780429274268-8
Carrillo, M. V, & Castillo, A. (2021). Strategic communications and the Toms case aligning business strategy with strategic communication. W: S. Balonas, T. Ruao, & M. V. Carrillo (red.), Strategic Communication in Context Theoretical Debates and Applied Research. Strategic Communication in Context
Theoretical Debates and Applied Research. UMinho Editora/Centro de Estudos de Comunicaçao e Sociedade. https://doi.org/10.21814/uminho.ed.46
Chaudhri, V., Pridmore, J., & Mauck, C. (2022). Assembling the start-up brand: A process framework for understanding strategic communication challenges. International Journal of Strategic Communication, 16(2), 206–221. https://doi.org/10.1080/1553118X.2021.1976784
Cory, D. K. (2023). Launching the strategic plan: A critical but missing piece of strategic management education and practice. Strategy and Leadership, 51(3), 21–26. https://doi.org/10.1108/SL-11-2022-0112
Cristopher, A. (2017). Drawing conclusions from data: Descriptive statistics, inferential statistics, and hypothesis testing. W: Interpreting and Using Statistics in Psychological Research (145–183). Sage Publications. https://doi.org/10.4135/9781506304144
Daszkiewicz, M., & Pukas, A. (2016). Integrated marketing communication – towards a holistic concept. Nauki o Zarządzaniu, 3(28), 20–29. https://doi.org/10.15611/noz.2016.3.02
Davies, J., R., Hill, F. J., Walsh, M., Sandford, D., Smyth, & Holmes, M. C. (2013). Innovation in management plans for community conserved areas: experiences from Australian indigenous protected areas. Ecology and Society, 18(2), 14. https://doi.org/10.5751/ES-05404-180214
Duzdar, I., Kayakutlu, G., & Sennaroglu, B. (2015). Association rules in innovative technology collaboration. Portland International Conference on Management of Engineering and Technology (PICMET).
Erasmus, L., Parappat, S., & Weeks, R. (2012). Strategic management of information technology: An investigation into it alignment at a tertiary education institution. Proceedings of PICMET'12. Technology Management for Emerging Technologies.
Frąckiewicz, E. (2010). Nowe technologie informacyjno-komunikacyjne w marketingu przedsiębiorstw na rynku sieciowych powiązań. Rozprawy i Studia, (753).
Gawęcka, J. (2021). Komunikacja strategiczna. W: Encyklopedia bezpieczeństwa. Wydawnictwo LIBRON.
Guffey, M. E., & Loewy, D. (2019). Essentials of Business Communication. Cengage Learning.
Heath, R. L. (2022). Strategic communication: Historical overview and concept development. W: J. Falkheimer, & M. Heide (red.), Research Handbook on Strategic Communication. Edward Elgar Publishing.
Hollanders, H., Es-Sadki, N., & Khalilova, A. (2022). European innovation scoreboard. Publications Office of the European Union. European Commission. Directorate-General for Research and Innovation. https://data.europa.eu/doi/10.2777/309907 (dostęp: 10.03.2023).
Howaniec, H. (2015). The national system of innovation and the country innovation. W: I. Dudzik-Lewicka, H. Howaniec, & W. Waszkielewicz (red.). Zarządzanie wiedzą i innowacje w organizacji. Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku-Białej.
Invernizzi, E., & Romenti, S. (2011). Strategic communication and decision-making processes: toward the communication oriented organisation. Academicus International Scientific Journal, 3(3), 12–27. https://doi.org/10.7336/academicus.2011.03.01
Jachimowski, M. (2016). Komunikacja strategiczna a dziennikarstwo. Rocznik Prasoznawczy, 10.
Kaul, V. (2017). Strategic corporate communications. International Journal of Trend in Scientific Research and Development, 1(5), 803–820. https://doi.org/10.31142/ijtsrd2355
Kozłowska, J. (2020). Metodyka analizy strategicznej przedsiębiorstwa na potrzeby integracji produktowo-usługowej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Białostockiej.
Kubiak, T. (2017). Media społecznościowe jako źródło informacji rynkowej. Marketing Instytucji Naukowych i Badawczych, 24(2). https://doi.org/10.14611/minib.24.06.2017.04
Kuskowski, P., Strojny, M., Trusiewicz, M., & Żagun, K. (2020). Działalność badawczo-rozwojowa przedsiębiorstw w Polsce. Perspektywa. KPMG.
Lewandowska, M. S. (2018). Koncepcja otwartych innowacji. Perspektywa polskich przedsiębiorstw przemysłowych. Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej.
Ławrowski, P., Jasiak, M., Pastuszk, T., & Grzybowska, K. (2022). Marketing w mediach społecznościowych jako jedna z najlepszych form promocji. Social Media.
Machulska, K. (2017). Communication strategies and tactics as key points of business development. Zeszyty Naukowe UPH. Seria Administracja i Zarządzanie, (41).
Maizatul, H. M., Noor, A. N. I., & Mohd, S. H. (2022). The influence of communication patterns on strategic communication. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 12(10). https://doi.org/10.6007/IJARBSS/v12-i10/15404
Mazzucato, M. (2016). From market fixing to market-creating: A new framework for innovation policy. Industry & Innovation, 23(2), 140–156. https://doi.org/10.1080/13662716.2016.1146124
Mazzucato, M. (2018). A problem-solving approach to fuel innovation-led growth. Publications Office. European Commission. Directorate-General for Research and Innovation, Mission-oriented research & innovation in the European Union. https://data.europa.eu/doi/10.2777/360325 (dostęp: 14.03.2023).
