Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa

Marketing i Rynek 04/2025

ISSN: 1231-7853
Liczba stron: 64
Rok wydania: 2025
Miejsce wydania: Warszawa
Oprawa: miękka
Format: A4
Cena artykułu
Wersja elektroniczna
20.00
Kup artykuł
Cena numeru czasopisma
80.00
Prenumerata roczna 2025 (12 kolejnych numerów)
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
960.00 zł
768.00
Najniższa cena z 30 dni: 768.00
Od numeru:
Prenumerata półroczna 2025 (6 kolejnych numerów)
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
480.00 zł
432.00
Najniższa cena z 30 dni: 432.00
Od numeru:
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.1
JEL: M31, Q56, L91

Celem artykułu jest zaprezentowanie sposobów i możliwości wykorzystania strategii marketingowych przez operatorów logistycznych w promowaniu zrównoważonego transportu W pierwszej części omówiono kluczowe koncepcje, takie jak paradygmat shift, decoupling, dekarbonizacja oraz znaczenie ESG w logistyce. Na podstawie badań przeprowadzonych wśród firm korzystających z usług logistycznych zidentyfikowano kluczowe działania wspierające rozwój ekologistyki. Pomimo rosnącej świadomości ekologicznej operatorzy logistyczni napotykają liczne wyzwania, w tym wysokie koszty inwestycji oraz ograniczone zainteresowanie klientów wyborem ekologicznych opcji transportu. Kluczowym elementem skutecznych strategii marketingowych jest integracja z działaniami operacyjnymi, co pozwala na efektywne wdrażanie zielonych praktyk. Oferowanie zniżek za wybór ekologicznych opcji, transparentne raportowanie emisji oraz współpraca z organizacjami ekologicznymi to działania, które mogą przyczynić się do zwiększenia zaangażowania klientów. Operatorzy logistyczni, łącząc zrównoważone praktyki z przemyślanymi strategiami marketingowymi, mogą wspierać globalne cele zrównoważonego rozwoju, jednocześnie budując przewagę konkurencyjną. Badania przeprowadzono metodą ankietową w 100 firmach korzystających z usług logistycznych. Wyniki badań mogą stanowić podstawę do opracowania skutecznych narzędzi marketingowych promujących ekologistykę.

Słowa kluczowe: zrównoważony transport; ekologistyka; operatorzy logistyczni; zielone praktyki; marketing ekologiczny
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.2
JEL: D12, D91, M39

Globalizacja umożliwiła konsumentom dostęp do nowych produktów, często lepszej jakości i po niższej cenie. Jednocześnie konsekwencją jest wypieranie z krajowych rynków regionalnych i tradycyjnych produktów. Dodatkowym bodźcem zmiany postaw konsumenckich są kryzysy ekonomiczne, które skutkują pogarszaniem się sytuacji finansowej gospodarstw domowych. Analizy przeprowadzono z uwzględnieniem skutków kryzysu pandemicznego i inflacyjnego. Celem pracy jest zweryfikowanie, czy sytuacja kryzysu ekonomicznego wpływa na postawy konsumenckie przejawiające się wzrostem tendencji do preferowania produktów krajowych, oraz sprawdzenie, czy kampania informacyjna może przyczynić się do zmiany poziomu etnocentryzmu. We współczesnym społeczeństwie kampanie informacyjne odgrywają znaczną rolę w kreowaniu patriotyzmu konsumenckiego. Uzyskane wyniki badania eksperymentalnego pokazują, że kampanie zachęcające do preferowania rodzimych produktów zwiększają poziom patriotyzmu konsumenckiego, tym samym mogą być skutecznym narzędziem ograniczania skutków kryzysu dla krajowej gospodarki.

Słowa kluczowe: etnocentryzm konsumencki; kampania społeczna; kryzys pandemiczny; kryzys inflacyjny
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.3
JEL: F02, F13, F50, O19

Wpływ Inicjatywy Pasa i Szlaku na działalność gospodarczą Polski i Czech

This paper discusses the influence of the Belt and Road Initiative (BRI) on business in Poland and in the Czech Republic during the years 2015–2023 as the main "land bridge" between the European Union and the Eurasian Economic Union. The BRI was launched by President Xi Jinping in September 2013 and involved directly more than 150 countries worldwide with a total investment of more than 1 trillion USD. The main objective of this study is to compare the influence of BRI on Poland's and the Czech Republic's economies and the business management of large companies in strategic sectors, as well as to elucidate China's interests in the CEE region. This paper also discusses the potential business threats and concerns regarding sovereignty and the increasing indebtedness of businesses, along with their possible international implications. The article allows to identify the Polish and Czech companies with Chinese capital and the potential influence that Chinese investors may have on business management, ranging from telecommunications and security sectors to food and chemicals. The most influenced sectors are among others IT and security which may involve vulnerabilities not only for Central and Eastern Europe but also for the European Union.

