Najlepsze ceny Specjalne oferty dla członków klubu książki PWE Najtańsza dostawa
Dr hab. Piotr Grzebyk
Dr hab. Piotr Grzebyk
ORCID: 0000-0002-7890-2528

Profesor ucz. na WPiA Uniwersytetu War szawskiego, prodziekan ds. badań naukowych i współpracy międzynarodowej, doktor nauk prawnych (2010), doktor habilitowany (2020) Uniwersytetu Warszawskiego. Absolwent British Law Centre Uniwersytetu Cambridge (2006). W latach 2010–2014 asystent SSN. Kierownik Polskiego Centrum Badań Prawa i Gospodarki Chin 华沙大学中国 法律与经济波兰研究中心, Dyrektor Szkoły Prawa i Go spodarki Chin Uniwersytetu Warszawskiego 华沙大学中 国法律与经济学院.

 
DOI: 10.33226/0032-6186.2025.7.3
JEL: K31; J51

Celem artykułu jest ocena, czy projekt nowelizacji ustawy o związkach zawodowych z 2024 r., przyznający związkom zawodowym prawo do informacji o systemach SI i algorytmach stosowanych przez pracodawców, zapewnia realny nadzór nad tymi technologiami. Autor dowodzi, że samo prawo do informacji jest niewystarczające bez mechanizmów konsultacji, współdecydowania i nadzoru. Omawia regulacje unijne i rozwiązania w Hiszpanii, Niemczech, Włoszech i Norwegii, proponując rozszerzenie projektowanego przepisu o obowiązek konsultacji, ochronę tajemnicy przedsiębiorstwa oraz możliwość korzystania z niezależnych ekspertów. W konkluzji podkreśla konieczność włączenia pracowników i związków zawodowych w procesy cyfrowej transformacji.

Słowa kluczowe: związki zawodowe; sztuczna inteligencja; algorytmizacja pracy; prawo do informacji; nadzór nad technologią
DOI: 10.33226/0032-6186.2022.2.1
JEL: P2

Artykuł dotyczy „nowego nacjonalizmu” (neo-nationalism) i jego wpływu na politykę społeczną i prawo pracy w Polsce. Autor wyjaśnia pojęcie nowego nacjonalizmu i jego związek z prawem socjalnym i polityką społeczną, tłumaczy, jakie elementy programów społecznych realizowanych od 2016 r. są zbieżne z założeniami nowego nacjonalizmu, wskazuje na przyczyny popularności haseł ruchu nowego nacjonalizmu, opisuje trzy główne reformy społeczne wprowadzone pod jego szyldem oraz obszary dotyczące nierówności pozostawione poza zainteresowaniem władzy. Według autora wprowadzone po 2015 roku reformy (w szczególności polityki rodzinnej i zatrudnienia) służą głównie budowaniu legitymizacji władzy. Z tego powodu ich celem nie jest systemowe rozwiązywanie najważniejszych wyzwań polskiej polityki społecznej i rynku pracy. Podejmowane przez rząd reformy społeczne mają być przede wszystkim efektowne, a nie efektywne. Uwaga rządzących skupia się głównie na szybkich i politycznie opłacalnych programach dla tych grup społecznych, które mają lub mogą mieć wpływ na wynik wyborczy.

Słowa kluczowe: neonacjonalizm; populizm; program Rodzina 500+; reformy rynku pracy