Mierzejewska, W., & Dziurski, P. (2021). Wpływ pandemii na strategie innowacji realizowane przez przedsiębiorstwa w Polsce. W: J. Wielgórska-Leszczyńska, & M. Matusewicz (red.), Nauki ekonomiczne przed, w czasie i po pandemii. Wydawnictwo Szkoły Głównej Handlowej.
NCBR. (2021). Wpływ pandemii na realizację projektów B+R w ramach programów NCBR. https://www.gov.pl/web/ncbr/innowacje-nie-daly-sie-pokonacpandemii (dostęp: 19.05.2023).
NCBR. (2023). Serwis Rzeczypospolitej Polskiej. NCBR – Narodowe Centrum Badań i Rozwoju. https://www.gov.pl/web/ncbr/ncbr (dostęp: 10.03.2023).
NCN. (2023). O NCN. https://www.ncn.gov.pl/ (dostęp: 10.03.2023).
PARP. (2023). Kim jesteśmy?. https://www.parp.gov.pl/index.php/component/parpabout/ (dostęp: 10.03.2023).
PFR. (2023). Kim jesteśmy. https://pfr.pl/kim-jestesmy.html (dostęp: 10.03.2023).
Piotrowski, S. (2021). Działalność badawczo-rozwojowa w okresie kryzysu. Wnioski dla polityki badawczej w Polsce. W: R. Kamiński (red.), Kryzys jako determinanta innowacji gospodarczych. Kontekst pandemii COVID-19. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza.
Pomykalski, A. (2004). Stymulowanie działalności badawczo-rozwojowej w Polsce. Prace Naukowe Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, (1025).
Rogala, A. (2014). Wyzwania zintegrowanej komunikacji marketingowej w dobie społeczeństwa informacyjnego. Marketing i Rynek, (11/CD), 57–65.
Rydel, M. (2004). Zintegrowana komunikacja marketingowa. Nowe podejście – propozycja uporządkowania pojęć. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Oeconomica, (179).
Shin, D.-H., & Biocca, F. (2017). Explicating user behavior toward multi-screen adoption and diffusion: User experience in the multi-screen media ecology. Internet Research, 27(2), 338–361. https://doi.org/10.1108/IntR-12-2015-0334
Sieć Badawcza Łukasiewicz. (2023). Sieć Badawcza Łukasiewicz. Poznaj nas. https://lukasiewicz.gov.pl/poznaj-nas/ (dostęp: 10.03.2023).
Skowrońska, A., & Zakrzewski, R. (2020). Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce. PARP.
Swedberg, R. (2020). Exploratory research. W: C. Elman et al. (red.), The Production of Knowledge. Enhancing Progress in Social Science. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/ 9781108762519
Święcicki, I. (2019). Polskie B+R. Dostępne narzędzia wsparcia i nowe możliwości. Instytut Badań Ekonomicznych. https://pie.net.pl/wp-content/uploads/2019/05/PIE-BR.pdf (dostęp: 14.03.2023).
Szopik-Depczyńska, K., & Depczyński, R. (2013). Instytucje wsparcia innowacji. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, (34).
Szopik-Depczyńska, K., & Depczyński R. (2011). Działalność badawczo-rozwojowa sektora MŚP. Studium literaturowe. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania, (24).
Tchorek, G. (2023). Rewolucja wodorowa – jak skorzystać? PARP. https://www.parp.gov.pl/attachments/article/83293/webinarium_18102022_wodor.pdf (dostęp: 10.03.2023).
Turchyna, M., Boiko, I., & Tur, O. (2023). Choice of communication strategy on the different stages of development of brand as constituent of dataflow of enterprise. Market Economy Modern Management Theory and Practice, (21).
Tuziak, A. (2019). The social dimension of the diffusion of innovation and knowledge as factors of change and development of the economy. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 57, 327–341. https://doi.org/10.15584/nsawg.2019.1.23
Werenowska, A. (2019). Social media marketing (SMM) jako narzędzie komunikacji przedsiębiorstwa z grupami otoczenia. Turystyka i Rozwój Regionalny, (12).
Whalen, P. S., & Akaka, M. A. (2015). A dynamic market conceptualization for entrepreneurial marketing: the co-creation of opportunities. Journal of Strategic Marketing, 24(1), 61–75. https://doi.org/10.1080/0965254X.2015.1035040
Williams, A. (2005). The Strategic Management of Product Service Systems. BRASS Centre.
Zatwarnicka-Madura, B., Siemieniako, D., Glińska, E., & Barkun, Y. (2019). Strategic and operational levels of CSR marketing communication for sustainable orientation of a company: A case study from Bangladesh. Sustainability, 11(2), 555.
Zerfass, A., Verèiè, D., Nothhaft, H., & Page Werder, K. (2018). Strategic communication: Defining the field and its contribution to research and practice. International Journal of Strategic Communication, 12(4), 487–505. https://doi.org/10.1080/1553118X.2018.1493485