W niniejszym artykule omówiono wpływ Inicjatywy Pasa i Szlaku (BRI) na biznes w Polsce i Republice Czeskiej w latach 2015–2023 jako głównego „mostu lądowego” między Unią Europejską a Euroazjatycką Unią Gospodarczą. BRI została zainicjowana przez prezydenta Xi Jinpinga we wrześniu 2013 r. i bezpośrednio zaangażowała ponad 150 krajów na całym świecie, a łączna kwota inwestycji wyniosła ponad bilion dolarów. Głównym celem niniejszego badania jest porównanie wpływu BRI na gospodarkę Polski i Republiki Czeskiej oraz zarządzanie biznesem dużych firm w sektorach strategicznych, a także wyjaśnienie interesów Chin w regionie Europy Środkowo- Wschodniej. W niniejszym artykule omówiono również potencjalne zagrożenia biznesowe i obawy dotyczące suwerenności i rosnącego zadłużenia firm, wraz z ich możliwymi implikacjami międzynarodowymi. Treści zawarte w artykule pozwalają identyfikować polskie i czeskie firmy z kapitałem chińskim oraz potencjalny wpływ, jaki chińscy inwestorzy mogą mieć na zarządzanie tymi firmami, od sektorów telekomunikacji i bezpieczeństwa po żywność i produkty chemiczne. Do najbardziej narażonych sektorów należą IT i sektor bezpieczeństwa, co może wiązać się z zagrożeniami nie tylko dla Europy Środkowo-Wschodniej, ale także dla Unii Europejskiej.

Słowa kluczowe: China; BRI; Eurasian Economic Union (EEU); Poland; Czech Republic; global business management (Chiny; BRI; Euroazjatycka Unia Gospodarcza (EEU); Polska; Czechy; globalne zarządzanie biznesem)
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.4
JEL: D12, D80, L66

Przy podejmowaniu decyzji zakupowej konsumentowi potrzebna jest wiedza. To dzięki niej może m.in. dokonywać świadomych i właściwych dla siebie wyborów oraz identyfikować cechy produktu. Im większy jest zasób wiedzy konsumenta, tym bardziej może on sobie ułatwić proces decyzyjny. W przypadku kawy i yerba mate proces ten może zaś być trudny z powodu ich właściwości. O pokoleniu Z często mówi się, że są świadomymi konsumentami oraz cechuje ich otwartość oraz chęć testowania nowych produktów. Celem naukowych rozważań jest rozpoznanie, w jakim stopniu młodzi konsumenci wykorzystują wiedzę o tych dwóch produktach żywnościowych w procesie decyzyjnym. Niniejszy artykuł ma charakter teoretyczno- empiryczny. W rozważaniach posłużono się metodami wnioskowania logicznego, dokonano krytycznego przeglądu piśmiennictwa, a badania własne przeprowadzono techniką ankiety internetowej, wykorzystując autorski kwestionariusz ankiety. Uzyskane wyniki umożliwiły osiągnięcie założonego celu badawczego oraz sformułowanie rekomendacji dla producentów oraz marketerów kawy i yerba mate związanych z dystrybuowaniem informacji o zdrowotnych właściwościach tych napojów.

Słowa kluczowe: rynek kawy; rynek yerba mate; wiedza; proces decyzyjny; badania ilościowe
DOI: 10.33226/1231-7853.2025.4.5
JEL: M14, C91, N44, D21

Artykuł ma na celu analizę znaczenia strategii przedsiębiorstwa wobec konfliktu zbrojnego z perspektywy konsumentów. Za kontekst empiryczny przyjęto strategię firmy Decathlon wobec wywieranej na nią presji związanej z opuszczeniem rosyjskiego rynku. Wyniki badania przeprowadzonego przy wykorzystaniu metody indywidualnych wywiadów pogłębionych prowadzą do interesujących wniosków. Pokazują, że decyzje firmy dotyczące wyjścia z rynku agresora w różnym stopniu oddziałują na opinie klientów z Polski i Ukrainy. Opinie respondentów z Ukrainy były wyraźnie negatywne, podczas gdy konsumenci z Polski wykazywali bardziej zróżnicowane postawy. Co ciekawe, okazuje się, że wyjście z rynku agresora pod presją konsumentów może być odbierane jako nieszczere posunięcie ze strony firmy, szczególnie wśród konsumentów z Ukrainy. Oznacza to, że spełnienie oczekiwań przez firmę nie powinno być traktowane jako ostatni etap zarządzania sytuacją kryzysową. Obserwacja ta prowadzi do istotnych implikacji badawczych oraz zaleceń dla praktyków.

Słowa kluczowe: strategie społecznego reagowania; opinie konsumentów; wojna; Ukraina
Inpost Paczkomaty 10 zł
Kurier Inpost 12 zł
Kurier FedEX 12 zł
Odbiór osobisty 0 zł
Darmowa dostawa od 250 zł
Darmowa dostawa w Klubie Książki od 200 zł