'Advantages' of distributed ledger technology and the DLT Pilot Regime
„Zalety” technologii rozproszonych rejestrów a rozporządzenie pilotażowe DLT
The aim of the DLT Pilot Regime is to allow for the development of crypto-assets that qualify as financial instruments and for the development of distributed ledger technology. This development is sought, among other things, by allowing some DLT market infrastructures to be temporarily exempted, under certain conditions, from some of the specific requirements of Union financial services legislation that could otherwise prevent operators from developing solutions for the trading and settlement of transactions in crypto-assets that qualify as financial instruments. Distributed ledger technology is often presented as revolutionary technology that will change the future. This paper will examine to what extent each of the indicated in this article 'advantages' of DLT is implemented by the DLT Pilot Regime. Such analysis allows us to assess how DLT-friendly this Regulation is.
Celem rozporządzenia pilotażowego DLT jest zezwolenie na rozwój kryptoaktywów, które kwalifikują się jako instrumenty finansowe, i rozwój technologii rozproszonych rejestrów. Rozwój ten ma być umożliwiony między innymi dzięki tymczasowemu zwolnieniu, pod pewnymi warunkami, pewnych infrastruktur rynkowych opartych na DLT z niektórych szczególnych wymogów unijnych przepisów dotyczących usług finansowych, które mogłyby w przeciwnym razie uniemożliwić operatorom opracowywanie rozwiązań w zakresie obrotu kryptoaktywami kwalifikującymi się jako instrumenty finansowe i rozrachunku transakcji związanych z takimi kryptoaktywami. Technologia rozproszonych rejestrów jest często prezentowana jako rewolucyjna technologia, która zmieni przyszłość. W niniejszym artykule przeanalizowano, w jakim stopniu każda ze wskazanych w tym artykule „zalet” DLT jest wdrożona w ramach rozporządzenia pilotażowego DLT. Taka analiza pozwoli ocenić, do jakiego stopnia to rozporządzenie jest przyjazne tej technologii.
Bibliografia
References/Bibliografia
Acheson, N. (2021, January 24). Crypto LONG & SHORT: No, Bitcoin was not a response to the financial crisis. Coindesk, https://www.coindesk.com/markets/2021/01/24/crypto-long-short-no-bitcoin-was-not-a-response-to-the-financial-crisis/
Bains, P. (2022). Blockchain consensus mechanisms: A primer for supervisor. Fintech Notes, (3), 1–18. https://www.elibrary.imf.org/view/journals/063/2022/003/article-A001-en.xml
Bech, M., Hancock J., Rice T. & Wadsworth A. (2020). On the future of securities settlement. BIS Quarterly Review, (March), 67–83. https://www.bis.org/publ/qtrpdf/r_qt2003i.pdf
Broadridge. (2015). Charting a path to a post-trade utility. How mutualized trade processing can reduce costs and help rebuild global bank ROE. https://www.broadridge.com/_assets/pdf/broadridge-charting-a-path-to-a-post-trade-utility-white-paper.pdf
Busch, D. (2021), The future of EU financial law. European Banking Institute Working Paper Series (93), 1–37. https://ssrn.com/abstract=3841349
Chapman, J., Garratt, R., Hendry, S., McCormack, A., & McMahon W. (2017). Project Jasper: Are distributed wholesale payment systems feasible yet? Bank of Canada Financial System Review, (June), 59–69. https://www.bankofcanada.ca/wp-content/uploads/2017/06/fsrjune2017.pdf#page=59.
ESMA. (2022a). Crypto-assets and their risks for financial stability. 5 October 2022, ESMA50-165-2251. https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma50-165-2251_crypto_assets_and_financial_stability.pdf
ESMA. (2022b). Final Report. Guidelines on standard forms, formats and templates to apply for permission to operate a DLT Market Infrastructure. 15 December 2022, ESMA70-460-206,12. https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma_70-460-206_final_report_on_dltr_gl_on_application_for_permission.pdf
ESMA. (2023). Questions and Answers. On the implementation of Regulation (EU) 2022/858 of the European Parliament and of the Council of 30 May 2022 on a pilot regime for market infrastructures based on distributed ledger technology. 2 June 2023 ESMA70-460-189. https://www.esma.europa.eu/sites/default/files/library/esma70-460-189_qas_dlt_pilot_regulation.pdf
Houben, R., & Snyers, A. (2018), Cryptocurrencies and blockchain. Legal context and implications for financial crime, money loundering and tax evasion European Parliament. https://www.europarl.europa.eu/cmsdata/150761/TAX3%20Study%20on%20cryptocurrencies%20and%20blockchain.pdf
IMF. (2023). Elements of effective policies for crypto-assets. IMF Policy Paper. https://www.imf.org/en/Publications/Policy-Papers/Issues/2023/02/23/Elements-of-Effective-Policies-for-Crypto-Assets-530092
Katz, J., & Yehuda, L. (2007). Introduction to modern cryptography. CRC Press. http://staff.ustc.edu.cn/~mfy/moderncrypto/reading%20materials/Introduction_to_Modern_Cryptography.pdf
Nakamoto, S. (2008). Bitcoin: A peer-to-peer electronic cash system. https://bitcoin.org/bitcoin.pdf
Tomczak, T. (2020). Anti-cryptocurrency narrative in public interest litigation. In: B. Heiderhoff, & I. Queirolo (Eds), Private (International) Law in an Evolving Transboundary Society Selected Issues (73–106), Aracne.
Tomczak, T. (2022), Crypto-assets and crypto-assets' subcategories under the MiCA Regulation, Capital Markets Law Journal, 17(3), 365–382. https://academic.oup.com/cmlj/article/17/3/365/6609567
Tomczak, T. (2023a). Ewolucja definicji kryptoaktywów w projekcie rozporządzenia MiCA. Przegląd Prawa Handlowego, (3), 37–44. https://sip.lex.pl/komentarze-i-publikacje/artykuly/ewolucja-definicji-kryptoaktywow-w-projekcie-rozporzadzenia-mica-151428753
Tomczak, T. (2023b). The substantive scope of the MiCA Regulation. Głos Prawa – Allerhand Law Review, 6(1/11). https://www.glosprawa.pl/artykul-298/the-substantive-scope-of-the-mica-regulation
Tucker, P. C. (2009) The digital currency doppelganger: Regulatory challenge or harbinger of the New Economy. Cardozo Journal of International and Comparative Law, 17(3), 589–624. https://ssrn.com/abstract=1525846
Zetzsche, D. A., Annunziata, F., Arner, D. W., & Buckley R. P. (2021). The Markets in Crypto-Assets regulation (MiCA) and the EU digital finance strategy. Capital Markets Law Journal, 16(2), 203–225. https://doi.org/10.1093/cmlj/kmab005